بهترین راه درمان کیپ شدن گوش

atoosamirzavandi
کیپ شدن گوش مشکل حادی نیست اما در مواقعی که به درازا بکشد تحمل آن سخت می‌شود. راه‌های خانگی ساده به درمان سریع آن کمک می‌کند.

به گزارش الو دکتر، کیپ شدن گوش اتفاقی است که هر فردی در طول زندگی آن را تجربه کرده است. از علائم بدی که کیپ شدن گوش دارد کاهش توانایی شنوایی، شنیدن صدای باد در گوش، حس کردن مایع یا مخاط در گوش و احساس گرفتگی در گوش می‌باشد. در این مقاله به چند راه درمان خانگی اشاره می‌کنیم.

دلایل گرفتگی گوش

کشیدگی در ناحیه مهره های گردن و پشت گردن یا حتی مشکلاتی در فک (بیشتر پایین فک)، می توانند باعث ایجاد گرفتگی گوش شوند. هنگام سرما خوردگی نیز فشار روی گوش ها طبیعی است، اما پس از بهبودی، گرفتگی گوش هم باید برطرف شود. هنگام بلند شدن و به زمین نشستن هواپیما نیز روی گوش ها فشار می آید که این مورد نیز به خاطر تفاوت ارتفاع طبیعی است. در این جا جویدن آدامس به برطرف شدن این گرفتگی ناراحت کننده کمک می کند

شناگرهای غیرحرفه ای نیز اغلب با این فشار روی گوش دست به گریبان هستند. گرفتگی گوش همچنین می تواند نشانه ای از فشار بیش از حد روی یکی از اعضای حساس بدن باشد.

سرما خوردگی ، زکام ، حساسیت ، گرفتگی سینوس ، ورود آب به حفره های گوش ( در اثر شنا یا … )، تغییرات فشار هوا  از علائم دیگر گرفتگی گوش می باشند.

با چرک کردن گوش نیز گرفتگی گوش به وجود می آید. اما وقتی پزشک با استفاده از دستگاه های مخصوص این چرک ها را پاک کرده و از بین می برد، به صورت محسوسی بهبودی حاصل شده و گرفتگی گوش ناپدید می شود.

اما اگر چرک عامل گرفتگی گوش نباشد، درمان کردن آن مشکل تر می شود. در این جا اندازه گیری فشار و تست شنوایی می تواند در تشخیص بهتر علت بیماری کمک کند چرا که مشکل شاید مثلا از فشار داخل گوش میانی باشد.

7 روش درمان کیپ شدن گوش

1-   سرکه سیب و الکل

در واقع، سرکه سیب یکی از محبوب‌ترین داروهای خانگی برای رفع مشکل کیپ شدن گوش‌ها است زیرا این ماده به حل کردن مخاط و دفع آن از بدن کمک می‌کند. علاوه بر این، سرکه دارای خواص ضد باکتری نیز است، که می‌تواند به درمان بسیاری از عفونت‌های دیگر که منجر به ایجاد مخاط و در نتیجه مسدود شدن گوش‌ها می‌شود، کمک کند. ترکیب سرکه سیب و الکل ایزوپروپیل می‌تواند به تجزیه‌ی هر جرمی که مانع از تخلیه‌ی مایع می‌شود، کمک کند.

2-   ترکیب روغن سیر و کنجد

سیر یکی دیگر از داروهای درمان طبیعی خانگی برای رفع مشکل گرفتگی گوش ها است زیرا این ماده یک آنتی‌بیوتیک طبیعی است. اگر گوش شما در اثر بعضی از عفونت‌ها کیپ شده‌است، مصرف سیر می‌تواند با تمیز کردن عفونت، شما را از درد و ناراحتی خلاص کند. در حالی که استفاده‌ی منظم از روغن سیر از بروز عفونت جلوگیری می‌کند، استفاده از روغن کنجد نیز می‌تواند به راحتی مشکل گرفتگی گوش ها را درمان کند.

3-   جوش شیرین، نمک بدون ید و آب

به گزارش الو دکتر، کیپ شدن گوش‌ها ممکن است ناشی از التهاب آلرژیک ناشی از عفونت سینوس ایجاد شود. شما می‌توانید با استفاده از پودر جوش شیرین، نمک بدون ید و آب یک اسپری سالین تهیه کنید و از آن به عنوان یکی از داروهای خانگی مناسب برای رفع مشکل کیپ شدن گوش‌ها استفاده کنید. این اسپری سالین بینی به عنوان یک ضد احتقان ملایم عمل می‌کند که می‌تواند به رفع انسداد بینی دچار گرفتگی کمک کند با از بین بردن احتقان، مشکل کیپ شدن گوش را رفع کنید.

4-   ترکیب سیر، نمک و آب

سیر دارای خواص ضد باکتری قوی است که می‌تواند هر گونه عفونت گوش (در گوش خارجی یا گوش میانی) را از بین ببرد. علاوه بر این، نمک هم قادر است به جذب مایع از گوش شما کمک کند و بدون هرگونه عوارض جانبی عفونت را به طور مؤثر رفع کند. بنابراین، ترکیب سیر و نمک نیز یکی از داروهای خانگی مناسب است برای کیپ شدن گوش‌ها که در اثر عفونت سینوسی یا سایر عفونت‌ها ایجاد شده‌است.

5-   روغن زیتون

برای جلوگیری از بروز مشکل کیپ شدن گوش ، بهتر است ازروغن زیتون استفاده کنید زیرا اگر این روغن را داخل گوش بریزید جرم را شل می‌کند و در نهایت سبب می‌شود که به راحتی از گوش خارج شود. علاوه بر این، اگر به دنبال راهی برای از بین بردن گرفتگی گوش هستید، نباید این روش را نادیده بگیرید.

6-    کمپرس سرد یا گرم

استفاده از حرارت یکی از بهترین داروهای خانگی است برای رفع کیپ شدن گوش که در اثر وجود جرم در گوش، سرماخوردگی یا سینوس ایجاد می‌شود. علاوه بر این، استفاده از کمپرس گرم احتقان را نیز کاهش می‌دهد، گرفتگی گوش را رفع می‌کند و درد را از بین می‌برد.

7-   بخار

یکی از درمان‌های خانگی آسان برای رفع کیپ شدن گوش ناشی از سینوس و سرماخوردگی استنشاق بخار است. این روش سبب می‌شود که موکوس (مخاط) از گوش‌ها خارج شود. علاوه بر این، بخار همچنین می‌تواند به از بین بردن جرم گوش که دلیل اصلی گرفتگی است، کمک کند.

 علت گرفتگی گوش و درمان خانگی آن

 چرا گوش‌مان کیپ می‌شود؟ +زمان و راه درمان

 ترفندهایی برای رهایی از بادگرفتگی گوش

 درمان خانگی خارش گوش با سیر و نعناع

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ