نشانه های التهاب کیسه صفرا

toranj
کیسه صفرا از جمله اعضای مهم بدن است که باید بیشتر از آن مراقبت کرد.

به گزارش الودکتر: کیسه صفرا و نشانه های التهاب کیسه صفرا را بهتر بشناسید تا در صورت بروز بیماری به پزشک متخصص مراجعه کنید.

بیماری های کیسه صفرا

اگرچه علائم و نشانه های اختصاصی هر یک از بیماری ها نامبرده با دیگری متفاوت اند، اما به طور کلی علائمی وجود دارد که مواجهه با آنها، نشانگر وجود یک مشکل و ناهنجاری درکیسه صفرا می باشد.

شایع ترین علائم و نشانه های بیماری های کیسه صفرا از قرار زیر اند:

– درد شدید در ناحیه شکم

– دردی که به شانه راست می زند و گاهی کمر را نیز درگیر می کند.

– دردی که بعد از خوردن غذا تشدید می شود، مخصوصا اگر غذایی چرب مصرف شده باشد.

– دردی که تیز و کرامپی است.

– دردی که با یک نفس عمیق تشدید می شود.

– درد در ناحیه قفسه سینه

– سوزش سر دل، سوء هاضمه و احساس زیاد شدن گاز معده

– احساس پری در شکم

– تهوع، استفراغ و تب

– لرز

– احساس درد با لمس شکم، مخصوصا در قسمت راست فوقانی شکم

– زردی (پوست و چشم ها)

– تغییر رنگ غیر طبیعی مدفوع (مخصوصا به رنگ روشن تر و خاکستری)

برخی از مشکلات کیسه صفرا مانند سنگ های صفراوی ریز که مجرای صفراوی را مسدود نمی کنند، معمولا هیچ علامت و ناراحتی را ایجاد نمی کنند.

یک فوق تخصص گوارش گفت: دوسوم افرادی که سنگ کیسه صفرا دارند، به بیماری کله سیست مزمن یا التهاب کیسه صفرا مبتلا هستند.

دکتر فرزاد جاسمی زرگانی اظهار کرد: کله سیستیت، عفونت یا التهاب کیسه صفرا است که می‌تواند حاد یا مزمن باشد و غالبا تشکیل سنگ‌های کیسه صفرا شایع‌ترین علت این بیماری است.

وی گفت: افرادی که زندگی بدون تحرک دارند، زنانی که ocp (قرص‌های پیشگیری از بارداری) مصرف می‌کنند، افراد چاق و کسانی که سابقه بیماری ایلئوم، دیابت شیرین، سیروز کبدی، کم‌خونی داسی‌شکل، هیپرلیپیدمی و افرادی که رژیم کاهش کسترول یا رژیم پرکالری دارند، مستعد ابتلا به این بیماری هستند.

فوق تخصص گوارش، کبد و آندوسکوپی مرکز آموزشی درمانی امام خمینی(ره) اهواز با   بیان اینکه بیماری کله سیستیت تا سن 75 سالگی در 20 تا 35 درصد مردم ایجاد می‌شود، افزود: تشکیل سنگ کیسه صفرا در خانم‌ها شایع‌تر بوده و بیشتر در گروه سنی میانسال و بالاتر اتفاق می‌افتد و می‌توان گفت که شیوع بیماری کله سیستیت در خانم‌ها بیشتر است.

جاسمی زرگانی گفت: دوسوم افرادی که سنگ کیسه صفرا دارند، به بیماری کله سیست مزمن مبتلا هستند. سنگ‌های کیسه صفرا از نوع کلسترولی شایع‌ترین نوع بوده و بیشتر در زنان دیده می‌شود و ممکن است در 50 درصد موارد، تشکیل سنگ‌های صفراوی علامتی وجود نداشته باشد؛ درد یا کولیک صفراوی اولین علامت بیماری است.

وی عنوان کرد: در این شرایط درد معمولا به علت انسداد موقتی مجاری خروجی کیسه صفرا روی می‌دهد و بیمار غالبا بی‌قرار است. تهوع و استفراغ نیز از دیگر علائم این بیماری است که استفراغ گاهی موجب بهبود علائم می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: ممکن است سابقه نفخ، سوءهاضمه، آروغ زدن، عدم تحمل غذاهای چرب و احساس ناراحتی مبهم در قسمت فوقانی راست شکم از علائم بیماری کله سیستیت به شمار می‌روند.

جاسمی زرگانی افزود: سونوگرافی شکم، توموگرافی کامپیوتری، کلانژیوگرافی، کله سیستوگرافی و در مواردی انجام آزمایش ترشحات صفراوی، روش‌های تشخیص بیماری کله سیستیت است که درمان برحسب شدت بیماری، وجود عفونت، اندازه سنگ و وضعیت سلامت عمومی فرد متفاوت است.

این فوق تخصص گوارش، کبد و آندوسکوپی گفت: برای درمان و جلوگیری از پیشروی بیماری لازم است به بیمار آموزش داده می شود که از مصرف غذاهای تشدیدکننده علائم خودداری کند؛ مصرف غذای کم‌چرب توصیه  می‌شود و درمان دارویی و جراحی از راه‌های درمان بیماری است.

از هیدروپس کیسه صفرا چه می دانید

پاک سازی کیسه صفرا با شربت تابستانی!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ