10 روش خانگی درمان گلو درد

bagheri.mry
گلودرد ممکن است نشانه‌ی اولیه سرماخوردگی ساده، یا اثر جانبی آسیب‌دیدگی تارهای صوتی یا نشانه‌ی بیماری جدی‌تری مانند گلودرد چرکی باشد.

10 روش خانگی درمان گلو درد

گلودرد ممکن است نشانه‌ی اولیه سرماخوردگی ساده، یا اثر جانبی آسیب‌دیدگی تارهای صوتی یا نشانه‌ی بیماری جدی‌تری مانند گلودرد چرکی باشد

روش‌های خانگی درمان گلو درد

1-    سیر: خواص ضد عفونی و ضد باکتری، و دیگر خواص درمانی موجود درسیر کمک می‌کنند تا گلو درد را از خود دور کنیم.

برگ‌های تازه‌ی سیر را خرد کنید. آن‌ها را وارد دهان‌تان کنید؛ هر از گاهی آن‌ها را بجوید و نفس عمیق بکشید تا آلیسین موجود در آن آزاد شود؛ آلیسین ماده‌ی شیمیایی است که به دلیل خواص ضد باکتریایی‌اش می‌تواند باکتری‌های عامل گلو درد را از بین ببرد.

الف. راه دیگر این‌که، چند قطره روغن سیر را در یک چهارم فنجان آب بریزید. روزی یک بار این محلول را غرغره کنید.

ب. هم‌چنین می‌توانید سیر را به صورت خام بخورید یا آن را به غذا اضافه کنید.

پ. به علاوه، اگر به طعم سیر خام علاقه ندارید، می‌توانید از قرص‌های سیر نیز استفاده نمایید.

2-    جوش شیرین: جوش شیرین به خاطر خواص ضد باکتریایی‌اش به عنوان یکی از بهترین درمان‌های گلو درد به شمار می‌رود. یک فنجان آب را با شعله‌ی کم حرارت دهید. نصف قاشق چای خوری جوش شیرین و یک قاشق چای خوری نمک به آن اضافه نمایید. آن‌ها را خوب به هم بزنید. این محلول را روزی سه مرتبه غرغره کنید

3-    آب نمک: نمک با جذب آب از مخاط گلو و کاهش خلط به سرعت می‌تواند باعث تسکین گلو درد شود. یک قاشق چای خوری نمک به یک فنجان آب گرم اضافه کنید. آن را خوب به هم بزنید. این محلول را غرغره نمایید. برای این‌که به نتیجه‌ی دلخواه برسید، بهتر است این کار را چندین بار در طول روز تکرار کنید.

4-    لیمو: لیمو مخاط اضافه را از بین می‌برد، و از این طریق باعث درمان گلو درد می‌شود. آب نصف یک لیمو را بگیرید. آب لیمو را به همراه یک قاشق چای خوری عسل به آب گرم بیفزایید. همه‌ی این مواد را به خوبی با هم مخلوط کنید و به آرامی نوش جان نمایید.

5-    دارچین: دارچین دارای خواص قدرتمند آنتی اکسیدان و ضد التهابی است؛ این خواص، دارچین را به یکی از درمان‌های خانگی بسیار موثر برای گلو درد تبدیل کرده است. یک قاشق چای خوری پودر فلفل سیاه و یک قاشق چای خوری پودر دارچین را با یک لیوان آب گرم مخلوط نمایید. هم‌چنین می‌توانید مقداری هل نیز به این محلول بیفزایید. این محلول را از صافی رد کنید. مایع حاصل را روزی دو تا سه مرتبه غرغره نمایید. هم‌چنین، می‌توانید یک قاشق چای خوری عسل خالص و چند قطره روغن دارچین را با یکدیگر مخلوط کنید. مخلوط عسل و دارچین را روزی دو مرتبه نوش جان کنید تا التهاب و درد ناشی از گلو درد در شما بر طرف شود.

6-     انار: انار به عنوان مکمل خوراکی در درمان خانگی بسیاری از بیماری‌ها و مشکلات سلامتی، از جمله گلو درد به کار می‌رود. برای تسکین مشکلات مربوط به گلو می‌توانید از انار، محلولی تهیه و آن را غرغره کنید. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در انار التهاب ناشی از گلو درد را کاهش می‌دهند؛ از این رو، انار می‌تواند گلو دردتان را تسکین دهد. پوست انار را در ظرفی حاوی ۳ یا ۴ لیوان آب بریزید و به مدت ۱۲ تا ۱۵ دقیقه بجوشانید. سپس این محلول را از صافی رد کنید. محلول حاصل را می‌توانید به دو طریق استفاده نمایید؛ آن را به صورت دمنوش مصرف کنید یا آن را غرغره نمایید. هم‌چنین، روزانه سه مرتبه نوشیدن آب انار می‌تواند در برطرف کردن گلودرد به شما کمک کند.

7-    سرکه سیب: سرکه سیب دارای خواص ضد باکتری است که می‌تواند به درمان شماری از بیماری‌ها از جمله گلو درد کمک نماید. یک قاشق غذاخوری سرکه سیب و یک قاشق چای خوری نمک را با یک فنجان آب گرم به خوبی مخلوط کنید. این محلول را روزی ۳ تا ۴ مرتبه غرغره کنید. روش دیگر این‌که، یک قاشق چای خوری عسل، یک قاشق چای خوری آب لیمو، یک قاشق غذاخوری سرکه سیب و یک فنجان آب گرم را با یکدیگر مخلوط کنید. این محلول را یک نفس سر بکشید تا التهاب و درد گلوی‌تان به سرعت برطرف شود.

8-    عسل: خواص ضد باکتریایی عسل به درمان سریع گلو درد کمک می‌کند. یک فنجان آب داغ آماده کنید و آن را به ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری عسل بیفزایید. روزی سه تا چهار مرتبه این محلول را نوش جان کنید. هم‌چنین، می‌توانید یک فنجان از دمنوش مورد علاقه‌تان را آماده و مقداری عسل به آن اضافه نمایید. در طول روز بارها از این دمنوش غنی شده از عسل بنوشید.

9-    فلفل هندی: درد و التهاب ناشی از گلو درد را می‌توان با استفاده از فلفل هندی درمان نمود. کپسایسین موجود در فلفل هندی با تسکین گلو درد باعث کاهش ناراحتی‌های ناشی از این بیماری دردناک می‌شود. با استفاده از فلفل‌پاش، پنج دفعه فلفل را در یک فنجان آب داغ بریزید. فلفل و آب داغ را خوب به هم بزنید و محلول حاصل را غرغره نمایید. هر ۱۵ دقیقه یک بار این کار را تکرار کنید. استفاده از فلفل هندی باعث ایجاد سوزش می‌شود، ولی برای گلو درد درمان خانگی بسیار موثری به حساب می‌آید.

10-  دم نوش تمشک قرمز: ۲ قاشق چای خوری برگ خشک شده‌ی تمشک قرمز را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید. اجازه دهید برگ‌ها ۸ تا ۱۰ دقیقه در آب جوش دم بکشند. این دمنوش را از صافی رد کنید و اجازه دهید کمی خنک شود. برای خلاصی از درد و ناراحتی گلوی‌تان این دمنوش را غرغره کنید. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در تمشک قرمز برای درمان گلو درد و سرما خوردگی‌های معمولی بسیار موثر هستند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ