این غذاها ویتامین بدن تان را دفع می کنند!

toranj
باید غذاهایی که ویتامین های بدن را جذب نمیکنند شناخت تا در زمان مناسب از آنها استفاده کرد.

ویتامین آهن که در گوشت قرمز وجود دارد توسط کلسیم دفع می شود. یعنی اگر همراه غذای گوشتی ماست مصرف کنید نه کلسیم جذب بدن می شود و نه اهن. پس باید شناخت کاملی از غذاها داشته باشید  و همچنین دفع ویتامین ها که در این مقاله به شما خواهیم گفت چه غذاهایی ویتامین بدن تان را دفع می کنند.

آیا می دانستید غذاهای شود کلسیم را دفع می کنند؟

اگر عادت دارید غذایتان را شور میل کنید کمی گوش به زنگ باشید. خوردن غذاهای شور و خالی کردن نمکدان در بشقاب خطر دفع کلسیم از طریق ادرار را افزایش می‌دهد.
* تحریک‌پذیری عصبی عضلانی، یعنی اینکه عملکرد عصب‌ها و عضلات تحت تأثیر قرار گرفته و دچار کرامپ یا اسپاسم می‌شوند. این مشکل در پاها و بازوها بیشتر دیده می‌شود.
* گزگز در انگشتان تا لرزش این مناطق
* افسردگی و عصبانیت
* سرگیجه و از دست دادن تعادل بدن
* تپش قلب
* افزایش دفع ادرار و احساس درد بعد از ادرار کردن
* احساس کمبود هوا و درد در ناحیه قفسه سینه
* التهاب لب‌ها
* حالت تهوع و بی‌اشتهایی
* اسهالی که بعد از دو روز برطرف نمی‌شود

خوردن غذاهای شور و خالی کردن نمکدان در بشقاب خطر دفع کلسیم از طریق ادرار را افزایش می‌دهد. برای پیشگیری از این مسئله لازم است که از پاشیدن نمک اضافه به غذاها خودداری کرده و مصرف غذاهای کنسروی، اسنک‌های شور، غذاهای آماده و صنعتی و فست‌فودها را تا حد امکان کاهش دهید. توصیه می‌کنیم بعد از آوردن غذا سر سفره از نمک زدن به آن بپرهیزید و به‌طور کلی نمکدان را از سفره‌هایتان جمع کنید. باید بدانید که بدن ما روزانه فقط به 2 گرم نمک نیاز دارد نه بیشتر!

با چه غذایی ویتامین ها جذب می شوند؟

سیاری از ویتامین‌ها محلول در آب هستند و خیلی سریع با آب بدن‌تان جذب و حل می‌شوند. اما ویتامین‌های محلول در چربی به چربی نیاز دارند تا جذب شوند بنابراین آنها باید همیشه با غذاهایی که چربی دارند مصرف شوند. این ویتامین‌ها شامل ویتامین A، ویتامین D، ویتامین E و ویتامین K هستند. وقتی میزان مصرف را دو نوبت می‌کنید و ویتامین‌های محلول در چربی را همراه با غذاهای چرب و ویتامین‌های محلول در آب را در نوبت‌های دیگر روز مصرف می‌کنید، می‌توانید مطمئن باشید که بدن شما تمام مواد مغذی لازم را در طول روز دریافت می‌کند؛ نه اینکه قبل از جذب، دفع شوند.

ویتامین A

یک نوع از ویتامین A (رتینول) از تولیدات حیوانی مانند ماهی و لبنیات به‌دست می‌آید. اما نوع دیگری از آن از گیاهان به‌دست می‌آید که بتاکاروتن نام دارد و در هویج منبع غنی از آن وجود دارد. بتاکاروتن بعد‌از وارد شدن به بدن تبدیل به ویتامین A می‌شود.

چه فایده‌ای دارد؟

ویتامین A به سلامت بینایی و سیستم ایمنی بدن شما کمک می‌کند. دریافت میزان زیاد این ویتامین باعث کاهش سرطان ریه می‌شود اما از سوی دیگر جالب است بدانید که میزان زیاد مکمل بتاکاروتن در سیگاری‌ها خطر این سرطان را افزایش می‌دهد.

چطور دریافت کنید؟

– بیشتر محصولات نارنجی و قرمز منبع غنی ویتامین A هستند.
– یک سیب‌زمینی پخته حدود 9 برابر نیاز روزانه یک خانم به این ویتامین را تامین می‌کند.
– نصف فنجان هویج خام، پنج برابر نیاز روزانه شما به ویتامین A را در خود دارد.
– نصف فنجان طالبی یا نصف فنجان فلفل قرمز خام نیاز یک روز شما به ویتامین A را تامین می‌کند.
– ماهی سالمون، اسفناج، مانگو، لوبیا چشم‌بلبلی، بروکلی و زردآلو هم میزان زیادی ویتامین A دارند.

نکات مکمل

ویتامین A در بدن شما به‌طور معمول ساخته می‌شود. بهتر است میزان زیادی بتاکاروتن را از طریق مصرف گیاهان مختلف به بدن وارد کنید اما اگر مکمل مصرف می‌کنید حتما مولتی‌ویتامینی مصرف کنید که بیشتر از دو هزار و 500 واحد بین‌المللی ویتامین A که از بتاکاروتن‌ها تامین می‌شود، نداشته باشد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ