تضمینی ترین ترفند برای ترک سیگار

mahdie.mohtashami
همه کسانی که سیگاری هستند در پشت زمینه ذهنشان همیشه به فکر ترک کردن سیگار می‌باشند. اگر از آن دسته افراد هستید که روزی چند نخ می‌کشند راه ساده‌تری در پیش رو دارید. ترک سیگار به یک پشتکار روحی بالایی نیاز دارد. می توانید پس از ترک سیگار، مزه غذاها را بهتر درک کنید، زندگی را شفاف ببینید و از وقت و پول خود بهتر استفاده کنید. در این مقاله با ترفندهایی که شما را در ترک سیگار کمک می‌کنند آشنا می‌کنیم.

همه کسانی که سیگاری هستند در پشت زمینه ذهنشان همیشه به فکر ترک کردن سیگار می‌باشند. اگر از آن دسته افراد هستید که روزی چند نخ می‌کشند راه ساده‌تری در پیش رو دارید. ترک سیگار به یک پشتکار روحی بالایی نیاز دارد. می توانید پس از ترک سیگار، مزه غذاها را بهتر درک کنید، زندگی را شفاف ببینید و از وقت و پول خود بهتر استفاده کنید. در این مقاله با ترفندهایی که شما را در ترک سیگار کمک می‌کنند آشنا می‌کنیم.

چند ترفند برای ترک سیگار

پیش از ترک سیگار چه کنیم؟

۱-پیش از ترک کامل سیگار، سعی کنید مکان هایی را به عنوان مکان های ممنوعه برای استعمال سیگار قلمداد کنید، سپس در این مکان ها مثلاً منزل، محل کار و یا اماکن عمومی، به هیچ عنوان سیگار نکشید.همسر و فرزندان فرد سیگاری، افراد بسیار مناسبی برای کمک به ترک هستند.
استفاده از این دو اهرم، هنگام ترک سیگار، بسیار کمک کننده و مفید است. اولین فکری که به ذهن افراد سیگاری خطور می کند، این است که چرا باید سیگار را ترک کنم؟ دلایل شما برای ترک سیگار نقش مهمی را در ادامه روند ترک، برعهده دارند. در جواب باید گفت با ترک سیگار خطر عوارض سیگار به تدریج از شما فاصله گرفته و شما شخصیتی مقبول و معقول در میان اطرافیان خود به دست خواهیدآورد.
۲-برای ترک سیگار باید ایجاد انگیزه کرد. انگیزه یعنی تلاش برای رسیدن فرد سیگاری به اینکه خود بخواهد نه دیگران،. به عبارت دیگر اطرافیان تنها می توانند در ایجاد انگیزه، کمک کننده باشند و این خود فرد است که باید انگیزه را در خود ایجاد کند.
۳-لیستی از معایب و فواید سیگار را تهیه کنید. آن را منصفانه بخوانید. با توجه به کلیه جزییات، اگر تمایل به ترک سیگار پیدا کردید، آن را عقب نیندازید و حتماً شروع کنید.
۴-زمان و نوع کاری را که با آن سیگار می کشید، مشخص کنید و به دلایل سیگار کشی خود در آن زمان، و احساسی که بعد از مصرف سیگار داشته اید، فکر کنید.
۵-در پایان هر روز، الگوی سیگار کشیدن خود را مرور کرده ببینید که چه چیزی شما را وادار به سیگار کشیدن می کند؟ کار سخت؟ عصبانیت؟ کسالت؟ تفریح و تفنن؟ بی کاری و یا موقعیت های خاص دیگر؟ بعد از شناخت آن، روش های دیگری را برای رو به رو شدن با احساسات و شرایط خود جستجو کنید.

طلب یاری از دوستان

درترک سیگار، از دوستان خود یاری بطلبید. درست مانند هنگامی که کار یا مشکلی دارید و از دوستان خود کمک می خواهید، در این زمینه هم از دوستان خود طلب یاری کنید زیرا وقتی بار مسوولیت کاری را با دوستان تقسیم می کنید، راحت تر مشکل حل می شود. اگر هم زمان با دوستی دیگر ترک می کنید، به تقویت انگیزه خود کمک کنید، یکدیگررا درک کرده و در لحظات سخت با یکدیگر هم صحبتی و همفکری کنید. با نقل وانتقال تجربیات خود و دیگران به یکدیگر، در راه  ترک سیگار قدم های محکم و موثری بردارید.
ترک سیگار را آسان نگیرید
همان گونه گه گفته شد، ترک سیگار را نباید ساده و سهل پنداشت. برعکس تصور عام که بر این عقیده اند که با مشکل دانستن یک کار، تمایل فرد به انجام آن کار کمتر می شود و از ترس سختی آن کار، تن به آن نمی دهد، باید گفت که اگر اطرافیان فرد و خود فرد این کار را بزرگ بدانند، هم با آمادگی بیشتری پیش می روند و هم برای انجام کار بزرگ تر تشویق شده و از اعتماد به نفس فزاینده ای برخوردار می شوند.
چه بسا با ادامه روند ترک سیگار و علم به اینکه این کار بزرگ را انجام داده اند، اعتماد به نفس بالا و بالاتری پیدا کرده و در نتیجه قدم های بعدی را موثرتر بر می دارند. این موضوع سبب می شود که اگر یک بار موفق نشدند، ناامید نگردند و باز هم دلگرم باشند چرا که حتی تلاش برای انجام کاری سخت و مقاومت نسبی در برابر آن، خود نوعی پیروزی است. مانند مساوی با شکست در مسابقات با گل کمتر، در مقابل حریفی قدرتمند.

یک سوال
دراینجا این سوال پیش می آید که چرا شروع ترک سیگار سخت است؟ اصولاً انسان ها از هر تغییری در زندگی خود هراسان هستند چرا که هر تغییری، انرژی و وقت آنان را به طور مضاعف گرفته و نیاز به تلاش و حرکتی فزاینده را بیشتر می کند، پس انسان ها از هرگونه تغییری در ابتدا گریزان اند. این اصل در همه اجزای دنیا حکم فرماست بنابراین عیب محسوب نمی شود. چه بسا ماشینی که در حال هل دادن آن هستیم،در چند ثانیه اول حرکت، انرژی و وقت بیشتری را می طلبد.
به عبارت دیگر هر حرکت و تغییری در ابتدا سخت و انرژی گیر است. با این شناخت، بهتر و با اعتماد به نفس بیشتری جلو می رویم. از خطاها و کندی ابتدایی حرکت خود دلسرد نمی شویم بلکه با گذشت هر لحظه، این امید را تقویت می کنیم که هر لحظه از لحظه قبل آسان تر خواهد بود و با این امید پیش می رویم.
حقایق را نمی شود کتمان کرد.
پیش نیاز ترک سیگار این است که ابتدا با خود صادق بوده متعهد و آماده برای تلاشی مضاعف باشید. شما سیگار را ترک می کنید؛ چون قاطعانه معتقدید سیگار کشنده و مرگبار است. اگر تزلزلی در این فکر به وجود آید و مجدد وسوسه شوید که سیگار بکشید، در رخداد این حقیقت هیچ گونه خللی ایجاد نشده و این اتفاق، یعنی مرگ ناگهانی در اثر سیگار، حتی با یک سیگار نیز می تواند به وقوع بپیوندد.

 چطور می توانید با برنامه ریزی غذایی مناسب، روزهای بی دردسرتری را پشت سر بگذارید؟

جینسنگ: تحقیقات علمی نشان داده اند مصرف جینسنگ، از ترشح انتقال دهنده های عصبی دوپامین در زمان سیگار کشیدن یا استفاده از مواد مخدر جلوگیری می کند. همین انتقال دهنده های عصبی هستند که احساس لذت را به وجود می آورند. بنابراین، مصرف جینسنگ طی چند هفته متوالی می تواند میزان لذت ناشی از سیگار کشیدن و مواد مخدر را کاهش بدهد.

 شیر: محققان دانشگاه دوک می گویند سیگاری هایی که یک لیوان شیر قبل از سیگار کشیدن می نوشند، طعم خیلی بدی را هنگام سیگار کشیدن در دهان خودشان احساس می کنند و این طعم ناخوشایند حتی بعد از اتمام سیگار هم باقی می ماند. پس هر بار که هوس سیگار کردید، مقداری شیر بنوشید. حتی می توانید سیگار را به شیر آغشته کنید و بگذارید تا قبل از روشن کردن خشک شود. این کارها خیلی زود شما را از سیگار متنفر می کند. 

 مغزهای خام: مصرف مقداری از انواع مغزهای خام می تواند انرژی، پروتیین و بسیاری از مواد مغذی را برای بدن فراهم کند. خوردن مغزهای خام در موقعیت هایی که قصد دارید سراغ سیگار یا مواد مخدر بروید، شما را به خودش مشغول نگه می دارد و رفته رفته هوس استفاده از آنها را کم می کند.

 انواع مرکبات: پرتقال، لیمو و انار سرشار از ویتامین C هستند که ذخایرش در بدن همراه با سیگار کشیدن یا مصرف مواد مخدر تخلیه می شود و نیکوتین جای آن را می گیرد. نوشیدن آب پرتقال طبیعی و مصرف انواع مواد غذایی غنی از ویتامین C می تواند علاوه بر تامین نیاز بدن، هوس استفاده از این محصولات مضر را کاهش بدهد. سیستم ایمنی بدن هم با مصرف این میوه ها تقویت می شود و وابستگی شما را به سیگار کمتر می کند. تحقیقات علمی نشان داده اند میوه هایی مثل سیب، موز و هلو هم میل به  دریافت نیکوتین را کاهش می دهند.

 خوراکی های شور: استفاده از خوراکی های شور می تواند هوس سیگار کشیدن یا مصرف مواد مخدر را در بعضی از افراد کاهش بدهد. چیپس، چوب شور یا حتی کمی نمک برای این افراد موثر هستند. این خوراکی ها هم دهان افراد و هم دست های آنها را در حال فعالیت نگه می دارند و درواقع عمل سیگار کشیدن را برای مغز شبیه سازی می کنند.

 اسموتی: بسیاری از افرادی که سیگار یا مواد مخدر را ترک می کنند، با هوس استفاده از خوراکی های شیرین مواجه می شوند. این افراد برای مقابله با ولع شیرینی باید سراغ میوه ها بروند. اسموتی هایی (نوشیدنی های نسبتا غلیظی که در مخلوط کن تهیه می شوند) که با استفاده از انواع میوه ها و سبزی ها تهیه می شوند، بهترین انتخاب برای این افراد هستند.

 آدامس های بدون قند: یکی از بهترین راه ها برای ترک سیگار، مشغول کردن دهان به کارهایی غیر از سیگار کشیدن است. استفاده از آدامس های بدون قند می تواند ترفند مناسبی برای شما باشد و تاثیر بسزایی داشته باشد.

 خوشبوکننده نعنایی بدون قند: به جای مصرف آبنبات های شیرین یا آبنبات های بدون قندی که طعم بدی دارند، بهتر است از خوشبوکننده نعنایی بدون قند استفاده کنید. این کار دهان شما را مشغول نگه می دارد و مانع از رفتن به طرف سیگار می شود.

 سبزی ها: سبزی هایی مانند هویج، کرفس و خیار نیز طعم سیگار و مواد مخدر را به حالت ناخوشایند و بدی تبدیل می کنند. علاوه بر این، اگر به اندازه کافی تلاش کنید می توانید از سبزی های سفتی مثل هویج و خیار به جای سیگار استفاده کنید و مغزتان را فریب بدهید.

 ماست: ماست هایی که به طور طبیعی شیرین هستند و ماست های غیرشیرین، استفاده از سیگار یا مواد مخدر را به تجربه ناخوشایندی تبدیل می کنند. درواقع، همه محصولات لبنی باعث می شوند که سیگار کشیدن یا مصرف مواد مخدر با طعم بسیار بدی همراه شود و در نتیجه افراد را از این محصولات مضر متنفر می کنند. در ضمن، پنیر و ماست های غیرچرب محصولات لبنی خاصی هستند که می توانند احتمال ترک سیگار و مواد مخدر را افزایش دهند.

 جو دوسر: اضافه کردن مقداری جو دوسر به رژیم مواد غذایی روزانه، هوس استفاده از سیگار یا مواد مخدر را کاهش می دهد و از شدت آن می کاهد. البته مخاطبان نباید جو دوسر را با جو آماده در غلات صبحانه اشتباه بگیرند. شما باید مقداری جو دوسر را در آب جوش بپزید و بگذارید تمام شب داخل آب باقی بماند. بعد وقتی که در روز بعد با ولع استفاده از سیگار یا مواد مخدر مواجه شدید، مقداری از این ترکیب را بخورید. البته برای گرفتن بهترین نتیجه نباید این ترکیب را بعد از ساعت 8 شب مصرف کنید.

میوه های خشک: میوه های خشک مانند خرما و برگه زردآلو می توانند هوس سیگار کشیدن را کاهش بدهند چون هم بافت فوق العاده مناسبی دارند و هم عطر خوبی. شما می توانید مقداری از این خوراکی ها را همیشه همراه داشته باشید و در موقعیت های مختلف از آنها استفاده کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ