تضمین کاهش فشارخون بالا با خوردن این مواد غذایی

mahdie.mohtashami
فشارخون به عوامل زیادی بستگی دارد. در این مقاله مواد غذایی که فشارخون شما را کاهش می دهد با یکدیگر بررسی می کنیم. در این مقاله همراه با تیم ترجمه الو دکتر باشید.

فشارخون بالا

فشارخون یک بیماری است که می تواند به عوامل زیادی بستگی داشته باشد. فشار خون به مرور زمان می تواند باعث بیماری‌های قلبی، بیماری های کلیوی، سکته مغزی و مشکلاتی دیگر از این قبیل شود. جالب است بدانید که فشار خون معمولا به عنوان قاتل خاموش نامیده می شود. در مبتلا شدن به فشار خون عامل های زیادی وجود دارد مانند سابقه خانوادگی، سن، جنسیت و نژاد بستگی دارد. برای کنترل کردن فشارخون بالا باید یک رژیم غذایی خاصی در برنامه خود قرار دهید. رژیم غذایی شامل پتاسیم، منیزیم و فیبر می باشد. در این مقاله غذاهایی که می تواند به شما کمک کند تا فشار خون را کاهش دهید یا به عبارتی کنترل کنید را با یکدیگر بررسی می کنیم.

 پسته

مصرف پسته یک روش خوب جهت کاهش فشار خون به واسطه کاستن فشار خارجی وارده بر رگ‌ها، سفتی عروق و شدت ضربان قلب است. یک مطالعه اثبات کرده که مصرف یک وعده پسته درروز، فشار خون را کاهش می‌دهد.

شما می‌توانید پسته را به نان، سس پستو و یا سالاد خود اضافه کنید، همچنین می‌توانید آن را به شکل ساده به عنوان میان وعده میل نمایید.

  روغن زیتون

روغ زیتون یک نمونه خوب از چربی‌های سالم است. این روغن حاوی پلی‌فنول‌ها است؛ پلی‌فنول‌ها ترکیباتی هستند که علیه تورم مبارزه کرده وفشار خون را کاهش می‌دهند.

روغن زیتون می‌تواند شما را در تهیه 2 یا 3 وعده غذای روزانه مطابق رژیم غذایی DASH یاری کند. (جهت آشنایی با این رژیم، به انتهای مقاله مراجعه کنید)

این روغن همچنین جایگزین فوق‌العاده‌ای برای روغن کانولا، کره و سس‌های سالاد می‌باشد.

  انار

انار یک میوه بسیار سالم است که شما می‌توانید آن را به شکل دانه کرده و یا آب‌گرفته میل کنید. یک بررسی علمی اثبات کرده است که نوشیدن روزانه یک فنجان آب انار به مدت یک هفته می‌تواند فشار خون بالا را در مدت زمان کوتاهی کاهش دهد.

آب انار در کنار یک صبحانه سالم بسیار دلچسب است. اگر آن را به شکل آماده خریداری می‌کنید، اطمینان حاصل کنید که شکر افزوده نداشته باشد؛ چرا که شکر می‌تواند خواص مفید آن را خنثی کند.

رژیم غذایی DASH و خوراکی‌های پیشنهادی

برنامه‌های روزانه جهت پایین آوردن فشار خون، از قبیل رژیم Dietary Approaches to Stop Hypertension ((DASH، بر پایه کاستن مصرف مقدار سدیم، چربی و الکل توسط بیماران هستند. پیروی از برنامه رژیم DASH به مدت 2هفته، می‌تواند فشار خون سیستولیک شما را تا 8-14 میلی‌متر جیوه پایین بیاورد.

برنامه این رژیم غذایی عبارتست از:

به طور کلی شما باید بیشتر از گوشت‌های کم‌چرب، غلات کامل و مقدار زیادی میوه و سبزی‌جات استفاده کنید. همچنین این رژیم، شما را به خوردن غذاهایی حاوی پتاسیم، کلسیم و منیزیوم بیشتر دعوت می‌کند. رژیم DASH همچنین می‌خواهد که بیش از 5 بار در هفته از شیرینی‌جات استفاده نکنید و مصرف الکل را پایان دهید.

طی یک بررسی نشان داده شد که رژیم DASH با چربی بیشتر نیز به اندازه یک رژیم DASH معمولی می‌تواند فشار خون را کاهش دهد.

یک بررسی دیگر که با بازنگری بر 17 تحقیق دیگر صورت گرفت نشان داد که رژیم DASH به طور میانگین، فشار خون سیستولیک را 6.74 میلی‌متر جیوه وفشار خون دیاستولیک را 3.54 میلی‌متر جیوه کاهش می‌دهد.

خط آخر!

روی هم رفته، شما می‌توانید با پیروی از یک برنامه غذایی صحیح،خطر ابتلا به فشار خون بالای خود را کاهش داده و گامی موثر در جهت سلامتی بیشتر خود بردارید.

از خوردن این مواد غذایی اجتناب کنید

شکر

احتمالا قبلا می دانید که مصرف بیش از حد قند به موارد افزایش وزن و چاقی مرتبط است. اما آیا می دانستید که مصرف بالای قند نیز با فشار خون بالا مرتبط است؟

شکر، به ویژه نوشیدنی‌های شیرین، باعث افزایش چاقی افراد در سنین مختلف شده است. فشار خون بالا در افرادی که اضافه وزن دارند یا چاق هستند بیشتر دیده می‌شود.

انجمن قلب آمریکا توصیه می کند که زنان مصرف شکر اضافه شده خود را به 6 قاشق چای خوری یا 24 گرم در روز محدود کنند. مردان باید خود را به 9 قاشق چای خوری یا 36 گرم در روز محدود کنند.

کنسرو رب گوجه فرنگی

به عنوان مثال، محصولات گوجه فرنگی با نمک اضافه شده برای افرادی که دارای فشار خون بالا هستند مشکل است. بیشتر کنسرو سس گوجه فرنگی، سس مایونز و آب گوجه فرنگی حاوی سدیم زیاد می باشد. یک فنجان آب گوجه فرنگی می تواند بیش از 600 میلی گرم سدیم داشته باشد. شما می توانید نمونه های کم سدیم این مواد را تهیه کنید. اگر قصد کاهش فشار خون خود را دارید، این گزینه ها یا گوجه فرنگی تازه را انتخاب کنید که غنی از لیکوپن هستند. انتخابی هوشمندانه برای افزایش مزایای سلامتی می باشد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ