علت اصلی پوسته پوسته شدن ناخن ها

faateme1366
ناخن ها می توان اطلاعات مهمی راجع به وضعیت سلامتی شما دهد. علاوه بر این ظاهر ناخن ها می تواند در زیبایی شما تاثیر زیادی داشته باشد. اگر شما هم به یک مشکل رایج خانم ها یعنی ناخن های پوسته پوسته مبتلا شده اید، این مطلب را بخوانید تا علت اصلی پوسته پوسته شدن ناخنها را بدانید.

چرا ناخن ها لایه لایه می شوند؟

به گزارش سایت الودکتر، پروتئین عمده ناخن، کراتین است . چربی عمده ناخن نیزکلسترول می باشد و حدود ۱/۰ تا ۱ درصد آن را تشکیل می دهد . مقدار آب آن کمتر از پوست بوده و حدود % ۱۲ – ۷ می باشد . صفحات ناخنی بزرگترین جزء ناخن هستند و در تمام طول حیات رشد می کنند. یکی از بیماری های شایع در صفحات ناخن لایه لایه شدن ناخنها می باشد که در اصطلاح پزشکی به آن انیکوشیزیا گویند. لایه لایه شدن ناخنها در اثر هر نوع ضربه ممکن است ایجاد شود اما به طور عمده این بیماری بیشتر در زنان دیده می شود. لایه لایه شدن ناخنها در زنانی که دستهایشان را خیسانده و خشک می شود شایعتر است. لایه لایه شدن ناخنها عمدتا در اثر دهیدراتاسیون در سطح ناخن ها ایجاد می شود.

 

اگر ناخن های پوسته پوسته دارید کمبودهای بدن را چک کنید

ناخنهایی که به راحتی میشکنند و ترک میخورند از مشکلات احتمالی تغذیهای خبر میدهند. کمبود ویتامین Aو کلسیم باعث خشکی و ورقه ورقه شدن پوست میشود. کمبود پروتئین، فولیک اسید، ویتامین B که برای رشد سلولها و احیای سلولهای مرده ضروری است و ویتامین C موجب افتادن ناخنها میشود. کمبود پروتئین باعث ایجاد راه راههای سفید بر روی ناخنها میشود. یک نوع کمبود اسید هیدرولیک ممکن است باعث ترک خوردن و دو نیم شدن ناخن ها شود. در این بیماری باید از شستن مداوم دست ها خودداری نمود و همچنین ناخن ها باید حتی المقدور کوتاه و خشک نگه داشته شود و استفاده از مواد پولیش و جلای ناخن، لاک و نظایر آن باید قطع گردد. گاهی مواقع استفاده از سوهان ناخن به منظور مسطح کردن سطح ناخن توصیه می شود. استفاده از مواد و کرم های مرطوب کننده و محلول های تقویتی ناخن توصیه می شود و نیز در صورت پیشرفته بودن بیماری استفاده از مکمل های خوراکی نظیر بیوتین نیز توصیه شده است که البته مصرف بیوتین نباید بیشتر از دو و نیم میلی گرم در روز باشد.

 

ناخن های قارچ زده و پوسته شدن

مهم‌ترین علت پوسته شدن ناخن، عفونت‌های قارچی است که علائم آن پوسته شدن، زرد شدن و بوی نامطبوع ناخن شست پاست. این نوع عفونت، چندماه طول می‌کشد تا درمان شود و در برخی موارد، هرگز به طور کامل برطرف نمی‌شود. اقدامات پیش‌گیرانه، احتمال عفونت قارچی را کاهش می‌دهد. پوشیدن جوراب خیس و کفش‌های ورزشی، محیطی مناسب برای رشد قارچ‌ها به‌وجود می‌آورند. باید از پوشیدن کفش‌هایی که پا را مرطوب می‌کنند، بپرهیزید. برای مراقبت بیش‌تر، از پودر ضد قارچ استفاده کنید و آن را داخل کفش بپاشید. این قارچ هم‌چنین در مکان‌های عمومیِ مرطوب، رشد می‌کند. پابرهنه راه رفتن در این مکان‌ها، سبب انتقال آن می‌شود. باید در محل دوش‌های عمومی، استخرهای شنا یا نواحی مرطوب دیگر، کفش‌هایی مثل صندل‌های لاانگشتی یا کفش‌های شنا را حتما بپوشید.

 

یک علت مهم پوسته شدن ناخن ها

یکی دیگر از علل پوسته شدن ناخن، پسیوریازیس ناخن است. این مشکل معمولا در کسانی رخ می‌دهد که پسیوریازیس دارند و پوست آن‌ها قرمز و حساس و پوسته می‌شود. پسیوریازیس ناخن مثل عفونت قارچی مسری نیست. این مسئله معمولا ریشه ارثی دارد اما در برخی موارد با ویروس گلودرد و داروهای خاص ایجاد می‌شود.پسوریازیس ناخناگر شست پا دچار عفونت، درد یا تغییر رنگ شود، باید تحت مراقبت پزشکی قرار بگیرد. پزشک پمادی تجویز می‌کند که حاوی استروئید یا ویتامین A یا D زیادی باشد. اگر این بیماری وخیم‌تر شد، متاسفانه باید ناخن را با عمل جراحی جدا کرد.

 

خانم ها بیشتر مراقب ناخن هایشان باشند

پوسته پوسته شدن اطراف ناخن ها در افراد دارای پوست خشک شایع تر است. علل بروز این عارضه در این افراد به دلایلی همچون، استفاده کردن از مواد شوینده نامناسب و همچنین عدم استفاده از دستکش، هنگام استفاده از مواد شوینده می باشد. مبتلایان می توانند جهت بهبودی از این حالت دست خود را با صابون های مخصوص (گلیسیرینه) و مناسب پوستشان شستشو داده و نیز هر شب به صورت منظم و مداوم از کرم های مرطوب کننده برای چرب کردن اطراف ناخن هایشان استفاده کنند. برخلاف باور غلط عموم، پوسته پوسته شدن اطراف ناخن هیچ ارتباطی با کمبود ویتامین یا کلسیم ندارد و تنها در اثر استفاده از مواد شوینده‏ی نامناسب بروز پیدا می کند. خانمها هنگام انجام کارهای منزل حتما از دستکش استفاه کنند.

 

رشد سریع ناخن ها با 4ترفند خانگی!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ