درمان قطعی چربی موی سر

بسیاری از افراد چرب شدن مدام موهای خود گلایه دارد. چرب شدن موها باعث می شود ظاهر فرد نامرتب و کثیف به نظر برسد. باید بدانید مهم نیست چند بار موهای خود را می شویید زیرا ممکن است موها بیش از حد روغن تولید می کنند.

بسیاری از افراد چرب شدن مدام موهای خود گلایه دارد. چرب شدن موها باعث می شود ظاهر فرد نامرتب و کثیف به نظر برسد. باید بدانید مهم نیست چند بار موهای خود را می شویید زیرا ممکن است موها بیش از حد روغن تولید می کنند.

برای درمان قطعی چربی موی سر نیازی نیست که از داورهای شیمیایی استفاده کنید زیرا داروهای شیمیایی عوارض خاص خودشان را دارند. بهتر است این مقاله را بخوانید تا با درمان قطعی چربی موی سر به روش خانگی آشنا شوید.

درمان قطعی چربی موی سر

حتماً برای شما نیز تاکنون پیش آمده است که تنها دو یا سه روز بعد از استحمام، موهایتان به شدت چرب شود. این چربی هیچ منشا خارجی ندارد بلکه توسط غدد سبوم موجود در پوست سرتان تولید شده است.

سبوم ماده‌ای مشابه موم است که توسط گره‌ها یا غدد سباسه مستقر در پوست سر تولید و ترشح می‌شود. این گره‌ها در مجاورت فولیکل‌های مو هستند و سبوم را به منظور تأمین روغن مو و محافظت از آن، ترشح می‌کنند. فعالیت بیش از حد این غدد موجب چرب شدن پوست سر و موها می‌شود. ترشح مازاد سبوم همچنین باعث چسبندگی موها، بی‌حالت و ضعیف شدن آنها می‌شود.

شست‌وشوی منظم موها باعث از بین رفتن سبوم و شاداب شدن موها می‌شود، اما سوال اینجاست که تا چه زمانی می‌توان با شست‌وشو دادن موها به رفع چربی پوست سر پرداخت؟ چندین راهکار خانگی و طبیعی می‌تواند به شما کمک کند تا بدون نیاز به شست‌وشوی هرروزه موها، چربی اضافی آنها را از بین ببرید.

تغذیه مناسب

سعی کنید در رژیم غذایی خود از مواد غذایی با چربی متعادل و غنی از پروتئین‌ها و ویتامین‌ها استفاده کنید. مصرف مقادیر کافی از مواد معدنی مانند روی (زینک) و سولفور باعث بهبود گردش خون در بدن و کنترل چربی پوست و پوست سر می‌شوند.

استفاده از روغن جوجوبا

شاید استفاده از یک روغن برای رفع چربی موی سر کمی ‌عجیب به نظر برسد؛ اما این کار باعث می‌شود چربی مناسب جوجوبا جایگزین چربی نامناسب تولید شده توسط غدد سباسه شود و آن را از بین ببرد. مقدار کافی از روغن جوجوبا را روی موها اسپری کرده و ماساژ Massage دهید وبعد از یک ساعت آبکشی کنید. روغن جوجوبا می‌تواند میزان چربی تولید شده توسط غدد سباسه را تنطیم کند. پس از استفاده از روغن جوجوبا می‌توانید از یک شامپو با پی‌اچ ضعیف برای شست‌وشو استفاده کنید.

استفاده از شامپوهای حاوی سولفات ممنوع!

سولفات در واقع یک دترجنت (پاک‌کننده) صنعتی است که برای شست‌وشوی روغن و گریس استفاده می‌شود. استفاده از این ماده برای پاک کردن روغن موها، موجب آسیب دیدن فولیکول‌های مو می‌شود. در واقع فولیکول‌های مو تحت تأثیر سولفات به طور کامل روغن خود را از دست داده و مجبور می‌شوند مقدار بیشتری روغن تولید کنند. به جای استفاده از شامپوهای حاوی سولفات که باعث تشدید مشکل چربی پوست سر می‌شوند، سعی کنید از شامپوهای ملایم‌تر استفاده کنید.

آبلیمو برای درمان موهای چرب و نازک

پس از اینکه موهایتان را با شامپو و نرم‌کننده شست‌وشو دادید، یک مرحله شست‌وشوی نهایی را نیز با آبلیمو انجام دهید. برای انجام این کار می‌توانید یک نصف لیمو را با سه لیوان آب مخلوط کرده و موهایتان را با آن آبکشی کنید. آبلیمو فولیکول‌های مو را تقویت کرده و موجب تنظیم مقدار چربی آنها می‌شود.

امروزه محصولات حالت‌دهنده بسیاری در بازار Store وجود دارند که اکثر آنها از مواد شیمیایی و غیرطبیعی ساخته شده‌اند. فولیکول‌های مو به منظور جلوگیری از نفوذ این مواد شیمیایی به داخل ممکن است مجبور به تولید بیش از حد سبوم و در نتیجه چربی پوست سر شوند. می‌توانید برای رفع آلودگی پوست سر با این مواد شیمیایی، از نوشابه استفاده کنید. یک قاشق غذاخوری نوشابه را آب مخلوط کرده و موهایتان را با آن بشویید. این کار می‌تواند فولیکول‌های مو را از آلودگی‌های شیمیایی پاک کند. همچنین برای حالت دادن موها می‌توانید از مواد طبیعی مانند کتیرا استفاده کنید.

مصرف ویتامین B

ویتامین B می‌تواند به تنظیم میزان چربی پوست سر کمک بسیاری کند. این ویتامین که جز گروه ویتامین‌های محلول در آب است درساختمان میوه‌ها و سبزیجات تازه به وفور یافت می‌شود. همچنین مصرف ماهی، تخم مرغ و گوشت به مقدار کافی هم می‌تواند میزان ویتامین B مورد نیاز را برای فعالیت‌های عمومی ‌بدن و همچنین کنترل چربی پوست، تأمین کند.

یک راه حل سریع برای از بین بردن چربی موی سر، استفاده از شامپوهای خشک یا شامپوهای بدون آبکشی است. مزیت دیگر استفاده از شامپوهای خشک این است که دیگر نیازی به استحمام هرروزه با شامپوهای قوی ندارید و به این ترتیب فولیکول‌ها و ساقه مو سالم‌تر می‌مانند. نکته مهم درمورد شامپوهای خشک این است که روی موهای خیس مناسب نبوده و فقط برای موهای خشک قابل استفاده هستند

چاره درمان موهای چرب چیست؟! 

اگر پوست و موی چرب دارید، این مطلب مخصوص شماست! 

درمان های طبیعی چربی موی سر

مو مقداری روغن تولید می کند تا تغذیه شده، سالم بماند و از پوست سر محافظت کند، اما تولید روغن زیاد به درماتیت سبورئیک منجر می شود، وضعیتی که باعث ایجاد لکه های قرمز و پوسته پوسته به همراه شوره سر می شود که درمان آن مشکل است، همچنین داشتن موهایی بسیار چرب اعتماد به نفس فرد را کاهش می دهد.

به گزارش هلث لاین، در حالی که برخی از افراد ممکن است از درمان موهای چرب خود ناامید شده باشند، اما چند روش درمانی طبیعی وجود دارد که می توانند بدون از بین بردن روغن های طبیعی مو و تحریک پوست سر به از بین بردن چربی موها کمک کنند.

موها را تمیز بشویید

برخی اوقات موهای چرب ناشی از روغن اضافی که به درستی شسته نشده است. برخی از افراد با موهای چرب ممکن است به شستن روزانه موهای خود نیاز داشته باشند. شامپو به خلاص شدن از شر روغن اضافی کمک می کند، همچنین مواد زائد مو و هرگونه بقایای دیگر تجمع یافته روی پوست سر را از بین می برد.

در صورت عدم استفاده از شامپو به اندازه کافی و به شیوه ای درست پوسته در مو مشاهده می شود که باعث ایجاد شوره و سایر بیماری های پوست سر می شود.

موها را کمتر بشویید

برخی از افرادی که موهای خود را یک بار در روز تمیز می کنند شاید بیش از حد آنها را بشویند. شستن بیش از حد معمول روغن طبیعی مو را از بین می برد و باعث تولید روغن بیشتر می شود. افرادی که متوجه می شوند موهایشان پس از شستن موها خیلی سریع چرب و دچار خارش و تحریک پوست سر می شوند به شستن کمتر موها متوسل می شوند که انجام این کار به ایجاد تعادل تولید روغن و کاهش چربی کمک می کند.

تکنیک شستشو را بهبود ببخشید

عادت های نامناسب شستشوی مو باعث چرب شدن موها و آسیب به پوست سر می شود. روش صحیح شستن مو ماساژ مقدار کمی شامپو روی ریشه و پوست سر است. این کار باید به طور دقیق انجام شود، بنابراین مراقب باشید پوست سر یا موها خراشیده نشود. مالش بیش از حد تهاجمی موها باعث تحریک و تولید بیشتر روغن می شود. بهتر است تمرکز روی شستن پوست سر و ریشه مو باشد، نه ساقه های مو. موها را به طور کامل برای جلوگیری از باقی ماندن شامپو روی سر بشویید.

از نرم کننده کم استفاده کنید

نرم کننده باعث تجمع سریع تر روغن ها در مو می شود، بنابراین به جای اینکه همه جای مو را به نرم کننده آغشته کنید فقط روی ساقه موها نرم کننده بزنید تا خشک نشوند و بعد از استفاده موها را به درستی آبکشی کنید.

برنامه شستشوی مو تنظیم کنید

زمان های خاصی از روز مانند بعد از ورزش یا نخستین کار در صبح برای شستشوی مو بهتر از سایر موارد است. شستن مو در شب یعنی تا صبح دوباره چرب شود. رفتن به باشگاه و ورزش کردن باعث تولید عرق می شود که موهای فرد را چرب می کند.

شستن موها پس از پوشیدن کلاه، کلاه ایمنی یا روسری نیز ایده خوبی به نظر می رسد. پوشاندن سر باعث ایجاد گرما، عرق کردن پوست سر و به دام انداختن روغن ها می شود.

از شامپوی خشک استفاده کنید

بعضی از افراد شاید تمایل نداشته باشند هر روز موهای خود را بشویند در این حالت شامپوی خشک به فرد کمک می کند زیرا اثرات آن بلافاصله رخ می دهد. نشاسته ذرت یا پودر بچه نیز می تواند برای افرادی که به دنبال یک گزینه خانگی هستند اثر مشابهی داشته باشد.

توجه به این نکته مهم است استفاده بیش از حد از شامپوی خشک باعث احساس ریزش و کثیفی مو می شود، بنابراین نباید آن را جایگزین استفاده از شامپو و آب کرد زیرا در از بین بردن آلودگی و بقایای پوست سر کمکی نمی کند.

بیش از حد از اتو و سشوار استفاده نکنید

استفاده از اتوی مو و سشوار می تواند به صاف شدن و حالت دادن موها کمک کند. با این حال، انجام این کار موها را سریع تر چرب می کند. جلوگیری از صاف کردن مو با اتو و سشوار از مو در برابر گرما محافظت می کند.

سبک های مختلف را آزمایش کنید

اگرچه بستن مو ایده خوبی به نظر می رسد، اما باعث گسترش سریع روغن های موجود در پوست سر می شود. افرادی که ترجیح می دهند موهای خود را بالا ببندند بهتر است هر چند وقت یک بار به فکر شل بستن موها بیفتند.

اگرچه هیچ روش درمانی به کاهش چربی کمک نمی کند، اما تغییر سبک می تواند حس فرد را نسبت به موهای خود بهتر کند، در واقع موهای چرب می توانند برای برخی از مدل های مو به خوبی کار کند.

برس مو را تمیز کنید

برس مو را هر چند وقت یکبار تمیز کنید زیرا باعث حذف پوست مرده و سایر مواد زائد می شود. در صورت کثیفی برس دفعه بعدی که فرد از آن استفاده می کند آلودگی در مو پخش می شود که موهای تازه شسته شده را بلافاصله دوباره کثیف و چرب نشان می دهد.

به موها دست نزنید

افرادی که با موهای خود بازی می کنند ممکن است بعد از لمس موها چرب تر به نظر برسند. این امر رخ می دهد زیرا چربی و خاک از دست به مو منتقل می شوند، همچنین وقتی شخصی دست های خود را روی موهای خود می مالد یا داخل موها می چرخاند با تحریک غدد چربی باعث تولید روغن بیشتر می شود.

محصولات مناسب را استفاده کنید

محصولات زیادی برای موهای چرب در بازار وجود دارند، بسیاری از آنها به صورت آنلاین برای خرید موجود هستند. تعویض شامپوها و استفاده از مواد شوینده قوی تر ممکن است به خلاص شدن از شر روغن اضافی کمک کرده و موها را تمیز و سالم نگه می دارد.

از مصرف سیلیکون در محصولات مو خودداری کنید

سیلیکون موها را صاف و براق می کند. با این حال، بین براقیت و چربی مرز باریکی وجود دارد. در صورت تجمع سیلیکون در موها باعث چرب نشان دادن آنها می شود، همچنین سیلیکون از نفوذ رطوبت به ساقه های مو جلوگیری می کند، بنابراین توصیه می شود افراد در صورت امکان آن را از برنامه های مراقبت از موهای خود حذف کنند.

از مصرف برخی محصولات خودداری کنید

افراد دارای موهای چرب باید سعی کنند استفاده از محصولاتی که باعث ضعیف شدن موها و ایجاد ظاهر چرب می شوند را حذف کنند. محصولاتی که ادعا می کنند موها را صاف، مغذی و نرم می کنند به طور معمول لازم نیستند و حتی ممکن است باعث تشدید وضعیت شوند.

روغن نارگیل را امتحان کنید

اگرچه روغن درمانی برای موهای چرب گزینه مناسبی به نظر نمی آید، اما روغن نارگیل به کاهش چربی مو کمک می کند. روغن نارگیل با برداشتن روغن از پوست سر باعث تغذیه و خشک شدن همزمان می شود.

مو را با روغن درخت چای بشویید

نتایج یک مطالعه نشان می دهد استفاده از شامپوی حاوی پنج درصد روغن درخت چای باعث بهبود شوره سر، تسکین خارش پوست سر و کاهش چربی در مقایسه با دارونما می شود.

به موها فندق جادوگر بزنید

فندق جادوگر برای افراد دارای موهای چرب گزینه بسیار مفیدی محسوب می شود زیرا به بسته شدن منافذ تولید روغن کمک می کند، همچنین فندق جادوگر خارش و التهاب را تسکین می دهد و به ترمیم تعادل PH طبیعی پوست سر کمک می کند. این گزینه راه حل مناسبی برای افراد دارای پوست سر حساس نیز محسوب می شود.

چای سبز را امتحان کنید

بر اساس مطالعاتی در مقیاس کوچک چای سبز به حفظ سلامت مو و بدون چربی کمک می کند. با کاهش تولید روغن هنگام قرار گرفتن روی پوست سر باعث تغذیه آن می شود، همچنین استفاده از شامپو حاوی عصاره چای سبز نیز به افراد در کاهش چربی مو کمک می کند.

در پایان

موهای چرب باعث می شود افراد نسبت به ظاهر خود احساس خوبی نداشته باشند، همچنین خارش و ناراحتی پوست سر ایجاد می کنند. خوشبختانه بسیاری از روش های درمانی طبیعی برای کمک به مقابله با موهای چرب وجود دارد.

افراد باید توجه داشته باشند مقدار روغن تولید موها با گذشت زمان تغییر می کند. برخی افراد متوجه می شوند با افزایش سن موها به طور طبیعی چرب می شوند.

مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
اا

اا

1399-01-24 - 19:00 پاسخ

سلام سرم چرب هست

امیر

امیر

1399-01-24 - 18:59 پاسخ

سلام موی سر من بیش از حد چرب هست هرروز میشورم اما باز هم چرب هست