5دشمن اصلی و خطرناک ستون فقرات!

faateme1366
ستون فقرات مهمترین استخوان بدن ماست و آسیب به ستون فقرات می تواند عوارض جبران ناپذیری داشته باشد. در این مطلب 5دشمن اصلی ستون فقرات را به شما معرفی کرده ایم.

 

گوشی به دست ها ستون فقرات آسیب دیده دارند

به گزارش سایت الودکتر، درباره آسیب به ستون فقرات باید بگوییم که زمانی که شما در حال مطالعه پیام‌های گوشی هوشمند خود هستید یا به وب‌گردی می‌پردازید تقریبا ۲۷ کیلوگرم فشار را روی گردن و ستون فقرات خود تحمل می‌کنید.شاید جالب باشد که بدانید بسیاری از افراد بطور میانگین بین ۲ تا ۴ ساعت از وقت خود را در طول روز به این ترتیب سپری می‌کنند. بهترین حالت این است که گوش‌های شما هم راستا با شانه‌های شما قرار بگیرند. این امر فشار به بدن را کاهش می دهد و میزان کورتیزول را نیز کم می‌کند. از سوی دیگر حالت نامناسب بدن به ستون فقرات فشار وارد می کند و ممکن است منجر به ساییدگی و پارگی ستون فقرات شود و حتی نیاز به جراحی را نیز ضروری کند. اما مواردی که برای حفظ سلامتی شما در حین کار با گوشی‌های هوشمند ضروری به نظر می رسد عبارتند از:

بجای این که گوشی هوشمند خود را در قسمت پایین نگاه دارید و به سمت آن خم شوید، گوشی را دقیقا جلوی صورت خود نگاه دارید. سعی کنید در هنگام تایپ روی تبلت خود زاویه ۳۰ درجه را حفظ کنید این زاویه باعث می‌شود تا فشار کمتری روی مچ شما وارد شود.

 

آسیب به ستون فقرات از نوع طبیعی

اگر سنتان بالا رفته باید منتظر آسیب به ستون فقرات باشید. با بالا رفتن سن لیگامان ها ضخیم شده و دیسک ‌ها خشک می‌شوند. این تنها بخشی از آن چیزی است که با پیرتر شدن ما اتفاق می‌افتد. تغییرات مربوط به سن در ستون فقرات ممکن است به اختلالاتی منجر شود که بر اعصاب ستون فقرات فشار ایجاد می‌نماید. به این معنی که شما علایمی مانند درد، بی حسی یا ضعف داشته باشید. بیماری تخریبی دیسک نمونه  ای از اختلالات ستون فقرات مربوط به سن است. با گذشت زمان، دیسک ‌ها ساختار و عملکرد طبیعی خود را از دست می‌دهند. این تنها ساییدگی و پارگی است، اما می‌تواند منجر به برآمدگی یا بیرون زدگی دیسک و درد شود. گاهی اوقات، دیسک برآمده یا بیرون زده می‌تواند روی یک عصب فشار ایجاد کرده، باعث دردی شود که به بخش دیگری از بدن شما منتقل می‌شود. به عنوان مثال، یک دیسک بیرون زده می‌تواند روی یک عصب در قسمت تحتانی پشت فشار وارد کرده و یک درد تیز به سمت پایین و ساق ارسال نماید (تحت عنوان سیاتیکا نیز نامیده می‌شود). دردی که از مبدأ تا بخش دیگری از بدن حرکت می‌کند رادیکولوپاتی نامیده می‌شود. شما گاهی رادیکولوپاتی گردنی را تجربه می کنید که عمدتاً بازوهای شما را مبتلا می‌نماید یا رادیکولوپاتی کمری که ساق پاها را درگیر می‌کند.

 

چاقی و آسیب به ستون فقرات

اضافه وزن داشتن، فشار و استرس روی پشت به خصوص قسمت تحتانی آن ایجاد می‌کند. به علاوه، حمل اضافه وزن سایر شرایط پزشکی دیگر مانند پوکی استخوان (استخوان ‌های ضعیف)، استئوآرتریت (درد مفصل)، آرتریت روماتوئید (یک بیماری خود ایمنی)، بیماری دژنراتیو دیسک، تنگی کانال نخاعی و اسپوندیلولیستزیس را تشدید می‌کند.

 

کوله پشتی دشمن ستون فقرات

احتمالا بارها شنیده اید که باید از دو بند کوله پشتی استفاده کرد که آسیب به ستون فقرات نرسد. خب صحیح است. کوله پشتی ها فقط در بین دانش آموزان محبوب نیست. حتی بزرگسالان نیز در شرایط و وقایع متنوع از کوله پشتی استفاده میکنند. اما به دلیل این که استخوان افراد کم سن و سال نرم بوده و قابلیت شکل گیری دارد باید از استفاده یک بنده کوله پشتی جلوگیری کرد. استفاده تنها از یک بند کوله پشتی ممکن است آسان تر باشد اما در طولانی مدت باعث کج شدن ستون فقرات و شکننده شدن آن خواهد شد.

 

ستون فقراتآسیب می بیند اگر…

به طور کلی هر کاری که باعث خم شدن کمر ما به حالت دوار میشود، میتواند آسیب های جدی به ستون فقرات و نخاع وارد کند.همه میدانیم که مواد مغذی و معدنی باعث افزایش استقامت بدن ما در برابر فشار ها خواهد شد. اگر یکی از قسمت های بدن مانند کمر در طولانی مدت خم باشد، مواد مغذی در از آن منطقه دور شده و تا استراحت کامل به آن منطقه باز نخواهند گشت. به همین دلیل ساختار آن منطقه تحت فشار صاف و شکننده خواهد شد. به عنوان مثال اگر هر روز بند کفش های خود را به صورت غلط نشان داده شده در تصویر می بندید، حتما در طولانی مدت دچار درد کمر و مشکلات بعدی خواهید شد.

علل اصلی پوکی استخوان که شما را متعجب خواهد کرد!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ