میزان و اصول مصرف زردچوبه که حتما باید بدانید

pegiu
نکات مهمی که باید در مورد زردچوبه بدانید.ادامه مطلب را بخوانید

زردچوبه ،باید ها و نبایدها

آیا با اطلاعات ضد و نقیض درباره میزان و روش صحیح مصرف زردچوبه گیج شده اید؟ شما تنها نیستید. این یکی از بیشترین سؤالاتی است که پرسیده می‌شود. میزان مصرف صحیح آن هم بسته به منظور شماست که آیا برای درمان مشکل خاصی مصرف می‌کنید و یا تنها برای حفظ سلامتی از آن استفاده می‌کنید.

روش مصرف صحیح زردچوبه

روش مصرف: زرد چوبه را همیشه با فلفل سیاه و بعضی از روغن‌های غیرالتهابی و چرب به کارببرید. به دلیل این ‌که چربی دوست و در چربی قابل حل است. (از روغن نارگیل نیز می­توان استفاده کرد.) برای جذب حداکثری، همیشه همراه با غذا مصرف کنید. روغن‌های غیر التهابی از میوه‌های گیاه و نه از دانه ها به دست می‌آیند مانند گردو، زیتون و یا نارگیل.

میزان مصرف: برای بزرگسالان توصیه رسمی که وجود دارد تا ۱/۵ گرم روزانه است که حدود نصف قاشق چایخوری می‌شود و می‌توان آن را در ۲ یا ۳ نوبت قسمت کرد. مقداری که به منظور درمانی استفاده می‌شود ۲ تا ۳ گرم در نظر گرفته می‌شود. باید در نظر داشت که دوز درمانی رسمی وجود ندارد و تنها پیشنهاد می‌شود. از موارد احتیاط مصرف زردچوبه این است که برای کودکان زیر دو سال توصیه نمی‌شود و برای بچه‌های بزرگ‌تر و افراد بالای ۶۵ سال با مقدار کم باید شروع شود. نظرات متفاوتی در مورد میزان صحیح مصرف و این‌ که چه مقدار مصرف زردچوبه و کورکومین (Curcumin) (ماده فعال داخل زردچوبه) کافی است وجود دارد.

برای مقادیر ذکر شده در بالا به اندازه خیلی کم فلفل سیاه آسیاب شده (تقریباً معادل یک شانزدهم قاشق چای‌خوری در هر ۳ گرم زردچوبه) استفاده کنید (درباره میزان دقیق آن خیلی سخت‌گیر نباشید، مقداری کم یا زیاد تفاوتی ایجاد نمی‌کند).

اگر شما مصرف زردچوبه را به تازگی شروع کرده‌اید، میزان یک چهارم قاشق چای‌خوری دو بار در یک روز برای چند روز قبل از افزایش مقدار، به میزانی که پیشتر پیشنهاد شده بود را امتحان کنید.

بر اساس یک پژوهش، پایپرین (Piperine)، ماده فعال در فلفل سیاه به طور مشخص فراهمی زیستی (Bioavailability) کورکومین را تا ۲۰۰۰٪ افزایش می‌دهد (به عبارت دیگر درصد کورکومین که به خون وارد می‌شود را ۲۰ برابر بیشتر می‌کند). پایپرین غلظتِ سرمی و وسعت جذب کورکومین را افزیش می‌دهد. زردچوبه به دلیل سوخت‌و‌ساز سریع در کبد و دیواره روده فراهمی زیستی بسیار ناچیزی دارد.

چای/نوشیدنی‌ها: بعضی از مردم ترجیح می‌دهند زردچوبه را به صورت چای (دم نوش) که کمی روغن نارگیل و فلفل سیاه به آن اضافه شده استفاده کنند. بعضی دیگر آن را در شیر گرم با عسل یا کاکائوی داغ دوست دارند.

کپسول زردچوبه

کپسول‌ها: کورکومین به شکل کپسول نیز در دسترس است. مصرف گیاهان یا ادویه‌جات به شکل تغلیظ شده در شکل قرص و یا کپسول موضوعی است که باید با پزشک مربوطه مشورت گردد. این موضوعی نیست که نه طبیعت و نه طب سنتی که به عملکرد توامان کل گیاه اعم از دانه، برگ و ریشه اهمیت می‌دهد، بخواهد. با این‌حال پودر کامل زردچوبۀ ارگانیک ممکن است برای مصرف کوتاه مدت درمانی دوز بالا بسیار مفید باشد. باید توجه کنید که سردرگمی در مورد انواع کپسول‌های زردچوبه و شرکت‌های تولید کننده آن وجود دارد. باید برچسب روی محصول را با دقت مطالعه کنید که آیا محصول، پودر کامل گیاه زردچوبه است یا تنها عصارۀ زردچوبه نوشته شده است. عصارۀ زردچوبه در ۹۵ درصد مواقع به معنی کورکومین است نه گیاه کامل زردچوبه.

غذا: یک راه خوب برای مصرف زردچوبه، به عنوان چاشنی غذاست. ادویۀ کاری بهترین روش غذایی برای مصرف زردچوبه است البته در صورتی‌که شما کاری را روزانه و به مقدار درمانی زردچوبه استفاده کنید.

روش‌های دیگر برای مصرف زردچوبه: در ماست، به همراه شیر و غلات صبحانه (Cereal)، در بعضی از سوپ‌ها، در سس‌های سالاد و غذاهای دیگر است.

لازم به یادآوری است که برای زنانی که در دوره شیردهی یا بارداری هستند، چنانچه از میزان معمول زردچوبه استفاده کنند هیچ مشکلی وجود ندارد و زنان آسیایی و هندی قرن‌هاست که این کار را انجام می‌دهند.

چربی/ روغن: یک قاشق چای‌خوری روغن نارگیل را به یک چهارم قاشق چای‌خوری زردچوبه و یک هشتم قاشق چای‌خوری پودر فلفل سیاه اضافه کرده؛ اگر بعدازظهر هم تکرار شود این دو مقدار، برابر با یک گرم زردچوبه خواهد بود. میتوان یک قاشق غذاخوری از ماست پرچرب را به جای استفاده از روغن نارگیل نیز جایگزین کرد.

اشتباه بزرگی است اگر فکر کنیم که زردچوبه در طول روز در مقدارهای کوچک‌تر بهتر جذب می‌شود و همین طور به مقدار بسیار زیاد در یک نوبت هم باعث هدر رفتن آن می‌شود.

فراهم زیستی کورکومین یک مشکل واقعی است و باید جدی گرفته شود و همان‌طور که گفته شد به همراه فلفل سیاه مصرف شود تا بهتر جذب شود.

موارد احتیاط دوزهای درمانی (پودر زردچوبه و مکمل کورکومین):

    زردچوبه به عنوان کاهنده قندخون به کار می‌رود و ممکن است برای افراد دیابتی که داروهای پایین آورنده قندخون مصرف می‌کنند مشکل‌زا باشد.

    زردچوبه در دوزهای بالا پایین آورنده فشارخون نیز هست. نباید دوز بالای آن را با گیاهان دارویی که چنین خاصیتی دارند یا داروهای شیمیایی کاهنده فشارخون هم‌زمان مصرف کرد.

    سطح LDL (چربی بد خون) را کاهش و سطح HDL (چربی خوب خون) ر افزایش می‌دهد و همچنین ممکن است تأثیر تقویتی بر روی داروهای شیمیایی کاهنده کلسترول داشته باشد. مصرف کردن هم‌زمان دوز بالای آن با داروهای شیمیایی کاهندۀ چربی ایدۀ خوبی نیست.

    دوز درمانی زردچوبه به عنوان رقیق کننده خون می‌تواند عمل کند و نباید به همراه داروهای شیمیایی رقیق کننده خون مثل وارفارین، کومدین، کلوپیدوگرل و حتی آسپیرین در هر فرمی که بیشتر از دوز پایین باشد، مصرف شود. در استفاده معمولی و دوزهای پایین، مثل آسپیرین و ایبوبروفن است و مشکلی ایجاد نمی‌کند.

    دوزهای درمانی (بالا) زردچوبه بهتر است با دوزهای متوسط تا بالای گیاه کهن‌دار (Ginkgo biloba) و یا سیر که هر دو خاصیت رقیق کننده خون دارند، در یک زمان مصرف نشوند.

    اگر شما دوز بالای زردچوبه مصرف می‌کنید تا ۴۸ ساعت قبل از جراحی باید آن را قطع کنید.

    چنانچه با معده خالی استفاده شود ممکن است حالت تهوع ایجاد کند.

    در صورتی ‌که مشکل انسدادی مجاری صفراوی یا کیسه صفرا دارید، از مصرف دوزهای درمانی زردچوبه بپرهیزید چرا که زردچوبه کبد را تحریک می‌کند تا صفرای بیشتری تولید کند.

    اگر مستعد سنگ کلیه هستید، کورکومین می‌تواند ترشح کلسیم اگزالات (Calcium oxalate) -ماده به وجود آورنده سنگ‌های کلسیمی کلیه- را افزایش ‌دهد.

    دوزهای درمانی و بالای زردچوبه انقباضات رحمی را تحریک می‌کند و خونریزی عادت ماهیانه را افزایش می‌دهد، اگر باردار هستید مصرف دوزهای پایین بلا مانع است.

    دوزهای درمانی در بیماران دیابتی که به صورت منظم قندخون‌شان را چک می‌کنند و انسولین خود را بسته به میزان غذا و قندشان تنظیم می‌کنند، مشکلی ایجاد نمی‌کند.

 دوزهای درمانی: دوزهای درمانی گیاهی به ندرت برای طولانی مدت تجویز می‌شوند. مصرف درازمدت داروهای شیمیایی هم تاثیرات منفی زیادی دارد.

بسیاری از متخصصان طب سنتی و درمان‌گران طبیعی یک وقفه چند هفته‌ای بعد از درمان طولانی مدت گیاهی را توصیه می‌کنند. با این حال بعضی افراد به صورت ناگهانی درمان گیاهی خود را قطع کرده و از نتایج کاربرد روش‌های طبیعی و شیوۀ زندگی سالم‌تر راضی هستند. برای قطع درمان، حتماً باید با درمان‌گرتان مشورت کنید.

از آن‌جایی که زردچوبه به صورت اولیه یک مکمل غذایی است و از سوی بسیاری از گیاه‌شناسان به ویژه درمان‌گران آیورودیک (Ayurvedic) گیاهی تطابق‌پذیر در نظر گرفته می‌شود، یک استثنا است.

وقفه در مصرف دوز درمانی زردچوبه به معنی کاهش مقدار مصرف به میزان نگهدارنده و تقریباً یک چهارم قاشق چای‌خوری، یک یا دو بار در روز برای چند هفته است. همین‌طور می‌توان از پودر زنجبیل به مقدار برابر در طول دوره مصرف دوز پایین زردچوبه استفاده کرد.

زردچوبه ممکن است سلامتی شما را به طور جدی بهبود بخشد.

پاکسازی کبد با چای زردچوبه

منبع:پهنک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ