بهترین درمان خانگی برای غلظت خون

برای درمان کامل و قطعی غلظت خون درمان های پزشکی زیر نظر متخصص باید انجام شود اما با انجام چندکار ساده در طول روز می توانیم به درمان آن کمک کنیم.

غلظت خون زمانی اتفاق می افتد که تعداد گلبول های قرمز خون افزایش یابد و سبب کاهش جریان خون در بدن شود. فردی که دچار غلظت خون شده است ریسک سکته مغزی و قلبی در وی بالا می‌رود و در اغلب اوقات دارای فشارخون بالایی است و گاهی ممکن است از طریق بینی دچار خونریزی شود. در این مطلب توصیه های مفید برایدرمان غلظت خون را به شما معرفی می کنیم.

غلظت خون چیست؟

بیشتر سلول های خون را گلبول های قرمز تشکیل می دهند. آن ها اکسیژن را به تمامی بدن می رسانند. لذا حجم اصلی آنها را هموگلوبین ( پروتئین حمل کننده اکسیژن) تشکیل می دهد.

تعداد گلبول های قرمز خون بر اساس سن و جنس افراد متفاوت است. آقایان گلبول های قرمز بیشتری از خانم ها دارند و نوزادان تازه متولد شده اغلب گلبول قرمز بیشتری از بزرگسالان دارند.

افزایش تعداد گلبول های قرمز خون و در نتیجه ایجاد غلظت خون باعث می شود جریان خون به سمت اندام های بدن کاهش یابد و گاهی نیز لخته های خون تشکیل می شوند.

بسیاری از افراد هنگام خون دادن، خون روشن را دلیل بر رقت آن و خون تیره را دلیل بر غلظت آن می دانند، در حالی که این تصور اشتباه است، زیرا نمی توان غلظت خون را از طریق چشم غیر مسلح تشخیص داد.

هیچ گاه تیره بودن خون دلیل بر غلظت آن نیست، چون خونی که از فرد گرفته می شود از ورید است و خون وریدی به دلیل کمبود اکسیژن اغلب تیره است.

با انجام آزمایش خون (CBC) و سنجش میزان هموگلوبین، پزشک می تواند به عارضه غلظت خون پی ببرد. هرگاه میزان هموگلوبین خون (درصد گلبول قرمز خون) از حد معمول بالاتر برود، غلظت خون رخ می دهد.

سن شیوع این عارضه بالای چهل سال بوده و در آقایان شایع‌تر است.

روش های موثر در درمان غلظت خون 

 چنانچه فردی دچار غلظت خون باشد باید علت غلظت خون را از یک فوق تخصص خون و سرطان جویا شود. استفاده از قرص آسپرین یا اهدا خون، تنها در حد یک مسکن ساده بوده و نیاز است افراد علت بیماری غلظت خون را با مراجعه به پزشک جویا شوند و چنانچه غلظت خون علتی زمینه‌ای دارد، متناسب با تشخیص پزشک به درمان بپردازد.

مهم‌ترین اقدام بعدی برای کاهش غلظت خون، عدم استعمال هرگونه دخانیات است. دوری از محیط‌های آلوده، قرار نگرفتن در معرض آلودگی هوا، نوشیدن فراوان مایعات (۸ لیوان آب و سایر مایعات) در روز و اصلاح الگوی غذایی در کنترل و کاهش غلظت خون بسیار موثر خواهد بود. در ادادمه موثرترین توصیه ها برای بهبود غلظت خون را ارئه می دهیم.

رژیم غذایی متعادل

حفظ رژیم غذایی برای نگه داشتن وزن برای افراد مبتلا به پلی سیتمی بسیار مهم است ، رژیم متعادل با هدف فرآهم کردن مقدار مناسب کالری,پروتئین , ویتامینها و مواد معدنی که بدن شما برای حفظ وزن و عملکرد درست به آنها نیاز دارد پزشک و یا متخصص تغذیه میتواند به شما در تعیین نیاز های شخصی کمک کند.به طور کلی یک رژیم عذایی غنی از مواد معذی است از ار گروه غذایی مانند:میوه ها ,سبزیجات ,تمامی دانه ها,پروتئین ها و غذاهای کم چرب است.

 رژیم غذایی کم سدیم

علاوه بر خوردن یک رژیم غذایی متعادل,شما باید مراقب مصرف سدیم خود باشید ، افزایش حجم خون باعث خطر ابتلا به فشار خون بالا میشود. محدود کردن مصرف سدیم میتواند به مدیریت بهتر فشار خون کمک کند .

گام اول در کاهش مصرف سدیم این است که در هنگام پختن و یا در کنار غذا از نمک استفاده نکنید.

در مرحله دوم باید از مصرف غذاهای فرآوری شده با سدیم مانند:گوشت گاو,سوسیس,وعده های یخ زده, چیپس و سوپ های پر نمک خودداری کنید در عوض از غذا های تازه تر و سالم تر که به راحتی و رایگان در خانه درست میشوند را بخورید.

سیر

سیر، یگ گیاه است که در مجموعه ای از درمان ها حضور دارد ، این گیاه ،خواص ضد انعقادی خون دارد به همین دلیل یک گزینه مناسب برای درمان موثر پلی سیتمی است. این مکمل کمک میکند که با توجه به شرایط، خون را رقیق و از لخته شدن آن جلوگیری کند.

فلفل قرمز

فلفل قرمز یک مکمل دیگر برای مدیریت رقیق کردن خون است کپسایسین های موجود در فلفل قرمز باعث تحریک جریان خون میشود همچنین ,این ترکیب خون را رقیق و گردش خون را منظم میکند.

خطرناک ترین عوارض و علائم غلظت خون

غلظت خون در چه کسانی بیشتر است؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ