چرا گیاه رازک برای شما مفید است؟

toranj
گیاه رازک معمولا برای همه ناشناخته است اما باید بدانید که بسیار مفید است.

به گزارش الودکتر: شاید کمتر کسی با گیاه رازک آشنا باشد اما در این مقاله قصد داریم بگوییم چرا رازک برای شما مفید است؟

رازک چیست؟

رازک که نام علمی آن هومولوس لوپولوس است، خوشه های گلی است که بر روی گیاه رازک رشد می‌کند. چیزی که خیلی از افراد نمی‌دانند این است که رازک از مدت‌ها قبل به دلیل خواصی که برای سلامتی دارد به کار می‌رفته است.
امروزه رازک در شکل‌های مختلف مانند قرص، کپسول، عصاره مایع و رنگ یافت می‌شود. رازک می‌تواند برای درمان طیفی از بیماری‌ها از جمله مشکلات گوارشی، سردرد و اضطراب به کار رود و تحقیقات نشان می‌دهد که این گیاه می‌تواند با برخی از انواع سرطان نیز مبارزه کند.

رازک، خوشه‌های گل یا مخروط‌های دانه‌ای است که بر روی گیاه رازک رشد می‌کنند. این گیاه، یک گونه رونده قوی و چند ساله است. رازک، بومی بخش‌هایی از اروپاست اما امروزه در بسیاری از مناطق معتدل دنیا کشت می‌شود.

این گیاه، ساقه‌های پرزدار دارد و طول آن به ۷ متر می‌رسد.

گل‌های این گیاه از گوشه برگ‌های سبز تیره آن رشد می‌کنند و طول آن‌ها بین ۶ تا ۱۲ سانتی‌متر است. فقط گل‌های ماده برای مقاصد پزشکی و دارویی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

چرا رازک برای شما مفید است؟

رازک دارای روغن‌های معطر مختلف و مواد معدنی و ویتامین‌های متعدد است که خواص درمانی این گیاه به دلیل وجود آن‌ها است. روغن‌های معطر موجود در رازک، میرسن، کاروفیلین، فارنیسین و هومولن هستند. این روغن‌ها خواص درمانی متعدد از جمله فعالیت های ضد التهابی و ضد عفونی کننده دارند.

ویتامین‌های موجود در رازک، ویتامین C، E و B6 هستند. این مواد مغذی خواص آنتی اکسیدانی قوی دارند که می‌توانند در برابر بیماری از بدن محافظت کنند، سیستم ایمنی را تقویت کنند و سرعت فرآیند پیری را کاهش دهند.

رازک حاوی یک ترکیب فلاونوئیدی به نام زانتوهومول است که خواص ضد التهابی، ضد میکروبی، ضد ویروسی، ضد تومور و ضد لخته شدن خون دارد.

خواص رازک برای سلامتی

۱. برای استرس و اضطراب

رازک، به طور سنتی، به دلیل خاصیت آرام‌بخشی که دارد، به کار رفته است و می‌تواند به کاهش اضطراب و استرس کمک کند.

مطالعات بسیاری نشان دادند که رازک تاثیری آرام‌بخش بر سیستم عصبی می‌گذارد.

گفته می‌شود رازک، گیرنده‌های GABA در مغز را تعدیل می‌کند. مطالعات نشان داده‌‌اند که رازک، زمانی که با سنبل‌الطیب به کار رود، تاثیر آرام‌بخش بیشتری دارد.
۲. خواص رازک برای بهبود خواب

شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد رازک می‌تواند به بهبود کیفیت خواب افراد کمک کرده و حتی به درمان مشکلاتی مانند بی خوابی کمک کند.

رازک به طور سنتی برای کمک به مشکلات مربوط به خواب به کار رفته و مطالعات متعدد تاثیر آن به عنوان یک خواب‌آور را مورد مطالعه قرار داده‌اند. بسیاری از مطالعات به این نتیجه رسیدند که رازک در کنار گیاه دیگر -سنبل‌الطیب – در بهبود خواب موثر است.

مطالعه‌ای که در ۲۰۱۲ به چاپ رسید تاثیر رازک بر پرستاران زن را – به دلیل شغل پر استرس و الگوی خواب نامنظم آن‌ها – مورد مطالعه قرار داد.

این مطالعه دریافت که شرکت کننده‌هایی که نوشیدنی‌های حاوی رازک مصرف کردند، در مقایسه با گروه کنترل، کیفیت خواب بهتری داشتند.
۳. خواص رازک برای کاهش علائم یائسگی

مطالعات نشان می‌دهند که رازک دارای مواد شیمیایی است که مانند استروژن عمل می‌کنند. این مواد شیمیایی می‌توانند به کاهش علائم تغییرات هورمونی ناشی از یائسگی کمک کنند.

مطالعه‌ای که بر ۱۰۰ زن یائسه انجام شد دریافت که ژل واژینال حاوی رازک، خشکی واژن را کاهش داد. این ژل به کاهش درد رابطه جنسی دردناک، کاهش حس سوزش، خارش و التهاب واژینال نیز کمک کرد.

مطالعه‌ای که در ۲۰۰۶ به چاپ رسید، تاثیر عصاره‌های فیتواستروژن رازک (پرنیل نارینجنین-۸) بر ناراحتی‌های ناشی از یائسگی را مورد مطالعه قرار داد.

نتایج مطالعه نشان داد که مصرف روزانه عصاره رازک، تاثیر مفیدی بر بسیاری از ناراحتی‌های مربوط به یائسگی، از جمله گرگرفتگی، دارد.
۴.خواص رازک برای آرام کردن عضلات

رازک به تنهایی یا همراه با سنبل‌الطیب می‌تواند برای آرام کردن عضلات، کاهش خشکی مفصل و جلوگیری از اسپاسم و کشش به کار رود.

به گفته متخصصان زمانی که این گیاهان با هم استفاده شوند، تاثیر بیشتری دارند.
۵. سلامت شناختی

تحقیق جدیدی که در چین انجام شده نشان می‌دهد که ترکیب زانتوهومول-a موجود در رازک می‌تواند در برابر استرس اکسیداتیو از سلول‌های مغز محافظت کند.

به گفته محققان، این نوع از استرس اکسیداتیو می‌تواند به اختلالات تباهی عصبی مانند پارکینسون و آلزایمر منجر شود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ