۴ راه آسان برای حفظ بهداشت دهان و دندان-قسمت دوم

مهرناز زاوه
فلوراید عنصری است که از پوسیدگی دندان‌ها جلوگیری می‌کند. البته انجمن بهداشت دندانپزشکی آمریکا اخیرا مدعی شده است که آب حاوی فلوراید برای دندان‌ها مناسب نیست.

در قسمت اول گفتیم که برای حفظ سلامت دهان و دندان خود می‌توانید از این محصولات استفاده کنید.
فلوراید
فلوراید عنصری است که از پوسیدگی دندان‌ها جلوگیری می‌کند. البته انجمن بهداشت دندانپزشکی آمریکا اخیرا مدعی شده است که آب حاوی فلوراید برای دندان‌ها مناسب نیست. این در حالی است که فلوراید به طور طبیعی در آب و هوا وجود دارد و به عنوان سیزدهمین عنصر رایج محیط شناخته می‌شود. گفته می‌شود که این عنصر احتمال پوسیدگی دندان‌ها را به میزان 60٪ کاهش می‌دهد.
از فلوراید به طور معمول در تهیه خمیردندان و دهان‌شویه استفاده می‌‌شود. بسیاری از خمیر دندان‌های امروزی حاوی مواد سفید کننده و خوشبوکننده هستند. خمیردندانی که بتواند پلاک دندان را از بین ببرد، باید در اولویت شما باشد. به علاوه نحوه مسواک زدن تاثیر زیادی بر از بین رفتن پلاک دارد. استفاده از خمیر دندان‌های حاوی فلوراید به کودکان زیر 6 سال توصیه نمی‌شود، چون ممکن است کودکان خمیر دندان را بخورند که اصلا برای‍شان خوب نیست.
3. سبزیجات بخورید
ویتامین‌ها نقش به‌سزایی در حفظ سلامت دهان و دندان شما دارند. ویتامین D و کلسیم که معمولا در محصولات لبنی یافت می‌شوند، دندان‌های شما را قوی نگه می‌دارند. ویتامین B که در غلات یافت می‌شود و ویتامین C که در میوه و سبزیجات وجود دارد نیز به حفظ سلامت لثه‌ها و پیشگیری از بیماری پریودنتال کمک می‌کنند.
بهترین راه برای دریافت این ویتامین‌ها، داشتن یک رژیم غذایی خوب است. خوردن میوه، سبزیجات، لبنیات و غلات نه تنها برای سلامت دهان و دندان شما مفید است، بلکه به سلامت عمومی‌تان نیز کمک خواهد کرد. مکمل‌های ویتامینه نیز موثرند، مخصوصا اگر نمی‌توانید از طریق مواد غذایی به ویتامین‌های مورد نیازتان دست یابید.
4. در دنیای شگفت‌انگیز سفیدکننده‌ها سیر کنید
وقتی دندان‌های‌تان سفید و عاری از پلاک شدند، باید به فکر زیباسازی آنها باشید. محصولات سفیدکننده زیادی در بازار وجود دارد که به از بین بردن لک و زردی و افزایش درخشندگی دندان‌های شما کمک می‌کنند.
سریع‌ترین و همچنین گران‌قیمت‌ترین راه سفید کردن دندان‌ها، مراجعه به یک دندانپزشک زیبایی است. آنها با استفاده از ژل سفیدکننده یا پرتوهای لیزر، دندان‌های شما را سفید می‌کنند. این متد به طور معمولا در عرض 1 ساعت جواب می‌دهد.
روش‌های خانگی نیز معمولا نتیجه خوبی دارند، اما سرعت و دوام کمتری دارند. در این روش، نوارهای آغشته به ماده سفیدکننده روی دندان‌ها گذاشته می‌شود و باید 10 تا 30 دقیقه روی آنها بماند. این فرآیند باید 2 بار در روز و به مدت 2 هفته تکرار شود. روش‌های خانگی به طور قابل‌توجهی ارزان‌تر هستند، اما به نتیجه خوبی ختم می‌شوند.
با وجود این همه محصولات بهداشتی، توجیه بهداشت ضعیف دهان و دندان کار دشواری خواهد بود. اگر تنها چند دقیقه در روز به بهداشت دهان و دندان خود بپردازید، با نتایج شگفت‌آوری روبه‌رو خواهید شد. حفظ بهداشت دهان و دندان نه تنها لبخند شما را زیباتر می‌سازد، بلکه شما را از ابتلا به بیماری‌های خطرناک در امان نگه می‌دارد. اگر مسواک‌های قدیمی و نخ دندان برایتان تکراری شده، از مسواک برقی یا نخ دندان طعم‌دار استفاده کنید. یک آهنگ 3 دقیقه‌ای پخش کنید و تا پایان آن مشغول مسواک زدن شوید.
همیشه با پزشک خود مشورت کنید
جمع‌آوری اطلاعات از طریق خواندن و صحبت کردن با دوستان کار خوبی است، اما باید مطمئن شوید که پزشکتان نیز با یافته‌های شما موافق است. بنابراین، قبل از آغاز درمان و یا تغییر رژیم غذایی‌تان حتما با او مشورت کنید. سازمان غذا و دارو، هیچ تضمینی در قبال اثربخشی، خلوص و ایمنی محصولات گیاهی و مکمل‌ها ارائه نمی‌کند. بنابراین از وجود برچسب استاندارد بر روی محصول مورد نظرتان اطمینان یابید. اگر مشکل پزشکی دارید یا دارو مصرف می‌کنید، قبل از تغییر روال بهداشتی خود با پزشکتان صحبت کنید. اطلاعات جمع‌آوری شده شما نباید جایگزین نظرات او باشند.
منبع: lifescript 

مسواک های بین دندانی را چطور انتخاب کنیم؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ