این ماده عامل اصلی ایجاد 7 نوع سرطان است!

bagheri.mry
سازمان بهداشت جهانی نسبت به شیوع بیماری‌های سرطانی به دلیل افزایش شمار مصرف‌کنندگان نوشیدنی‌های الکلی در جهان هشدار داد. این سازمان هشدار داده که مردم جهان اطلاعات کمی نسبت به خطرات مهلک نوشیدنی‌های الکلی دارند.

سازمان بهداشت جهانی نسبت به شیوع بیماری‌های سرطانی به دلیل افزایش شمار مصرف‌کنندگان نوشیدنی‌های الکلی در جهان هشدار داد. این سازمان هشدار داده که مردم جهان اطلاعات کمی نسبت به خطرات مهلک نوشیدنی‌های الکلی دارند.
سازمان جهانی بهداشت (WHO) در یک مطالعه ای نشان داد که اتانول موجود در مشروبات الکلی، مهم ترین دلیل ایجاد سرطان در بدن بوده که می تواند به سلول های سالم آسیب رسانده و توده های بدخیم سرطانی در بدن انسان ایجاد کند.
بر این اساس بروز حداقل هفت نوع سرطان از جمله سرطان روده بزرگ (کولون و رکتوم)، سرطان پستان، سرطان مری، سرطان حنجره، سرطان کبد و سرطان دهان و گلو به طور مستقیم با مصرف الکل ارتباط دارد.
همچنین مصرف همزمان الکل و دخانیات خطر ابتلا به سرطان را تا چندین برابر افزایش می‌دهد.
به گفته سازمان بهداشت جهانی به عنوان مثال خطر ابتلا به سرطان سینه در یک زن با مصرف تنها ۴ لیوان شراب در روز تا ۵۰ درصد (یک و نیم برابر) و مصرف ۸ لیوان تا ۱۳۰ درصد (2.3 برابر) افزایش می‌یابد.

تبلیغاتی که نشان دهنده نقش درمانگری الکل هستند حقیقت دارند؟

کارشناسان بهداشت جهانی معتقدند، گاها اخباری به عنوان نقش موثر نوشیدنی‌های الکلی برای سلامتی انسان در برخی رسانه‌ها منتشر می‌شود که ریشه علمی ندارد و بیشتر روش پنهانی کمپانی‌های تولید کننده برای فروش محصولاتشان است.

سرطان روده بزرگ

سرطان روده بزرگ (به انگلیسی: Colorectal cancer) (که همچنین به نام‌های سرطان کولون، سرطان رکتوم یا چنگار روده بزرگ نیز شناخته می‌شود) به رشد سلول‌های سرطانی در کولون یا رکتوم (بخشی از روده بزرگ) گفته می‌شود. این بیماری به دلیل رشد غیرطبیعی سلول‌ها اتفاق می‌افتد که می‌توانند به بافت‌های دیگر بدن حمله کنند (متاستاز) یا در آنها تکثیر یابند. نشانه‌ها و علائم این بیماری می‌تواند شامل مواردی همچون خون در مدفوع (هماتوشزی)، تغییر در حرکات روده، کاهش وزن و خستگی همیشگی باشد.

سرطان پستان

سرطان پستان یا سرطان سینه (به انگلیسی: Breast cancer) به نوعی سرطان گفته می‌شود که از بافت پستان آغاز می‌شود. زن بودن، مهم‌ترین عامل احتمال بروز سرطان پستان است. اگرچه مردان نیز به این سرطان مبتلا می‌شوند اما احتمال آن در زنان ببیش از صد برابر است. سایر علائم سرطان پستان می‌تواند یک توده در سینه، تغییر در شکل سینه، گودی پوست، ترشح مایع از نوک سینه، یا پوسته شدن قسمتی از پوست باشد. در افرادی که بیماری در اندام‌های دیگر آنها گسترش پیدا کرده باشد، این علائم می‌توانند درد استخوان، غدد لنفاوی متورم، تنگی نفس، یا یرقان باشند.

 سرطان مری

سرطان مری (به انگلیسی: Esophageal cancer) نوعی سرطان است که در لولهٔ غذایی، ایجاد می‌شود. این لولهٔ غذایی که مری نام دارد، بین گلو و معده قرار می‌گیرد. علائم این بیماری شامل سختی در بلعیدن و کاهش وزن می‌شود. از نشانه‌های دیگرِ این بیماری می‌توان به درد هنگام بلعیدن، گرفتگی صدا، گره‌های لنفاوی متورم شده، (ایجاد غده) اطراف استخوان ترقوه، سرفهٔ خشک و احتمالاً سرفه کردن یا استفراغ خون اشاره کرد.

سرطان های سر و گردن

سرطان‌های سر و گردن که در دهان، لب، بینی، سینوس‌ها، حنجره و گلو بروز می‌کنند. به طور شایع در افراد بالای ۵۰ سال که سابقه سیگار کشیدن، جویدن توتون، مشروبخواری شدید و تماس طولانی با نور آفتاب دارند دیده می‌شود. همانند سایر سرطان‌ها از سه روش جراحی، رادیوتراپی و شیمی درمانی (داروهایی مانند پاکلیتاکسل و کربوپلاتین) جهت مداوا استفاده می‌شود. چون اغلب این سرطان‌ها بدخیمند و در مراحل پیشرفته تشخیص داده می‌شوند مجموعاً پیش آگهی بلندمدت بالا نیست.

سرطان کبد

سرطان کبد رشد سرطانی سلول‌های کبد می‌باشد که به صورت یک توده در قسمت فوقانی راست شکم و با علائم عمومی مانند زردی و ضعف خود را نشان می‌دهد. این سرطان در مردان شایعتر است. علل مختلفی مانند هپاتیت C، هپاتیت مزمن، سیروز، سم قارچی آفلاتوکسین، چاقی، بیماری ذخیره‌ای آهن، مصرف بیش از حد الکل و تریزومی ۱۸ می‌توانند زمینه بروز این سرطان را فراهم سازند.

مطالب مرتبط:

شعار روز جهانی سرطان سال 2018

۷ سرطان که به سادگی درمان می‌شوند

زندگی با هیولای سرطان از زبان چند بهبودیافته

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ