عوارض وحشتناک ترسیدن شدید

faateme1366
ترس یکی از اتفاقات روزمره است و برای هر کسی ممکن است اتفاق بیفتد. اما ترسیدن شدید عوارضی دارد که در این مطلب می خوانید.

 

نشانه های ترس شدید را می شناسید؟

به گزارش سایت الودکتر، حملات اختلال هراس معمولا به صورت ناگهانی شروع می شوند، مثلا در حال رانندگی ، وسط جلسه مهم کاری، موقع خواب و … . علایم آن طی 10 تا 20 دقیقه اول به اوج خود می رسد. بعد از آن ممکن است به دلیل خستگی، فروکش کنند. علایم پانیک ممکن است با علایم حمله قلبی اشتباه گرفته شوند و اگر تشخیص صحیح توسط پزشک داده نشود، ممکن است فرد بیمار با مصرف اشتباه دارو، بیشتر دچار مشکل شود

افراد مبتلا به اختلال هراس، حداقل چهار مورد از علایم زیر را دارند:

– درد قفسه سینه

 

– سرگیجه و غش کردن

 

ترس از مرگ

 

– احساس خفگی

 

– تهوع و ناراحتی معده

 

– بی حسی یا سوزن سوزن شدن  دست ها، پاها یا صورت

 

– تپش قلب

 

– احساس تنگی نفس

 

– عرق کردن ، احساس گرگرفتگی

 

– لرز بدن

 

– احساس ضعف

 

– احساس ترس شدید

 

– مشکل بلع

 

– احساس عذاب و یا خطر قریب الوقوع

یک نشانه مهم اختلال هراس، ترس مداوم فرد از حملات هراس در آینده می باشد. در این صورت فرد همواره از مکان هایی که تا کنون حملات را در آنجا تجربه کرده اجتناب می کند، زیرا این احتمال را می دهد که با قرار گرفتن در آن مکان ها، دوباره حملات هراس تشدید شود.

 

عوارض ترس شدید

همه ما از برخی چیزها می‌ترسیم. حتی اگر فکر می‌کنید آدم نترسی هستید، یک حرکت تحریک آمیز ناگهانی از طرف یک دوست و یا ظاهر شدن ناگهانی یک شبح (یک روح قلابی) در نیمه شب، شما را تا سر حد مرگ خواهد ترساند. با توجه به مطالعات صورت گرفته، ترس از عنکبوت، سوسک، ارتفاع، آب، فضاهای بسته، سوزن، تونل، سخنرانی عمومی و تروریسم برخی از رایج‌ترین موارد ترس، در میان جامعه است. نگاهی به کتاب «تجربه‌ی آلبرت کوچولو» از جان واتسون، نشان می‌دهد که ترس می‌تواند در ذهن یک فرد از طریق قرار دادنش در یک سری وقایع مکرر، شرطی شود. همچنین زمانی که فرد عواقب خطرناک یک رویداد را در دیگران می‌بیند و می‌داند که او هم چنین چیزی را تجربه خواهد کرد، این حالت ایجاد می‌شود. حوادث بدی که در گذشته اتفاق افتاده است، ذهن فرد را شرطی کرده که از یک چیز یا رویدادی خاص بترسد. برای مثال، اگر فردی در حادثه سقوط از یک ساختمان بلند جان سالم به در برده و به شدت صدمه دیده باشد، در آینده از ارتفاع ترس و واهمه خواهد داشت. گروهی از ما ذاتاً از بعضی چیزها می‌ترسیم. آیا می‌دانستید که این نوع ترس نیز طبقه بندی شده است. مورد شدیدی از ترس همان بدگمانی یا کژپنداری است که به عنوان یک اختلال روانی طبقه بندی شده و همچنین می‌تواند رفتار فرد را تحت تأثیر قرار دهد. علائم کژپنداری از فردی به فرد دیگر تفاوت می‌کند، علامت عمده‌ی آن توهم داشتن است.

مغز ساختار کنترلی وجود انسان است. آمیگدال Amygdala، واقع در لوب‌های گیجگاهی مغز، عنصر کلیدی مغز بوده که پردازش احساسات منفی را کنترل می‌کند. در این ساختار تغییرات سریعی مشاهده می‌شود و آن زمانی است که بدن در معرض محرکی قرار می‌گیرد که از آن می‌ترسد. همچنین در مغز ساختارهای دیگری وجود دارد که به هنگام قرار گرفتن در معرض ترس، پاسخی را از خود نشان می‌دهند. این پاسخی که توسط بدن ظاهر شده به وسیله‌ی ساختار دیگری بنام سیستم عصبی خودکار کنترل می‌گردد. این تغییرات در آمیگدال و دیگر ساختارهای مغز، متقابلاً توسط بدن از طریق علائم عمومی بروز داده می‌شوند؛ سیخ شدن موی بدن، افزایش میزان ضربان قلب، عرق کردن، فشار خون بالا، بی خوابی، مشکل در هضم غذا، افزایش در تعداد دفعات ادرار، اثرات قابل مشاهده بر روی بدن می‌باشند. ترس مداوم و زندگی تحت استرس نیز بر ذهن تأثیر بد گذاشته و باعث بسیاری از بیماری‌ها می‌شود.

ترس یکی از احساسات منفی است که در ذهن وجود دارد و براحتی می‌توان آن را شکست داد. ترس برای انسان طبیعی است، و نگذارید ذهن شما را تحت تأثیر قرار دهد به این دلیل که این واکنش چیزی جز پاسخ طبیعی بدن به محرک نیست. غلبه بر موارد ترس شدید مانند نمونه هایی که به عنوان فوبی (ترس بیمارگونه) طبقه بندی می‌شوند، کار بسیار سختی است. اما حتی غلبه بر فوبی نیز غیر ممکن نخواهد بود. از بهترین راه‌های غلبه بر ترس و فوبی از هر نوعی که باشد، شرطی کردن ذهن، مدیتیشن و مشاوره می‌باشد.

 

پیشگیری از ترس شدید

اختلال هراس قابل پیشگیری نیست. با این حال می توان با رعایت برخی موارد، علایم آن را کاهش داد:

 

– مصرف مواد کافئین دار مانند قهوه، چای، کاکائو و نوشابه سیاه را کاهش دهیم .

 

– اگر به دلیل بیماری خاصی و تحت نظر پزشک، برخی داروهای مخدر و یا مواد گیاهی را مصرف می کنید، با پزشک خود مشورت کنید تا داروی شما را عوض کند، زیرا برخی داروها، استرس را افزایش می دهند.

 

– حتما ورزش کنید و فعالیت بدنی داشته باشید و از رژیم های غذایی متعادل و سالم استفاده کنید.

 

– مصرف الکل و مواد مخدر را ترک کنید.

 

– با روش هایی نظیر یوگا و مدیریت استرس، بر اعصاب خود مسلط شوید.

 

– خواب و استراحت کافی داشته باشید تا خستگی در طی روز شما را اذیت نکند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ