درمان گیاهی تحلیل لثه!

atoosamirzavandi
اگر شما دندان‌های خود را بسیار محکم و به روشی غلط مسواک بزنید، این عمل باعث فرسودگی مینای دندان و تحلیل لثه‌های شما خواهد شد.

تحلیل رفتن لثه به گونه ای است که بافت لثه از بین می رود و قسمت بیشتری از دندان آشکار می شود. تحلیل رفتن لثه باعث آسیب رسیدن به مینای دندان و حساس شدن آن می گردد. در این مقاله به بررسی عوامل ایجاد کننده ی تحلیل لثه و راه های درمان خانگی و گیاهی آن می پردازیم.

 

چرا لثه‌ها تحلیل می‌روند؟

عوامل زیادی می‌توانند منجر به تحلیل لثه‌های شما شوند، برخی از این عوامل عبارتند از:

بیماری‌های واقع در اطراف دندان‌ها. عفونت‌های باکتریایی می‌توانند بافت لثه‌ و پوشش استخوانی که دندان‌های شما را در جای خود نگه داشته است را از بین ببرند. بیماری‌های لثه عمده‌ترین علت بروز مشکل تحلیل لثه‌ها هستند.

ژن‌های بیماران. برخی از افراد بیشتر مستعد بیماری‌های لثه هستند. در واقع، مطالعات نشان می‌دهند که در حدود ۳۰ درصد از مردم، فارغ از اینکه چگونه از دندان‌های خود مراقبت می‌کنند، مستعد بیماری‌های لثه هستند.

مسواک زدن‌های تهاجمی. اگر شما دندان‌های خود را بسیار محکم و به روشی غلط مسواک بزنید، این عمل باعث فرسودگی مینای دندان و تحلیل لثه‌های شما خواهد شد.

مراقبت نامناسب از دندان‌ها. مسواک زدن، استفاده از نخ دندان و شستشوی دهان با دهانشویه‌های ضد باکتری برای مراقبت از دندان‌ها بسیار ضروریست. در صورتیکه این امور تا حد لازم انجام نشوند، عرصه برای تبدیل پلاک‌ها به جرم مهیا می‌شود. (جرم ماده‌ای سخت است که بین دندان‌ها ایجاد می‌شود و تنها از طریق پاکسازی حرفه‌ای دندان‌ها قابل زدودن است. این ماده می‌تواند باعث بروز مشکل تحلیل لثه‌ها شود.)

تغییرات هورمونی. تغییرات سطح هورمون‌های زنان در دوره‎‌های مختلف زندگی آن‌ها، مانند بلوغ، حاملگی و یائسگی، می‌تواند عاملی برای حساسیت لثه‌ها و آسیب‌پذیری آن‌ها در برابر مشکل تحلیل لثه‌ها باشد.

استفاده از دخانیات. افراد مصرف‌کننده‌ی دخانیات بیشتر در معرض ایجاد پلاک‌های چسبنده بر روی دندان‌هایشان قرار دارند. پاکسازی این پلاک‌ها بسیار دشوار است و می‌تواند به تحلیل لثه‌ها منجر شود.

دندان قروچه. افرادی که دندان قروچه می‌کنند، نیروی بسیار زیادی را به دندان‌های خود وارد می‌کنند و همین امر می‌تواند باعث تحلیل لثه‌ها شود.

کجی و نامرتبی دندان‌ها. وقتی که دندان‌ها یک دست بیرون نمی‌آیند، نیروی زیادی به لثه‌ها و استخوان‌ها وارد می‌شود که می‌تواند سبب تحلیل لثه‌ها شود.

سوراخ کردن و نگین کاشتن در لب و زبان. مالش این جواهرات به لثه‌ها می‌تواند باعث تحریک لثه‌ها شده و منجر به عقب کشیدن بافت لثه‌ها شود.

درمان‌های گیاهی عقب رفتگی لثه

مریم گلی: برگ‌های این گیاه را به آرامی بر لثه ماساژ دهید. همچنین می‌توانید برگ‌ها را در آب بجوشانید و هنگامی که سرد شد برای شستشوی دهان استفاده کنید

میخک: میخک دارای خواص ضدالتهابی است. می‌توانید از روغن آن برای کاهش حساسیت لثه‌ها استفاده کنید. همچنین می‌توانید میخک و دارچین را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در آب بجوشانید و از محلول سرد شده برای شستشوی دهان استفاده کنید. محلول را برای مصرف یک هفته تهیه کنید و در یخچال نگهداری کنید.

روغن کنجد:  روغن کنجد از رشد باکتری‌ها در دهان جلوگیری می‌کند. به این منظور می‌توانید دو یا سه قاشق چایخوری روغن کنجد را چند دقیقه در دهان نگه‌دارید. این درمان را به مدت دو تا سه هفته ادامه دهید

آلوئه ورا:  از ژل تازه‌ی آلوورا برای شستشوی دهان استفاده کنید.

روغن اکالیپتوس:  روغن اسانس اکالیپتوس برای درمان عقب رفتگی لثه بکار می‌رود. خاصیت ضدمیکروبی دارد که به از بین بردن باکتری‌های عامل رسوب دندان کمک می‌کند. ۶ تا ۷ قطره از این روغن را در یک فنجان آب بریزید و لثه‌ها را با این محلول به طور روزانه ماساژ دهید.

روغن درخت چای: این روغن را با آب مخلوط کنید و برای شستشوی دهان چند بار در روز استفاده کنید. این محلول به از بین باکتری‌های عامل ایجاد رسوبات دندانی کمک می‌کند. می‌توانید چند قطره از این روغن را روی مسواک بریزید و مسواک بزنید

نکاتی برای پیشگیری  عقب رفتگی لثه

از مسواکی با برس نرم استفاده کنید.

دو بار در روز مسواک بزنید و یک بار از نخ دندان استفاده کنید.

اگر مبتلا به دیابت هستید، بهتر است از شوینده‌های ضدباکتری برای کنترل باکتری‌هایی استفاده کنید که سبب ایجاد رسوب در اطراف دندان‌ها و خط لثه‌ها می‌شوند.

برای تمیز کردن رسوبات دندانی به پزشک مراجعه کنید. و اگر مبتلا به دیابت هستید حتماً دندانپزشک‌تان را از بیماری‌تان مطلع کنید.

بطور منظم دهان‌تان را بررسی کنید و اگر اثری از تورم، زخم یا خونریزی لثه مشاهده کردید به دندانپزشک مراجعه کنید.

چرا تحلیل رفتن لثه خطرناک است؟ 

مرگ خاموش لبخند زیبا

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ