اگر این علائم را دارید چشمتان تنبل شده است

atoosamirzavandi
علائم تنبلی چشم و راه های درمان آن را در این مقاله بخوانید و از مشکلات بینایی در بزرگسالی جلوگیری کنید.

تنبلی چشم مشکلی است متوجه کودکان زیر 6 سال می باشد و با تشخیص به موقع آن می توان تنبلی چشم را درمان کرد. در این مقاله علائم تنبلی چشم و راه های درمان آن را مورد بررسی قرار داده ایم.

نشانه‌ها و علائم تنبلی چشم عبارتند از:

    چشمی که به سمت داخل یا خارج انحراف دارد
    چشم‌هایی که به نظر هماهنگ کار نمی‌کنند
    دید عمقی ضعیف
    دوبینی یا بستن یکی از چشم‌ها
    کج کردن سر
    نتایج غیرعادی در معاینات بینایی

گاهی اوقات، تنبلی چشم، بدون معاینه مشخص نمی‌شود.

تشخیص تنبلی چشم

چشم‌پزشک معاینه‌ی دقیقی انجام می‌دهد. عملکرد چشم‌تان، انحراف احتمالی چشم‌ها، تفاوت دید و یا ضعف بینایی در هر دو چشم را بررسی می‌کند. عموما از قطره‌ی چشم برای گشاد کردن مردمک چشم‌ها استفاده می‌کنند. این قطره‌های چشم باعث تاری دید می‌شوند که معمولا از چند ساعت تا یک روز به طول می‌انجامد.

روش معاینه‌ی بینایی، به سن فرزندتان و مرحله‌ی رشدش بستگی دارد.

    کودکانی که هنوز حرف نمی‌زنند
    از ابزار ذره‌بینی سبکی برای تشخیص آب مروارید استفاده می‌شود. معاینه‌های دیگری هم وجود دارند که می‌توانند برای ارزیابیِ توانایی نوزاد یا کودک خردسال در متمرکز کردن نگاه و دنبال کردن وسیله‌ای متحرک مورد استفاده قرار گیرند.
    کودکان سه ساله و بالاتر
    برای ارزیابی بینایی این کودکان، از تصاویر و حروف جهت معاینه استفاده می‌کنند. برای معاینه‌ی هر چشم، چشم دیگر باید بسته شود

درمان تنبی چشم

درمان تنبلی چشم معمولاً بصورت بستن چشم سالم و وادار کردن مغز به دیدن با چشم تنبل است. این درمان ممکن است هفته‌ها و یا حتی ماهها طول بکشد که البته چشم سالم باید به تناوب باز شود.

در مواردی که تنبلی ناشی از عیوب انکساری است تجویز عینک یا لنز سبب وضوح تصویر در چشم معیوب و درمان تنبلی خواهد شد. مواردی نیز که تنبلی ناشی از انحراف چشم است با جراحی و اصلاح انحراف قابل درمان است.

نکته‌ای که باید به آن توجه داشت این است که مسیرهای بینایی تا سنین 8 تا 10 سالگی تکامل می‌یابند و درمان تنبلی چشم بعد از این سنین امکان پذیر نیست. بنابراین در صورتی که چشم تنبل در سنین پایین درمان نشود بعد از سن 10 سالگی در اکثر موارد هیچ درمانی نخواهد داشت و ممکن است منجر به از دست رفتن شدید دید در یک چشم شود.

– گاهی اوقات مدت درمات چند سال است. در این صورت والدین طفل باید استقامت، پشتکار و حوصله لازم را داشته باشند و از رفت و آمد نزد متخصص و سایر مشکلات جنبی آن خسته نشوند.

– اگر متخصص توصیه کرد چشم کودک را ببندید، طبق دستور او عمل کنید و چشم کودک را کمتر یا بیشتر از زمان تعیین شده نبندید.

– در صورت تشخیص تنبلی چشم، حتما تا پایان ده سالگی پیگیر وضعیت بینایی و تغییرات عیوب انکساری کودک باشید.

– برای جلوگیری از تنبلی چشم، کودک باید بعد از تولد در زایشگاه توسط متخصص کودکان و در سنین 3 تا 4 ماهگی و 2 تا 3سالگی توسط چشم پزشک معاینه شود

پیشگیری از تنبلی چشم

تنبلی چشم نوعی اختلال بینایی است که اگر به موقع تشخیص داده و درمان نشود، فرد را از یک چشم بسیار کم بینا یا نابینا می‌کند و با تشخیص به موقع، به راحتی و کاملا قابل درمان است.

تنها راه پیشگیری از تنبلی چشم تشخیص به موقع عوامل ایجاد کننده آن است و چون بسیاری از این عوامل برای خانواده‌ها ناشناخته است، چشم همه کودکان باید حداقل سه بار قبل از دبستان در زمانهای مختلف معاینه شود. همچنین اگر کودکی انحراف چشم دارد، والدین باید به محض تشخیص، او را نزد متخصص برده و تحت درمان قرار دهند.
منبع الودکتر
درمان تنبلی چشم کودکان

       

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ