درد عضلانی بعد از ورزش را با این نوشیدنی از بین ببرید

atoosamirzavandi
مهم ترین عامل گرفتگی عضلات کمبود آب می باشد این کمبود آب موجب نرسیدن خون به عضلات و در پی آن گرفتگی می گردد.

همه حتی حرفه ای ترین ورزشکاران بعد ورزش امکان دارد که دچار گرفتگی و درد عضلات شوند. اما همیشه راهکارهایی برای از بین بردن درد وجود دارد. یکی از راهکارهای از بین بردن درد عضلانی بعد از ورزش نوشیدن شربت آبلیمو می باشد. در این مقاله بیشتر در این باره مطالعه کنید.

 

علت گرفتگی عضلات

کم آبی

کم آبی منجر به بالا رفتن میزان اسید لاکتیک در عضلات و بروز درد عضلانی می شود. از دست دادن آب بدن مهم ترین عامل نرسیدن خون کافی به عضلات و گرفتگی آن است. نوشیدن مقدار کافی مایعات در هر روز به پیشگیری از کم آبی بدن کمک زیادی می کند.

مقدار دقیق مورد نیاز هر فرد بسته به فعالیت و غذایی که می خورد، سن، جنسیت، سلامتی، وضعیت آب و هوایی منطقه ای که زندگی می کند و داروهایی که مصرف می کند، متفاوت است.

 

خواص لیمو

فواید لیمو ترش در پیشگیری از سرطان

ویتامین C آنتی‌اکسیدان قوی است که علاوه بر از بین بردن سلول‌های بد و رادیکال‌های آزاد در بدن از تشکیل سلول‌های سرطانی و ابتلا به سرطان جلوگیری می‌کند.

ویتامین C و آنتی‌اکسیدان موجود در لیموترش به دفع سموم بدن که به دلیل وجود انواع آلودگی‌ها مانند سرب و یا ریزگردهای موجود در هوا ایجاد می‌شود کمک شایانی می‌کند.

 

تقویت سیستم ایمنی بدن با لیمو ترش

لیموترش منبع خوبی از ویتامین B کمپلکس و پیش‌ساز ویتامین A می‌باشد. این ویتامین‌ها ایمنی بدن را افزایش می‌دهند.

لیمو دارای فیبر بسیار بالایی بوده و در تأمین سلامت فرد بسیار مفید است. این میوه همچنین در کاهش چربی، متعادل کردن فشار خون و باز شدن عروق بدن نقش تعیین‌کننده‌ای دارد.

 

فواید لیمو ترش در سلامت دستگاه گوارش

طعم ترش لیمو به دلیل وجود ماده‌ای با نام اسید سیتریک است که به هضم غذا کمک می‌کند. این میوه منبع غنی ویتامین C محسوب می‌شود.

برای رفع ورم معده و روده باید یک لیموترش را با پوست و هسته له کنید و آن را با یک لیوان آب سرد و یک قاشق عسل مخلوط کرده و به مدت یک ساعت قبل از خواب بنوشید.

 

فواید لیمو ترش در سلامت دهان و دندان

شستشوی دندان‌ها با لیمو ترش صبح و شب باعث تمیز شدن دندانها و استحکام لثه می‌شود.

برای زیاد شدن بزاق دهان آبلیمو میل کنید.

مزمزه آب لیمو برفک دهان را از بین می‌برد.

برای اینکه دندانهای سفیدی داشته باشید هر هفته یکبار دندانهای خود را با آبلیموی تازه مسواک بزنید.

 

درد

آب‌لیمو تأثیر قوی قلیایی روی بدن دارد و عامل طبیعی در برابر اسید اضافه بدن است. این اسید اضافه موجود در بدن، نقشی مهم برای دردهای روماتیسم دارد. روزی ۳ بار یک لیوان آب ولرم حاوی آب یک لیمو بخورید و در صورت شدت درد، به هر یک لیوان، آب ۲ عدد لیمو اضافه کنید.

واریس

روغن لیمو خاصیت تقویت‌کننده رگ‌ها را دارد که با واریس مقابله می‌کند. ۶ قطره روغن لیمو را با ۵۰ میلی‌لیتر روغن مغز گندم، ۲ قطره روغن سرو و ۲ قطره روغن ارس مخلوط کنید و به طور روزانه از پایین پا به بالا به طرف قلب به آرامی ماساژ دهید. برای جان تازه بخشیدن به رگ‌ها، ۸ قطره روغن لیمو، ۴ قطره روغن سرو و یک قاشق غذاخوری عسل را در آب وان بریزید و به مدت ۱۵ دقیقه در آب بنشینید.

گزیدگی

 روی محل گزیدگی، ۲ قطره لیمو مخلوط شده با یک قاشق چای‌خوری عسل بمالید، برای دور نگه داشتن حشرات، ۲۰ قطره روغن لیمو را به یک لیوان آب اضافه کنید و در هوا بپاشید. علاوه بر خوشبو کردن هوا، حشرات را نیز دور نگه می‌دارد.

 

رفع گرفتگی عضلات

شربت آب لیمو

از آنجا که گرفتگی به علت از دست دادن آب در حین ورزش اتفاق می افتد برای رفع این مشکل نوشیدن مایعات بسیار موثر است و لیمو برای از بین بردن اسید مازاد بدن بسیار مفید می باشد پس نوشیدن شربت آبلیمو این اثر را مضاعف کرده و سریعتر اثر خواهد کرد.

کمپرس سرد

شما با سرد کردن ناحیه گرفتگی می توانید بطور کامل اسپاسم را رفع کنید و هم زمان درد خویش را کاهش داده و در صورت داشتن التهاب، مشکل تان برطرف می شود. شما می توانید با قرار دادن کیسه یخ حداکثر به مدت ۱۰ دقیقه تا زمان قرمز شدن ناحیه ی مورد نظر از این درمان خانگی و طبیعی بهره مند شوید.

زردچوبه و زاج سفید

زردچوبه ضدعفونی کننده ای بسیار قوی است که معمولا ضد درد یکی از خواص ویژه آن است. زاج سفید  تسکین دهنده و رقیق کننده خون است. از ترکیب شدن این مواد با یکدیگر ماده ای خمیری شکل بدست می آید که با قرار دادن آن بر روی محل گرفتگی، حداقل ۲ بار در روز، موجب بهبودی اسپاسم عضله شما خواهد شد.

نمک

یکی از دلایل اسپاسم عضله کمبود ید است. برای درمان اسپاسم عضلانی می توانید نصف قاشق چایخوری نمک  با ۲ الی ۳ قاشق چایخوری شکر به همراه مقداری آب لیمو و یک لیتر آب ترکیب کنید و در طول روز با فاصله زمانی میل کنید. این محلول می تواند برای رفع اسپاسم عضله موثر باشد.

 گرفتگی عضلات و رفع سریع آن

چطور از شر گرفتگی عضلات رها شویم

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ