این افراد هرگز گل گاو زبان مصرف نکنند!

atoosamirzavandi
گل گاوزبان نوشیدنی آرامش بخشی است که به علت وجود ترکیبات آلکانوئیدی برای خانم های باردار مضر می باشد.

گل گاوزبان همیشه به عنوان نوعی دارویی گیاهی آرامش بخش مورد استفاده قرار می گیرد اما استفاده ی مکرر این دارو در طولانی مدت می تواند آسیب هایی به شخص وارد کند. بخصوص خانم های باردار باید مراقب استفاده از این نوشیدنی باشند. در این مقاله ضمن توضیح درمورد خواص گل گاو زبان به بررسی علت منع نوشیدن گل گاو زبان برای خانم های باردار و مضرات آن پرداخته ایم.

گیاه‌شناسی (گل گاو زبان)

گاوزبان گیاهی است علفی و یکساله که ارتفاع ساقه آن تا ۶۰ سانتیمتر می‌رسد ساقه آن شیاردار و خاردار می‌باشد. برگ‌های این گیاه ساده و پوشیده از تارهای خشن است. گلهای آن به رنگ آبی، سفید و بنفش می‌باشد.

گاوزبان احتمالا از شمال آفریقا به نواحی دیگر راه یافته و امروزه در منطقه مدیترانه، نواحی شمال آفریقا و قسمت‌هایی از خاورمیانه می‌روید. گل، برگ و سرشاخه‌های گلدار آن به مصرف دارویی می‌رسد.

گاوزبان گیاهی مقاوم به شوری است که قادر به جذب یون‌های سدیم، کلر، پتاسیم، کلسیم و منیزیم از خاک می‌باشد و می‌توان از این گیاه برای خارج ساختن این یون‌ها از خاک و اصلاح خاک‌های شور و قلیا استفاده کرد.

خواص درمانی گل گاو زبان

خواص گل گاو زبان بی شمار است که در ادامه به معرفی تعدادی از این فواید می پردازیم.
گل گاو زبان تصفیه کننده خون است.
آرامش دهنده اعصاب است.
ادرار آور است.
سرماخوردگی را درمان می کند.
گل گاو زبان از بروز سرطان جلوگیری می کند.
از گل گاو زبان برای تنظیم اختلالات ادراری و تعریق می توان استفاده کرد.
سرماخوردگی را درمان می کند.
گل گاو زبان از بروز سرطان جلوگیری می کند.
در درمان برونشیت می تواند مؤثر باشد.
از گل گاو زبان برای تنظیم اختلالات ادراری و تعریق می توان استفاده کرد.
باعث تقویت کلیه ها می شود و نیز در درمان ورم و التهاب کلیه مؤثر است.

مصرف گل گاو زبان در بارداری، شیردهی و در کودکان

زنان باردار بایستی از مصرف گل گاو زبان در ایام حاملگی خودداری نمایند.چرا که به علت داشتن آلکالوئیدها ممکن است باعث آسیب به جنین شود.
بسیاری تصور می کنند مصرف داروهای گیاهی برخلاف داروهای شیمیایی کاملاً بی ضرر و بدون عوارض است؛ در حالی که امروزه ثابت شده عوارض داروهای گیاهی دست کمی از داروهای شیمیایی ندارد. این مسئله به خصوص در دوران بارداری اهمیت بیشتری دارد و زنان حامله بایستی از هرگونه مصرف خودسرانه انواع جوشانده ها یا دم کرده های گیاهی در بارداری خودداری کنند.
همچنین گل گاوزبان به علت داشتن آلکالوئید برای زنان شیرده و کودکان نیز مضر است، مصرف بیش از پنج روز متوالی این گیاه ممکن است باعث عادت ماهانه در زنان شود؛ بنابراین پس از پنج روز استفاده از آن در صورت نیاز، سه روز فاصله انداخته، سپس دوباره مصرف کنید.

مضرات مصرف گل گاو زبان

– مصرف این گیاه در دوز زیاد یا دراز مدت، به دلیل داشتن موادشیمیایی خطرناکی به نام آلکالوئید های پیرولیزیدینی (PAS) می تواند باعث بروز سرطان کبد و یا آسیب به این عضو حیاتی شود.
– به دلیل داشتن آلکالوئید های پیرولیزیدینی (PAS) زنان باردار باید حد الامکان از مصرف این گیاه خودداری کنند زیرا این ماده شمیایی ممکن است باعث شود که نوزاد در زمان تولد ناقص به دنیا بیاید و سقط آور است. همچنین مادرانی که در حال شیردهی به نوزاد خود هستند، حدالامکان از مصرف گل گاو زبان خودداری کنند زیرا احتمال انتقال این ماده شیمیائی خطرناک از طریق شیر مادر به نوزاد وجود دارد.
– مصرف روغن گل گاو زبان ممکن است باعث افزایش و طولانی شدن مدت زمان خونریزی شود به همین دلیل استفاده از آن بر روی زخم ها باید بسیار با احتیاط انجام شود.
– مصرف گل گاو زبان ممکن است در بعضی از افراد باعث بروز بیماری های کبدی شود.
– افرادی که بر روی آنها عمل جراحی انجام شده است در صورت مصرف گل گاو زبان، احتمال خونریزی در آنها افزایش می یابد به همین جهت حداقل تا 2 هفته پس از جراحی باید از مصرف این گیاه خودداری کنند زیرا این گیاه تا حدی خون را رقیق می کند.

منبع الودکتر

  خطرمصرف روزانه چای گل گاو زبان چیست؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ