داروی لوزارتان چیست؟

pegiu
لوزارتان چیست و برای چه مصارفی کاربرد دارد؟در ادامه این مطلب بخوانید

لوزارتان

لوزارتان برای درمان فشار خون بالا و برای محافظت از کلیه ها از آسیب های ناشی از دیابت استفاده می شود. همچنین برای کاهش خطر سکته مغزی در بیماران مبتلا به فشار خون بالا نیز مورد مصرف قرار می گیرد. کاهش فشار خون بالا به جلوگیری از سکته مغزی، حملات قلبی و کلیه کمک می کند. لوزارتان متعلق به دسته از داروهایی است که به نام آنژیوتانسین گیرنده (ARBs) است. با آرام بخشیدن به رگ های خونی کار می کند تا جریان خون راحت تر جریان یابد.در ادامه این مطلب از الودکتر بیشتر در این باره بخوانید.

نحوه استفاده از لوزارتان پتاسیم

قبل از شروع مصرف لوزارتان، اطلاعات دارو را در صورت لزوم از داروساز خود بخوانید. اگر سوالی دارید، از دکتر یا داروساز خود بپرسید.

این دارو را به صورت مصرف از دهان طبق دستور پزشک خود انجام دهید، معمولا یک بار در روز با غذا یا بدون آن میل نمایید. دوز براساس وضعیت پزشکی شما و پاسخ به درمان خواهد بود.

اگر از فرم مایع این دارو استفاده می کنید، بطری را قبل از هر مصرف تکان دهدید. دوز دقیق را با استفاده از دستگاه اندازه گیری خاص / قاشق را اندازه گیری کنید. از یک قاشق خانگی استفاده نکنید زیرا ممکن است دوز مناسب نداشته باشید.

از این دارو به طور مرتب، برای رسیدن به نتیجه خوب استفاده کنید. بهتر است، هر روز آن را در زمان معین مصرف نمایید. مهم است که مصرف این دارو را ادامه دهید حتی اگر احساس خوبی داشته باشید نباید دارو را بدون نظر پزشک قطع نمایید.

اگر وضعیت شما بهبود نیافته و یا بدتر می شود (به عنوان مثال، خواندن فشار خون شما افزایش می یابد)، به پزشک خود اطلاع دهید.

اثرات جانبی لوزارتان

سرگیجه ممکن است اتفاق بیفتد که البته  به بدن شما بستگی دارد. اگر هر یک از این اثرات همچنان ادامه داشته باشد یا بدتر شود، به سرعت به پزشک یا داروساز خود بگویید.

برای کاهش خطر سرگیجه ، هنگام موقعیت نشسته یا دراز شده به آرامی بلند شوید.

اگر هر کدام از این عوارض غیرمنتظره اما جدی وجود داشته باشد، به پزشک خود اطلاع دهید:

سرگیجه، علائم بالینی پتاسیم زیاد (مانند ضعف عضلانی، ضربان قلب آرام / بی نظیر).

اگر چه لوزارتان ممکن است برای جلوگیری از مشکلات کلیوی یا درمان افراد مبتلا به مشکلات کلیوی مورد استفاده قرار گیرد، همچنین ممکن است به ندرت باعث مشکلات جدی کلیه یا بدتر شدن آنها شود. در صورت مصرف لوزارتان، پزشک شما عملکرد کلیه شما را بررسی خواهد کرد. در صورتی که نشانه هایی از مشکلات کلیه مانند تغییر میزان ادرار داشته باشید، به پزشک خود اطلاع دهید.

واکنش بسیار حساس به آلرژیک این دارو نادر است. اما اگر متوجه شدید علائم یک واکنش حساسیتی شدید، از جمله: خارش، خارش / تورم (به ویژه صورت / زبان / گلو)، سرگیجه شدید، مشکل تنفس، فورا با پزشک هماهنگ کنید.

احتیاط

قبل از مصرف لوزارتان، اگر به آن حساسیت دارید، به پزشک یا داروساز خود بگویید؛ یا اگر آلرژی دارید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیر فعال باشد که باعث ایجاد واکنش های آلرژیک و یا مشکلات دیگر شود. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید.

قبل از استفاده از این دارو، سابقه پزشکی خود را به پزشک یا داروساز خود بگویید، به ویژه: بیماری کبد، از دست رفتن آب بدن و مواد معدنی (کم آب شدن بدن)

این دارو ممکن است باعث سرگیجه شما شود.در هنگام مصرف رانندگی نکنید.

این دارو ممکن است سطح پتاسیم شما را افزایش دهد. قبل از استفاده از مکمل های پتاسیم یا جایگزین های نمکی که حاوی پتاسیم هستند، با پزشک یا داروساز مشورت کنید.

قبل از انجام عمل جراحی، به پزشک یا دندانپزشک خود تمام محصولاتی که استفاده می کنید ، بگویید (از جمله داروهای تجویزی، داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی)

این دارو برای استفاده در دوران بارداری توصیه نمی شود. برای جزئیات بیشتر با دکتر خود مشورت کنید.

معلوم نیست این دارو به شیر مادر انتقال یابد، قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.

توجه

  • تعاملات دارویی ممکن است باعث تغییر رفتار داروهای شما یا افزایش خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی شود.
  • برخی از محصولات که ممکن است با این دارو ارتباط برقرار کنند عبارتند از: آلیسیرن، لیتیوم، داروهایی که ممکن است سطح پتاسیم را در خون افزایش دهند (از جمله مهار کننده های ACE از جمله بنازئپریل / لسیینوپریل، قرص های ضد بارداری حاوی دسپورنون)
  • برخی از محصولات دارای مواد تشکیل دهنده ای هستند که می توانند فشار خون شما را افزایش دهند یا نارسایی قلبی را بدتر کنند. به داروخانه خود بگویید چه محصولاتی را استفاده می کنید و از نحوه استفاده از آنها به صورت ایمن (به ویژه محصولات سرفه و سرماخوردگی، کمکهای رژیم غذایی یا NSAID ها مانند ایبوپروفن / ناپروکسن) بپرسید.
  • این دارو را با دیگران به اشتراک نگذارید.
  • تغییرات شیوه زندگی مانند برنامه های کاهش استرس، ورزش، و تغییرات غذایی ممکن است اثربخشی این دارو را افزایش دهد. با پزشک یا داروساز خود در مورد تغییرات شیوه زندگی که ممکن است برای شما مفید باشد صحبت کنید.
  • آزمایشات آزمایشگاهی و / یا آزمایشات پزشکی (مانند عملکرد کلیه، سطح پتاسیم) باید به صورت دوره ای انجام شود تا عوارض جانبی را بررسی کند. برای جزئیات بیشتر با دکتر خود مشورت کنید.
  • هنگام مصرف این دارو، فشار خونتان را به طور مرتب بررسی کنید. یاد بگیرید چگونه برای نظارت بر فشار خون خود را، و نتایج را با دکتر خود به اشتراک بگذارید.

فراموش کردن یک دوز

اگر از دست دادن یک دوز، آن را به زودی به یاد داشته باشید. در صورتی که نزدیک دوز بعدی باشد، مقدار دوز مصرفی را از مصرف نمایید و دستورالعمل دوز معمول خود را دوباره ادامه دهید.

نگه داری

قرص ها را در دمای اتاق نگه دارید تا از نور و رطوبت دور باشند..

بخور و نخورها فشارخون بالا!

منبع:الودکتر

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ