رنگ سیاه مدفوع نشان از این بیماری خطرناک دارد!

اگر مدتی است رنگ مدفوع سیاه شده است و تغییر خاصی دربرنامه غذایی خود رخ نداده است و نمی دانید دلیل سیاه شدن مدفوعتان چیست، حتما علت این مساله را پیگیر باشید زیرا رنگ سیاه مدفوع نشان از این بیماری خطرناک دارد!

اگر مدتی است در رنگ مدفوع خود تغییری حس می کنید و فکر میکنید مدفوع سیاه شده است به شما توصیه میکنیم به پزشک مراجعه کند. مدفوع سیاه رنگ به دلایل مختلفی ایجاد می شود. در این مقاله دلایل سیاه شدن مدفوع را به شما می گوییم که اگر این تغییر رنگ به علت تغییر در برنامه غذاییتان نبود باید به شما بگوییم در معرض بیماری خطرناک هستید. زیرا رنگ سیاه مدفوع نشان از این بیماری خطرناک دارد!

رنگ سیاه مدفوع نشان از این بیماری خطرناک دارد!

تغییر رنگ مدفوع نسبت به سن هر فرد، معنای متفاوتی دارد. علت تیره یا روشن بودن رنگ مدفوع و اینکه آیا خون در مدفوع وجود دارد یا خیر، با توجه به سن فرد تحلیل و تشخیص داده می‌شود. یک فرایند درونی مهم که می‌تواند بر رنگ مدفوع تاثیر داشته باشد، خونریزی روده‌هاست. به‌خاطر تغییرات شیمیایی هموگلوبین در خون که تا قسمتی به‌ خاطر عمل آنزیم‌های روده ایجاد می‌شود، مخصوصا اگر خونریزی خیلی سریع باشد و میزان بالایی هموگلوبین در روده‌ها وجود داشته باشد، رنگ مدفوع ممکن است سیاه شود. یک فوق تخصص و جراح کلیه در این باره می‌گوید: وجود خون در مدفوع، علامت مهمی است و حتما باید به پزشک مراجعه شود. بیماری‌هایی که در گذشته فقط در افراد مسن دیده می‌شد، امروزه در افراد جوان‌تر هم مشاهده می‌شود. «تومورهای کولون» یا همان تومورهای روده بزرگ از جمله این بیماری‌هاست. 

لازم به ذکر است که مصرف قرص‌های آهن و گوشت قرمز نیز ممکن است باعث سیاه شدن مدفوع شوند که البته در این صورت، جای نگرانی وجود ندارد.

مدفوع سیاه زنگ اخطاری برای برخی بیماری‌های خطرناک گوارشی است که نیاز به مراقبت پزشکی دارند.

توجه: مدفوعی که به‌ خاطر خونریزی گوارشی، رنگ آن سیاه شده باشد، بسیار چسبناک بوده و بوی بدی هم دارد. این وجه تمایز بین مدفوع سیاهی که در نتیجه خونریزی روده ایجاد شده باشد و مدفوع سیاه که به‌ خاطر مصرف آهن یا داروهای حاوی بیسموت ایجاد می‌شود است.

مواد هضم‌شده زیادی می‌تواند رنگ مدفوع را تغییر دهد. مثلا آهن و داروهای حاوی بیسموت رنگ مدفوع را سیاه می‌کنند. چغندر و برخی از سبزیجات قرمزرنگ و میوه‌ها می‌توانند موجب قرمز شدن رنگ مدفوع شوند. رنگ‌های غذایی که برای رنگ کردن موادغذایی استفاده می‌شوند هم موجب رنگ‌دار شدن مدفوع می‌شوند.

تغییر رنگ مدفوع نشان از چه بیماری است؟ 

همه چیز درباره مدفوع همراه با کف

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ