شربت دی سیکلومین برای چیست؟

atoosamirzavandi
دی سیکلومین آنتی بیوتیکی است که برای درمان دردهای روده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما این دارو دارای عوارضی است. با خواندن این مقاله بیشتر در مورد شربت دی سیکلومین بدانید.

دی سیکلومین در رده‌ی داروهای آنتی‌بیوتیک قرار دارد که برای درمان دردهای شکمی و روده‌ای تجویز می‌شود. دی سیکلومین به شکل قرص، شربت و آمپول در بازار موجود است. این دارو برای دردهای شکمی و کرامپ‌های روده‌ای نوزادان و دردهای دوران قاعدگی خانم‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مکانیسم اثر دی سیکلومین

داروی دی سیکلومین با مهار گیرنده های استیل کولین سبب برطرف شدن منقبض بودن عضله های جداره ای روده می شود. و از تاثیرات ضد اسپاسم آن باید بدانید که تاثیر مستقیم و غیر اختصاصی به روی عضله های صاف می گذارد. از دی سیکلومین برای خانم هایی که بچه شیر می دهند نباید استفاده شود چون در شیر ترشح می شود و ممکن است سبب کاهش شیر در خانمهای شیرده شود. در بیمارانی که انسداد مجاری ادراری هستند منع مصرف دارد. بیماران انسدادی دستگاه گوارشی و انسداد فلجی روده نباید از دی سیکلومین استفاده شود. شیرخوارانی که سنشان کمتر از شش ماه است نیابد برایشان از شربت دی سیکلومین استفاده شود.  مصرفاین دارو  در بیمارانی که پرکاری تیروئید دارند, بیمارانی که دچار شریان کونر قلب و آرتیمی قلب, نارسایی احتقانی قلب هستند ممنوع می باشد. همچنین بیماران کبدی و کلیوی نمی توانند از این دارو استفاده کنند.

عوارض جانبی دی سیکلومین

بعد از استفاده از دی سیکلومین مایعات زیاد مصرف کنید و بهتر این است که خوردن این دارو نیم تا یک ساعت قبل از غذا باشد. از عوارض جانبی شربت دی سیکلومین می توان به موارد زیر اشاره کرد: از عوارض این دارو بر قلب و عروق تپش قلب و به روی پوست, کهیر و فقدان تعرق می باشد. سر درد, بی خوابی, خواب آلودگی, سرگیجه, عصبانیت, فراموشی, و ضعف از تاثیرات این دارو به روی اعصاب مرکزی می باشد. تاری دید, گشاد شدن مردمک چشم, فلج جسم مژگانی و افزایش فشار داخل چشم از عوارض جانبی این دارو بر روی چشم است. در دستگاه گوارش باعث خشکی دهان, تهوع, یبوست, استفراغ, انسداد فلجی روده, نفخ شکم و سوزش سر دل می شود. و مشکل در رفع ادرار و ناتوانی جنسی از عوارض این دارو بر مجاری ادراری و تناسلی است. در استفاده از داروی دی سیکلومین می توانید آن را با آب رقیق کنید و بخورید.

پیش از مصرف دی سیکلومین

-در صورت بارداری یا اقدام به بارداری و شیردهی پزشک خود را مطلع نمایید.

-آقایان در صورت مشکلات پروستات به پزشک خود اطلاع دهند .

-در صورت سابقه ی هرگونه مشکل گوارشی نظیر رفلاکس ،اسهال ،زخم معده یا یبوست شدید،مشکلات چشمی مربوط به افزایش فشار چشم یا گلوکوم،اختلال یا آسیب عصبی،ضربان قلب نامنظم و سابقه ی حمله ی اخیر قلبی و حساسیت دارویی به پزشک خود اطلاع دهید.

-مصرف در افراد مبتلا به میاستنی گراویس و سندرم داون با احتیاط و تحت نظر پزشک امکان پذیر است.

-در افراد کمتر از ۱۸ سال و بیشتر از ۶۵سال با احتیاط مصرف شود.

-از آنجا که این دارو می تواند در عملکرد داروهای دیگر در بدن اختلال ایجاد کند لازم است پیش از شروع مصرف لیستی از کلیه ی داروهای مصرفی خود (خصوصاً داروهای ضد اسهال،ضداسید معده،ضد حساسیت و ضد افسردگی) را در اختیار پزشک یا داروساز خود قرار دهید.

تداخل دارویی دی سیکلومین

مصرف همزمان این دارو، باداروهای مضعف CNSمی تواند اثرآنها را تشدید نماید. مصرف همزمان این دارو با داروهای ضدافسردگی سه حلقه ای ،آنتی هیستامین ها، ضدجنون ها و داروهای دوپامینرژیک اثرات آنتی کلینرژیک این داروها تشدید می گردد. مصرف همزمان دی سیکلومین با کتوکونازول باعث کاهش جذب آن می شود .

مصرف دی سیکلومین در دوران بارداری

رده بندی بارداری: گروه B

مصرف در شیردهی:دی سیکلومین ممکن است در شیر ترشح شود. همچنین، این دارو ممکن است تولید شیر را کاهش دهد. مادران شیرده باید از مصرف این دارو خودداری کنند.

  شربت دی سیکلومین برای چیست؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ