موارد مصرف باکلوفن چیست؟

atoosamirzavandi
گرفتگی عضلات یکی از نفس گیرترین درد های لحظه ای است. قرص باکلوفن می تواند به شل شدن عضلات کمک کند اما باید طبق تجویز دکتر مصرف شود.

گرفتگی و اسپاسم عضله ممکن است برای هر شخصی اتفاق افتاده باشد و یکی از داروهایی که به شل شدن عضلات کمک می کند قرص باکلوفن می باشد. در این مقاله بانحوه مصرف قرص باکلوفن وعوارض آن بیشتر آشنا خواهید شد.

باکلوفن

باکلوفن Baclofen یک داروی شل کننده عضلانی و یک داروی ضد اسپاسم است. باکلوفن در درمان دردهای عضلانی، کمردرد و اسپاسم های عضلانی بیماری ام اس و اسپاسم عضلانی بدنبال مشکلات مغزی بکار برده میشود.

باکلوفن چگونه اثر میکند

سلول های عصبی مغز برای ارتباط بین خود مواد شیمیایی ترشح میکنند که به آنها نوروترانسمیتر Neurotransmitter میگویند. نوعی از این نوروترانسمیترها گاما آمینو بوتیریک اسید GABA نام دارند. باکلوفن با تغییر در نوع تاثیر این مواد بر روی سلول های عصبی مغز موجب میشود کنترل این سلول ها بر روی انقباض و شل شدن عضلات مخطط ( به دسته ای از عضلات میگویند که مسئول حرکت دادن استخوان ها است در مقابل عضلات صاف که مسئول حرکت ارگان های داخلی مانند معده، روده و مثانه هستند) تغییر کند.

قبل از مصرف باکلوفن

قبل از مصرف باکلوفن به نکات زیر دقت کنید
اگر به هر دارویی حساسیت دارید آن را به اطلاع پزشکتان برسانید
اگر سابقه بیماری کلیوی، تشنج، اختلالات خلق، سابقه سکته مغزی و یا لخته شدن خون در رگ ها را دارید قبل از مصرف باکلوفن آن را به پزشک خود بگویید
اگر الکل یا داروهایی را مصرف میکنید که ایجاد گیجی و خواب آلودگی میکند ممکن به پزشک خود اطلاع دهید
اگر قصد بارداری دارید و یا شیر میدهید آن را به پزشک خود اطلاع دهید

 مقدار و نحوه مصرف باکلوفن

میزان دوز تجویز شده برای این دارو برای هر فردی یکسان نبوده و به میزان پاسخ‌دهی شما به آن و همچنین شدت بیماری شما دارد. به طور معمول باکلوفن را سه بار در روز با یا بدون غذا مصرف می‌کنند. مقدار مصرف دارو از مقدار کم شروع شده و به تدریج آن را اضافه می‌کنند. در سه روز اول هر بار 5 میلی‌گرم از دارو مصرف می‌شود. سپس در سه روز یعدی هر بار 10 میلی‌گرم، در سه روز بعد از آن هر بار 15 میلی‌گرم و بعد از آن هر بار 20 میلی‌گرم از دارو مصرف می‌شود. دوز نگهدارنده قرص باکلوفن معمولا روزی 80-40 میلیگرم است و ممکن است برای بدست آوردن حداکثر تاثیر دارو نیاز به 2-1 ماه مصرف آن باشد.

عوارض جدی باکلوفن

در صورت بروز عوارض جدی و خطرناک قرص باکلوفن, توصیه می شود سریعا به پزشک مراجعه شود. علائم و نشانه هایی این عوارض به شرح زیر می باشد.
تشنج
گیجی و توهم
نامنظم شدن ضربان قلب
هشدار باکلوفن
در افراد دیابتی مصرف باکلوفن ممکن است منجر به افزایش قندخون شود.در افرادی که سابقه ی سکته ی مغزی و سایر بیماری های مغزی دارند،احتمال بروز عوارض دارویی باکلوفن بیشتر می باشد.
منبع الودکتر

درمان فوری گرفتگی عضلات پا در خواب

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ