آب ماست را دور نریزید!

mahdie.mohtashami
نظرات مختلفی در مورد دور ریختن یا خوردن آب ماست وجود دارد. آب ماست خالی از ترکیبات مغذی نیست.

بعد از درست کردن ماست یا پنیر مقداری آب روی سطح ماست ایجاد می شود که به اصطلاح می گویند “ماست آب انداخته” این آب ایجاد شده همانند خود ماست حاوی ترکیبات پروتئینی است اما با درصد کمتری به همین دلیل بهتر است آن را دور نریخت. در این مقاله مفصل تر در این باره بحث خواهیم کرد.

فواید آب ماست

آب ماست از یبوست جلوگیری می کند. منبع غذایی خوبی برای بیماران کلیوی است و سلول های ایمنی بدن را فعال می کند. آب ماست مقدار کمی چربی و پروتئین دارد ولی دارای مقادیر زیادی مواد معدنی خصوصا کلسیم می باشد و ویتامین های محلول در آب آن مثل ویتامین B2 و B6 نیز بیشتر است ، بنابراین به فردی که باید چربی و پروتئین کمی مصرف کند و در مقابل به مواد معدنی و ویتامین نیاز دارد، توصیه می شود آب ماست بیشتری مصرف کند. مصرف آب ماست، نه بار کلیه ها را سنگین می کند ( به دلیل مقدار کم پروتئین) و نه دارای چربی است که باعث چاق شدن گردد.

پروتئین آب ماست برای سیستم ایمنی بدن مناسب است علاوه بر باکتریهای اسید لاکتیک موجود در آب ماست تازه، پروتئین موجود در آن به سیستم ایمنی بدن قدرت می بخشد. آب ماست کمک خوبی برای رفع یبوست است کسانی که از یبوست رنج می برند. کافی است هر روز یک لیوان آب ماست بنوشند. با نوشیدن آب ماست، اسید لاکتیک و میکروب های تولید کننده اسید لاکتیک موجود در آب ماست، روده را به راحتی تحریک می کند.

فواید ماست

از فشار خون بالا جلوگیری می کند

خوردن بیش از حد نمک یکی از دلایل کلیدی فشار خون بالا است. پتاسیم موجود در ماست کمک به جذب و دفع سدیم از بدن کمک می‌کند.

به گزارش الو دکتر با توجه به مطالعه‌ی ارائه شده در جلسات علمی پژوهش فشار خون بالا در سال ۲۰۱۲ از انجمن قلب امریکا، احتمال ابتلا به فشار خون بالا در افرادی که ماست بدون چربی به صورت روزانه خوردند، در مقایسه با سایرین ۳۱ درصد کم‌تر بود.

حداقل یک فنجان ماست کم چرب به صورت یک روز درمیان بخورید تا خطر ابتلا به فشار خون بالا را کاهش بدهید.

از پوکی استخوان جلوگیری می کند

کلسیم، ویتامین D و ارگانیسم‌های زنده و فعال موجود در ماست استخوان‌ها را تقویت می‌کند و تراکم استخوان را افزایش می‌دهد. این امر به نوبه‌ی خود مانع پوکی استخوان می‌شود، یک بیماری پیشرونده که در آن استخوان به‌تدریج ضعیف و آسیب‌پذیر می‌شوند و احتمال بروز شکستگی در آن‌ افزایش می‌یابد.

برای کمک به محکم شدن استخوان‌های‌تان، همیشه به دنبال ماستی باشید که دارای بیش‌ترین میزان ویتامین D است. فقط به برچسب پشت محصول نگاه کنید تا بهترین نوع را بخرید.

از ابتلا به سرطان جلوگیری می کند

ماست برای سالم نگه داشتن روده‌ی بزرگ، عالی است. باکتری لاکتوباسیلوس یک نوع باکتری مفید برای روده‌ است که در ماست وجود دارد و رشد باکتری سالم را در روده‌ی بزرگ بهبود می‌دهد و در نتیجه خطر ابتلا به بیماری‌های روده‌ی بزرگ را کاهش می‌دهد.

این باکتری‌های خوب میکروارگانیسم‌های مضر را در روده بزرگ قبل از تبدیل شدن‌شان به مواد سرطان زا می‌کشند. به علاوه، میزان بالای کلسیم موجود در ماست، اسیدهای صفراوی را که باعث بروز سرطان می‌شوند، کاهش می‌دهد و آنها را از دیوار روده‌ی بزرگ دور نگه می‌دارد.

برای سالم نگه داشتن روده‌ی بزرگ‌تان، ماست را اول صبح و با معده‌ی خالی میل کنید. از خوردن ماست همراه با شام پرهیز کنید.

برای سلامت موها مناسب است

ماست در مقابله کردن با موخوره مو بسیار موثر است و این به دلیل مواد مغذی درون آن است. استفاده از مخلوط صاف و یکدست ماست و پاپایای خورد شده در طولانی مدت تاثیر بسیار مثبتی در از بین بردن موخره مو دارد.

 ویتامین ها و پروتئین های موجود در ماست رطوبت را برای موهای خشک و آسیب دیده تامین می کند و موجب تغدیه و نرمی موها می شود. اسید لاکتیک نیز پوسته های مرده را از موها جدا می کند و به آنها درخشندگی می بخشد.

برای این منظور ماست را روی همه موها به خصوص قسمت های خشک بگذارید و سر را با یک روسری بپوشانید و اجازه دهید نیم ساعت بماند. سپس موها را کاملا آبکشی نمایید و شامپوبزنید.

شست وشوی سر با ماست، مو را تقویت کرده و از ریزش آن جلوگیری می کند.

ماست ضد چروک پوست صورت

به گزارش الو دکتر تحقیقات نشان می دهد که اسید لاکتیک موجود در ماست می تواند باعث تحریک تولید کلاژنشود ماده ای که برای ترمیم سلول های آسیب دیده پوست بسیار مهم و ضروری است و نتایج آن نشاندهنده پوستی جوان و شاداب است. به دلیل خواص مرطوب کنندگی که در اسید لاکتیک ماست وجود دارد، ترک های کوچکی که روی پوست به وجود می آید با استفاده از ماسک ماست به سرعت از بین می رود. معمولاً متخصصین پوست از اسید لاکتیک برای درمان آفتاب سوختگی، پیر شدن پوست، جوش، آکنه، مشکلات پوست های چرب و سایر بیماری های پوستی استفاده می کنند.

 بهترین و سالم ترین ماست چه ماستی است؟

اماست یونانی چه خواصی دارد؟!

 چه نوع ماستی بخوریم برایمان بهتر است؟

 ماست و خیار برای کاهش وزن

 ماست باکتری زیاد می کند!

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ