آیا از قار و قور کردن شکم خود خسته شده اید؟ این مقاله را بخوانید

atoosamirzavandi
سر و صدای شکم به علت گاز های حاصل از هضم غذا در روده اتفاق می افتد. هر چه در خوردن غذاهای نفاخ بیشتر دقت کنید از این سر و صدا ها کمتر می شنوید.

حتما برای شما هم قار و قور کردن شکم در جمعی اتفاق افتاده است و حسابی باعث خجالت زدگی شده است. علت ایجاد سر و صدا در شکم و روده ها نفخ و ایجاد گاز حاصل از هضم غذا می باشد. در این مقاله به عوامل ایجاد قار قور کردن شکم و راهکارهای درمان آن می پردازیم.

علت ایجاد صدای شکم

به گزارش الو دکتر به نقل ازگروه اجتماعی خبرگزاری برنا، صدای قورقور شکم صداهای ساخته شده در داخل روده کوچک و بزرگ است. این صداها معمولا در طول هضم غذا شنیده می شوند. صدای داخل شکم، شبیه صداهای توخالی و یا صدایی چیزی است که در داخل آب در حال حرکت است. در حالی که صداهای روده اغلب یک اتفاق عادی و مکرر است، اما صداهای غیر منتظره یا صدای بلند ممکن است یک بیماری زمینه ای در دستگاه گوارش را نشان دهد.

 

بیماری های مرتبط با صدای زیاد روده ها

  1. در بیماری کرون صداهای روده بی سر و صدا افزایش می یابد. یافته های دیگر شامل: اسهال، بی اشتهایی، تب خفیف، اتساع و حساسیت شکم، درد کرامپی شکم (که ممکن است با دفع تسکین یابد) و وجود توده ثابت در ربع تحتانی راست شکم می باشد. تحلیل عضلات، کاهش وزن و علائم کم آبی ممکن است در زمان پیشرفت بیماری رخ دهد.
  2. در التهاب معده و روده، صدای زیاد روده ها متعاقب تهوع و استفراغ ناگهانی ایجاد می شود. بیمار اسهال غیر قابل کنترل دارد. درد یا کرامپی شکمی شایع است. تب ممکن است بسته به ارگانیسم مسبب اتفاق بیفتد.
  3. بعضی مواقع صدای زیاد روده ها نشانه خونریزی از دستگاه گوارش از بخش فوقانی دستگاه گوارش است. یافته های دیگر شامل: استفراغ خونی، استفراغ با زمینه ی قهوه ای، ورم شکم، اسهال خونی، خروج لخته های قرمز و شفاف و مواد ژل مانند از رکتوم، مدفوع قیری رنگ و درد می باشد. کاهش برون ده ادراری، افزایش تعداد ضربان قلب و کاهش فشار خون همراه با از دست دادن خون ایجاد می شود.
  4. سوء جذب در عدم تحمل لاکتوز معمولاً موجب افزایش صدای روده ها می شود. یافته های دیگر شامل: اسهال و احتمالاً تهوع و استفراغ، آنژیوادما و کهیر می باشد.
  5. انسداد مکانیکی روده یک اختلال تهدید کننده حیات است. افزایش صداهای روده ای همراه با درد شکم که هر چند دقیقه اتفاق می افتد. سپس صداهای روده ای ممکن است کاهش یافته و در نهایت ناپدید شود. تهوع و استفراغ زودتر از سایر علائم و نشانه ها رخ می دهد و شدت آن در انسداد روده باریک نسبت به انسداد روده بزرگ بیشتر است. در انسداد کامل، اتساع شکم و یبوست همراه با افزایش صداهای روده است.
  6. در کولیت زخمی (حاد) صدای روده ها ناگهان افزایش می یابد. اسهال خونی همراه با بی اشتهایی، درد شکم، تهوع و استفراغ، تب و دل پیچه از علائم ویژه این بیماری است. در این بیماری کاهی وزن، درد و التهاب مفاصل ممکن است رخ دهد.

دم کرده زیره سبز، سردی روده‌ها را بهبود می‌بخشد.

دکتر معینی در ادامه تصریح کرد: اگرچه غذا از نظر مقدار و کیفیت مناسب باشد بروز ضعف و سردی در روده‌ها و به دنبال آن ضعف هضم نیز می‌تواند فرد را دچار قورقور در شکم سازد. بهتر است این افراد غذا را در حجم کم استفاده کرده و برای تقویت و گرم کردن دستگاه گوارش و روده‌های خود، دم کرده زیره سبز یا انیسون را بعد از غذا مصرف کنند. هم چنین مراجعه این افراد به پزشک جهت بررسی کامل‌تر ضروری است.
 
ایشان با بیان اینکه در برخی از افراد صداهای شکمی هنگام گرسنگی افزایش می‌یابد، اظهار داشت: حرارتی که در زمان گرسنگی در دستگاه گوارش ایجاد می‌شود، رطوبت‌های جمع شده در محیط را تبدیل به نفخ شکم می‌کند این افراد معمولاً دستگاه گوارش سرد و مرطوب دارند.

مصرف غذاهای نفاخ مانند لوبیا، انواع فست‌فودها و ضعف سیستم هضم سبب ایجاد صداهای شکمی در افراد می‌شود.
 
وی به افرادی که دچار قور قور شکمی هستند، توصیه کرد: از مصرف غذاهای نفاخ، آب و سایر مخلفات مانند سبزی، سالاد، دوغ، ماست و نوشابه همراه غذا بپرهیزند و با مصرف منظم غذاهای کم حجم در زمان معین، افزایش تحمل گرسنگی، دست کشیدن از خوردن پیش از احساس سیری کامل، جویدن کامل لقمه‌های غذا به افزایش تقویت دستگاه هاضمه خود بپردازند چرا که رعایت این موارد سبب کاهش نفخ و قورقور شکمی و بهبودی نفخ خفیف خواهد شد.

وی با تأکید بر این که بهتر است فرد در موارد با شدت متوسط یا بالا به متخصص طب سنتی مراجعه نماید، گفت: پزشک با بررسی عملکرد دستگاه گوارش، در صورت وجود رطوبت اضافی و یا حرارت و خشکی بیش از حد معمول، بیمار را مورد درمان قرار می‌دهد.

علت نفخ معده و سر وصدای روده چیست

سر و صدای شکم چه علتی دارد

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ