با ترشحات چربی روی پوست چه کنیم!

atoosamirzavandi
ترشح چربی پوست در طی دوران نوجوانی زیاد می‌شود و با افزایش سن کاهش می‌یابد.

معمولا بعد از حمام غدد چربی زیر پوست شروع به ترشح چربی می کنند این چربی به سطح پوست می آید و باعث براقی پوست می گردد که خیلی از افراد از این براقی خوششان نمی آید. البته این چربی زیاد هم بد نیست زیرا باعث دیرتر پیر شدن پوست می گردد. در این مقاله بیشتر در مورد چربی روی پوست و طریقه ی از بین بردن آن اطلاعات کسب کنید.

علل ایجاد چربی بر روی پوست

  • وراثت
  • مقدار هورمون‌های بدن
  • بارداری
  • قرص‌های ضد بارداری
  • مواد آرایشی صورت
  • آب و هوای گرم و مرطوب

 به دلیل تغییرات هورمونی در دوران بلوغ، پوست چرب در نوجوانان زیاد دیده می‌شود، اما در هر سن دیگری هم می‌توان رخ دهد. به طور کلی با افزایش سن، پوست خشک‌تر می‌شود.

ترشح چربی پوست در طی دوران نوجوانی زیاد می‌شود و با افزایش سن کاهش می‌یابد. در طی بارداری و یائسگی نیز به دلیل عدم تعادل هورمونی، فعالیت غدد چربی پوست افزایش می‌یابد و چربی بیشتری ترشح می‌کنند.

بیشتر افراد دارای پوست مختلط هستند، یعنی در شرایط خاصی پوستشان چرب است و در بعضی شرایط خشک یا نرمال.

بعد از شستن صورتتان، کمی آب لیموترش تازه به پوستتان بمالید. این کار باعث می‌شود پوستتان سفت شود. همچنین به دلیل وجود ویتامین C در آب لیموترش، رادیکال‌های آزاد در پوست از بین می‌روند و تولید چربی صورت را تنظیم می‌کند.

مراقبت از پوست چرب

استفاده از آلوئه‌ورا

یکی از خواص آلوئه‌ورا اثربخشی آن در تسکین سوختگی‌ و دیگر مشکلات پوستی است. تحقیقات کلینیک مایو نشان می‌دهد که آلوئه‌ورا در درمان پوسته‌پوسته‌شدن صورت که به‌دلیل چربی مازاد پوست است، بسیار مؤثر است. افراد بسیاری از آلوئه‌ورا برای درمان پوست چرب استفاده می‌کنند. شما می‌توانید یک لایه‌ی نازک آلوئه‌ورا را قبل از خواب روی پوست صورت بمالید و اجازه دهید تا صبح روی پوست‌تان بماند.

آلوئه‌ورا ممکن است در برخی افراد حساسیت پوستی ایجاد کند. اگر تابه‌‌حال از آلوئه‌ورا استفاده نکرده‌اید، بهتر است اول مقدار کمی از آن را بر روی بازوی خود بمالید. اگر طی مدت زمان ۲۴ تا ۴۸ ساعته پوست شما نسبت به آن واکنش نشان نداد، می‌توانید با خیال راحت از آن استفاده کنید.

استفاده از گوجه فرنگی

گوجه فرنگی شامل اسید سالیسیلیک است و درمان خانگی مرسومی برای آکنه محسوب می‌شود. اسید‌های گوجه‌فرنگی در جذب چربی پوست مؤثر است و به بسته‌شدن منافذ پوستی کمک می‌کند. برای تهیه و ساخت ماسک لایه‌بردار گوجه‌فرنگی به این شیوه عمل کنید:

  • یک قاشق چای‌خوری شکر را با پالپ یک گوجه‌فرنگی مخلوط کنید.
  • با حرکت دایره‌ای، ماسک را روی صورت بمالید.
  • پنج دقیقه صبر کنید.
  • با آب ولرم صورت‌تان را آب بکشید و خشک کنید.

همچنین می‌توانید گوجه‌فرنگی ورقه‌ورقه ‌شده یا پالپ آن را به‌تنهایی و بدون شکر به‌عنوان ماسک استفاده کنید.

استفاده از روغن جوجوبا

شاید استفاده از روغن برای پوست‌ چرب کمی غیرمنطقی و عجیب به‌نظر برسد، اما بد نیست بدانید روغن جوجوبا درمانی خانگی برای بهبود چربی پوست، آکنه و دیگر مشکلات پوستی است. گفته می‌شود استفاده از این روغن باعث می‌شود غدد چربی پوست، چربی کمتری ترشح کنند و همین به تعادل چربی پوست کمک زیادی می‌کند. این‌ در حالی است که هیچ پژوهش و تحقیق علمی این فرضیه را تأیید نمی‌کند.

از سوی‌ دیگر پژوهشی انجام‌شده در سال ۲۰۱۲ نشان می‌دهد که استفاده از ماسک گل‌ رس و روغن جوجوبا سه‌بار در هفته به بهبود ضایعات پوستی و آکنه‌ی خفیف کمک زیادی می‌کند.

در استفاده از این روغن افراط نکنید، زیرا استفاده‌ی زیاد از آن ممکن است اثر معکوس داشته‌باشد و پوست‌تان چرب‌تر شود. در ابتدا بهتر است چند قطره از این روغن را یکی دو بار در هفته روی پوست بمالید تا نتیجه‌ی درمان را ببینید. اگر از نتیجه‌ راضی بودید می‌توانید هر روز این‌کار را انجام دهید.

استفاده از جو دوسر

ازجمله خواص جوی دو سر برای پوست این است که هم به تسکین پوست ملتهب و هم جذب چربی اضافی پوست کمک می‌کند. جودوسر برای پاکسازی پوست صورت نیز بسیار مفید است. جودوسر را می‌توانید به صورت ماسک استفاده کنید. برای درست‌کردن ماسک صورت بهتر است جودوسر را با ماست، عسل یا میوه‌هایی مثل موز، سیب یا پاپایا (انبه هندی) مخلوط کنید. روش درست‌کردن آن به این صورت است:

  • ۱/۲ فنجان جودوسر را با آب داغ مخلوط کنید تا خمیر درست شود.
  • یک قاشق غذاخوری عسل به آن اضافه کنید.
  • خمیر آماده‌شده را به‌مدت سه دقیقه روی صورت خود قرار دهید، سپس با آب گرم بشویید و خشک کنید.
  • در دفعات بعدی، خمیر را حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی پوست بگذارید و بعد با آب گرم بشویید و خشک کنید.

ماسک لیمو و زردچوبه

پورد زردچوبه، کمی آب لیمو و آرد رو با هم به خوبی مخلوط کنید ماسک آماده شده رو به آرومی بر روی گردن و صورتتان قرار بدید، البته یادم اومد بگم میتونید به جای آب لیمو از ماست هم استفاده کنید، بعد از حدود یک ربع میتونید صورت و گردنتان رو با آب تازه بشورید. میتونید آب لیمو رو به تنهایی دور چشمها استفاده کنید که بسیار توصیه شده است.

معجون دارچین

مخلوطی نسبتا غلیظ از پودر چوب دارچین و آب یه درمان خوب برای رفع لک و جوش صورت و کم کردن چربی های ناخواسته پوست های چرب هست. باید خوب توجه کنید که دارچین اصلا به دور چشمهایتان برخورد نکند چون ممکن است باعث التهاب و حساسیت شود. سعی کنید از چوب دارچین تازه استفاده کنید که در عطاری ها قابل تهیه است.

 برای درمان پوست چرب چه کاری باید کرد؟

درمان چربی پوست و مو

اگر پوست و موی چرب دارید، این مطلب مخصوص شماست!

 درمان گیاهی غده های چربی زیر پوست

روش‌های خانگی برای پاک کردن چربی و آلودگی‌ از پوست صورت

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ