این ویتامین ها سرطان را از شما دور می کنند

sahar.d
سرطان سومین عامل اصلی مرگ و میر در جهان است. برای دوری از انواع سرطان باید به برنامه غذایی و سلامت جسمی و روحی توجه داشته باشیم. ویتامین ها یکی از عوامل موثر برای سلامت هستند.

سرطان سومین عامل اصلی مرگ و میر در جهان است. برای دوری از انواع سرطان باید به برنامه غذایی و سلامت جسمی و روحی توجه داشته باشیم. ویتامین ها یکی از عوامل موثر برای سلامت و دوری از انوع بیماری از جمله سرطان هستند. با این مطلب همراه شوید تا با این ویتامین ها آشنا شوید.

ویتامین D

چندین پژوهش علمی که در ایالات متحده‌ی آمریکا انجام گرفته، نشان داده است که ویتامینD   یا کالسیفرول می‌تواند از سرطان پروستات، سینه و کولون پیشگیری به عمل بیاورد. همچنین این ویتامین قادر است پیشرفت سرطان کولون را به تأخیر بیندازد. با وجود این، دانشمندان از منشأ این تأثیر مفید بی‌اطلاع هستند.

ویتامین D در روغن جگر ماهی، انواع ماهی‌ها، تخم مرغ و کره به وفور یافت می شود.

لازم به ذکر است که ویتامینD، با جذب و حبس کلسیم از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند. این ویتامین همچنین از بروز دیابت و بیماری‌های خود ایمنی پیشگیری می‌کند.

فراموش نکنید مصرف خودسرانه‌ی ویتامینD  بی خطر نیست. پیش از مصرف هر نوع مکملی، نظر پزشک لازم است.

ویتامین  B6:

ویتامین B6 نقش مهمی در حفظ ایمنی بدن ایفا می کند و دستگاه تنفس را در مقابل آلودگی هوا و عفونت محافظت می کند. این ویتامین در جلوگیری از سرطان های زنانه موثر است.

ویتامین B9

بر اساس چندین پژوهش علمی، ویتامین B9 که فولات نیز خوانده می‌شود، از سرطان کولون (به ویژه در زنان)، سرطان پستان و سرطان تخمدان‌ها پیشگیری می‌کند. یک پژوهش سوئدی که به مدت 7 سال روی قریب به 90000 نفر انجام گرفت، نشان داده است که ویتامین B9 خطر ابتلا به سرطان پانکراس را کاهش می‌دهد.

ویتامین B9 در جگر (مرغ، گوساله… )، مخمرهای غذایی، جوانه‌ی گندم، لوبیاهای خشک یا سویا به وفور یافت می شود.

علاوه بر این، ویتامین B9 از بیماری‌های قلبی عروقی، پیشگیری و عملکرد داروهای ضد افسردگی را تقویت می‌کند. این ویتامین همچنین می‌تواند به تسکین موقت تأثیرات ناخوشایند درمان‌های ضد سرطانی کمک کند.

ویتامین C:

در مورد این ویتامین مطالعات و تحقیقات فراوانی انجام شده است و امید زیادی وجود دارد که این ویتامین در پیشگیری و درمان انواع سرطان موثر باشد. در یک مطالعه مقادیر قابل ملاحظه ویتامین سی بر سرطان سینه٬ رحم و تخمدان موثر شناخته شده است.

ویتامین E

ویتامین E یا توکوفرول قدرت آنتی‌اکسیدانی بسیار بالایی دارد و به این ترتیب به مقابله با رادیکال‌های آزادی که به بدن آسیب می‌رسانند، کمک می‌کند و به پیشگیری از برخی تومورهای سرطان‌زا یاری می‌رساند. یک پژوهش انجام گرفته در ایالات متحده‌ی آمریکا (2008)، تأثیر این ویتامین در پیشگیری از سرطان پروستات به ویژه در افراد سیگاری را به اثبات رسانده است.

ویتامین E  در روغن‌های گیاهی، مارگارین، جوانه‌های غلّات، فندق، گردو، بادام وجود دارد.

به علاوه ویتامین E، برخی از تأثیرات نامطلوب شیمی‌درمانی را کاهش می‌دهد. این ویتامین همچنین به سلامت قلبی عروقی کمک می‌کند.

ویتامین A 

ویتامین A، به کمک تأثیرات آنتی‌اکسیدانی خود، از ابتلا به انواع سرطان، به خصوص سرطان گردن رحم پیشگیری می‌کند. این خاصیت ویتامین A در یک پژوهش کره‌ای که روی 144 نفر انجام و در سال 2010 منتشر شد به اثبات رسیده است. (ویتامین A در کنار ویتامین‌های C و E).

ویتامین A  در مواد غذایی با منشأ حیوانی مثل گوشت، ماهی، تخم مرغ، شیر، کره و پنیر وجود دارد.

از این گذشته ویتامین A برای بینایی و سیستم ایمنی بدن مفید است. لازم به ذکر است که می‌توان به کمک بتاکاروتِنمواد غذایی فوق را از لحاظ ویتامین A غنی‌تر ساخت.

این رنگدانه که به طور طبیعی در گیاهانی همچون هویج، زردآلو و سبزیجات سبز پررنگ وجود دارد از طریق بدن به ویتامین A تبدیل می‌شود.

فراموش نکنید مصرف خودسرانه‌ی ویتامین A بدون خطر نیست. پیش از استفاده از هر نوع مکملی با پزشک مشورت کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ