بهترین درمان خانگی کهیر

کهیر بیماری کوتاه‌مدتی است که با سرخی پوست و خارش بسیار در تمام بدن همراه است. این عارضه پوستی به صورت دانه‌های کوچک صورتی رنگ یا به شکل برجستگی‌های وسیعتر و گاهی به صورت تاول دیده می‌شود و با خارش شدید همراه است.

 کهیر واکنش آلرژیک حاد یا مزمن به شکل دانه‌های گرد قرمز همراه با ورم بر روی پوست است که با خارش شدید همراه است.  کهیر معمولاً بر اثر واکنش بدن در برابر آزاد شدن مواد هیستامینی یا ترکیباتی نزدیک به هیستامین پدید می‌آید. گاهی اوقات بری درمان کهیرهای وسیع و شدید اقدامات فوری پزشکی مورد نیاز است، چرا که ممکن است بیمار از شدت حملههای کهیر به حالت شوک رفته و پیامدهای فاجعه آمیزی به همراه داشته باشد ولی در بیشتر مواقع راهکارهای درمان خانگی کهیر موثر بوده و میتواند باعث بهبود شود. در این مطلب درمان های خانگی موثر برای درمان کهیر را به شما معرفی می کنیم.

عامل بروز کهیر چیست

کهیر می‌تواند در هر فردی مشاهده شود. حدود ۲۰درصد افراد آن را در زندگی تجربه کرده‌اند. در طول واکنش حساسیت، برخی از سلول‌های پوست مانند ماست‌سل‌ها که محتوی هیستامین و سایر انتقال‌دهنده‌های شیمیایی مانند سیتوکین‌‌ها هستند، تحریک شده و این مواد را آزاد می‌سازند. این پدیده باعث تراوش مواد از عروق خونی شده و خارش و تورم در پوست ایجاد می‌کند که از نشانه‌های کهیر است. 

درمان های خانگی کهیر

کهیر به صورت لکههایی به رنگ قرمز و صورتی بوده و به شدت یک سوختگی میباشد. همچنین در برخی مواقع کهیر همراه با خارش و سوزش و باد کردن است و موجب ناراحتی فرد مبتلا میگردد. البته در بیشتر مواقع التهاب و تورم کهیر بعد از چند ساعت فروکش میکند.

کمپرس سرد

بسیاری از کارشناسان حساسیت پوستی، کمپرس سرد را به عنوان بهترین درمان طبیعی موضعی برای کهیر پیشنهاد می‌‌دهند. دمای سرد کمک می‌کند رگهای خونی منقبض شوند و ترشح هیستامین متوقف شود. این به نوبه‌ی خود تورم، التهاب و خارش را تسکین خواهد داد.

– چند تکه یخ را در یک پارچه بپیچید. آن را هر بار به مدت ۱۰ دقیقه روی پوست آسیب دیده بگذارید، و این کار را سه تا چهار بار در روز تکرار کنید.

– همچنین می‌توانید دوش آب سرد بگیرید تا پوست خود را که به خاطر کهیر ملتهب شده است آرام کنید.

نکته: هیچ وقت یخ را مستقیما روی پوست قرار ندهید.

 سرکه سیب

سرکه‌ی سیب درمان خوب دیگری برای کهیر است. خواص آنتی هیستامینی آن به تسکین سریع التهاب کمک خواهد کرد و پاسخ‌ دهی سیستم ایمنی بدن را منظم می‌کند. این ماده همچنین در بهبود سلامت کلی پوست‌تان نقشی کلیدی ایفا می‌کند.

– دو فنجان سرکه‌ی سیب را به یک وان پر از آب گرم اضافه کنید. یک بار در روز به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه درون آن بخوابید.

– یا با مقداری برابری آب، سرکه‌ی سیب را رقیق کنید و از آن برای شستن پوست آسیب دیده دو تا سه بار در روز استفاده کنید.

– همچنین می‌توانید یک تا دو قاشق چایخوری سرکه‌ی سیب را در یک لیوان آب مخلوط کنید. آب یک لیموی کوچک و کمی عسل به آن اضافه کنید تا مزه‌ی آن را بهتر کنید. بعد این محلول را سه بار در روز بنوشید.

می توانید هریک از این درمان‌ها را روزانه انجام دهید تا وضعیت‌تان بهبود پیدا کند.

جو دوسر

جو دو سر برای درمان کهیر بسیار خوب عمل می‌کند. خواص ضد خارش، ضد التهاب و آرامش بخش آن به رهایی از خارش و بهبود سریع پوست‌تان کمک می‌کند.

– یک فنجان جوش شیرین و دو فنجان جو دوسر خردشده را با هم ترکیب کنید. این مخلوط را به یک وان پر از آب گرم اضافه کنید. آن را خوب هم بزنید و حداقل به مدت ۱۵ دقیقه خودتان را در آن بخیسانید. از این حمام آرامش بخش دو بار در روز لذت ببرید تا اوضاع‌تان بهبود پیدا کند.

– یا، دو فنجان جو دوسر، دو قاشق غذاخوری نشاسته‌ی ذرت و به مقدار لازم آب را با هم مخلوط و از آن خمیر درست کنید. این خمیر را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی پوست آسیب دیده قرار دهید. بعد آن را با آب ولرم بشویید. این درمان را حداقل یک بار در روز انجام دهید.

زنجبیل

از زنجبیل، که به “داروی اعجاب آور” معروف است به خاطر خواص ضد التهابی و آنتی هیستامینی‌ قوی آن می‌توان برای درمان کهیر استفاده کرد. اساسا، زنجبیل ژن‌ها و آنزیم‌هایی را هدف قرار می‌دهد که محرک التهاب هستند، و به نوبه‌ی خود جریان خون را به سمت پوست بهبود می‌بخشد، و تورم را برطرف و خارش را کم می‌کند.

– به مدت چند دقیقه یک چهارم فنجان شکر قهوه‌ای و یک قاشق غذاخوری زنجبیل تازه را در سه چهارم فنجان سرکه بجوشانید. کمی از این محلول را با آب گرم مخلوط کنید و چند بار در روز آن را روی پوست آسیب دیده بمالید.

– یا، پوست یک تکه‌ی کوچک از ریشه‌ی زنجبیل را بکنید و به آرامی زنجبیل را روی پوست ملتهب‌تان بگذارید. این کار را دو یا سه بار در روز انجام دهید. برای افزودن اثر خنک کنندگی، می‌توانید ابتدا ریشه‌ی زنجبیل را در یخچال سرد کنید.

– همچنین می‌توانید چای زنجبیل بنوشید یا تکه‌های زنجبیل تازه را چند بار در روز بجوید.

می‌توانید هر یک از این درمان‌ها را روزانه انجام دهید تا پوست‌تان کاملا خوب شود.

آلوورا

ژل آلوورا درمان طبیعی دیگری برای کهیر است. این ماده حاوی خواص ضد التهابی و ضدمیکروبی است که در صورت استعمال موضعی به کاهش قرمزی، التهاب و خارش کمک می‌کند. همچنین، وقتی که به صورت داخلی مصرف شود، سیستم ایمنی را تحریک می‌کند و به از بین بردن مواد سمی التهاب زا کمک می‌کند.

– ژل آلوئه ورای تازه را به پوست آسیب دیده بمالید. آن را به مدت ۱۵ دقیقه در همان حالت قرار دهید و بعد با آب ولرم بشویید. این درمان را به مدت چند بار در روز به کار ببندید تا پوست‌تان به طور کامل مداوا شود.

– همچنین می‌توانید روزانه دو قاشق غذاخوری آب آلوئه ورا را برای تقویت سیستم ایمنی بدن‌تان بنوشید. بچه‌ها و زنان باردار یا شیرده باید از این درمان اجتناب کنند.

زردچوبه

زردچوبه به خاطر داشتن خواص ضدالتهابی معروف است و به برانگیختن کورتیکواستروئیدهای ضدالتهابی طبیعی بدن کمک می‌کند. این ماده همچنین یک آنتی هیستامین و آنتی اکسیدان طبیعی کارآمد برای درمان کهیر و بسیاری از بیماری‌های التهاب پوست به شمار می‌رود.

– یک قاشق چایخوری پودر زردچوبه را در یک لیوان شیر یا آب داغ مخلوط کنید. و دو بار در روز از آن بنوشید.

– شما می‌توانید از زردچوبه در آشپزی استفاده کنید و – فقط بعد از مشورت با پزشک‌- مکمل‌های زردچوبه را مصرف کنید.

نکته: اگر از داروهای رقیق کننده‌ی خون استفاده می‌کنید، زردچوبه مصرف نکنید.

ریحان

ریحان نیز به عنوان یک آنتی هیستامین طبیعی عمل می‌کند و از این رو برای درمان کهیر بسیار موثر است. به علاوه، می‌تواند به نحو موثری با خارش و التهاب مبارزه کند.

– یک قاشق غذاخوری برگ‌های خشک شده‌ی ریحان را در یک لیوان بزرگ بریزید و به آن آب داغ اضافه کنید. در لیوان را بگذارید و اجازه دهید مایع درون آن سرد شود. این مخلوط را با استفاده از یک پارچه‌ی کتان روی ناحیه‌ی آسیب دیده بمالید.

– کمی برگ ریحان تازه را با دست خردکنید. به آرامی آن را روی کهیر بمالید. اجازه دهید خشک شود و بعد پوست‌تان را با آب ولرم بشوئید.

می‌توانید هریک از این درمان‌ها را به تعداد دفعاتی که برای رهایی از کهیر لازم است اعمال کنید.

نعناع

به خاطر اثر خنک کنندگی‌اش، نعناع هم یکی از درمان‌های شناخته شده‌ی کهیر به حساب می‌رود. به علاوه، نعناع خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی دارد که به کاهش بسیار سریع خارش و احساس سوزش کمک می‌کند.

– دو قاشق چایخوری از برگ‌های خرد شده و تازه‌ی نعناع را در یک فنجان آب جوش به مدت ۵ دقیقه بخیسانید. آن را صاف کنید و مایع را در یخچال بگذارید. چند بار در روز از این آب نعناع سرد برای شستن پوست ملتهب و سوزان استفاده کنید.

– یک قاشق چایخوری برگ خرد شده‌ی نعناع و دو قاشق چایخوری شکر را در یک فنجان آب به مدت ۵ دقیقه بجوشانید. آن را صاف کنید و بگذارید خنک شود. این مایع را یک تا دوبار در روز، بسته به وخامت اوضاع‌تان، مصرف کنید.

چای سبز

آدم‌ها غالبا استفاده از آنتی ‌هیستامین‌های موجود را – چه به صورت خود درمانی و چه با تجویز پزشک – به عنوان موثرترین درمان کهیر و هر نوع مشکل حساسیتی دیگر می‌شناسند. چای سبز یک آنتی هیستامین طبیعی به شمار می‌رود. از این رو، اگر به دنبال درمان خانگی کهیر هستید، نباید چای سبز را نادیده بگیرید. چای سبز منبع خوبی برای پلی‌فنول‌ها و فلاونوئیدهااست. این ترکیبات در چای سبز به شکل موثر از آسیب‌های بافتی پیشگیری می‌کنند و دستگاه ایمنی‌تان را تقویت می‌نمایند. به علاوه، خواص ضد التهابی چای سبز، آن را به درمان خانگی کهیر تبدیل کرده است.

اگر از کهیر رنج می‌برید، فقط کافی است روزی سه فنجان چای سبز بنوشید. برای شیرین کردن چای سبز می‌توانید مقداری عسل به آن اضافه کنید.

روغن ماهی

روغن ماهی سرشار از اسیدهای چرب امگا-۳  است. این اسیدهای چرب حاوی خواص ضد التهابی هستند؛ از این رو،‌ مصرف روغن ماهی می‌تواند به تسکین التهاب ناشی از کهیر کمک کند. هم‌چنین می‌توانید از کپسول‌های روغن ماهی نیز استفاده کنید. با وجود این، پیش از مصرف این کپسول‌ها، باید با پزشک مشورت کنید و برچسب و دستورالعمل مصرف‌شان را نیز به دقت مطالعه نمایید. به علاوه، مصرف انواع ماهی‌های سرشار از اسیدهای چرب امگا-۳  نیز فکر بسیار خوبی است. این قبیل ماهی‌ها شامل ماهی تن، قزل‌آلا، و سالمون می‌شوند. ماهی خال‌خالی نیز منبع خوبی برای اسیدهای چرب امگا-۳  به شمار می‌رود.

به علاوه، می‌توانید با فشردن کپسول‌های روغن ماهی، روغن را از آن‌ها خارج کنید و روی نواحی کهیر زده‌ی پوست بمالید. این کار را قبل از خواب انجام دهید؛ صبح فردا، پوست‌تان را با آب ولرم بشویید. اگر می‌خواهید به نتیجه‌ی رضایت‌بخشی برسید، باید این کار را هر شب تکرار کنید.

کهیر شوخی بردار نیست!

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ