مزایای تخلیه ی گاز معده (گوزیدن) چیست؟

تولید گاز معده نشان دهنده ی سلامتی دستگاه گوارش و عملکرد طبیعی بدن است که از تخمیر کربوهیدرات ها در روده ایجاد می شود. گوزیدت و تخلیه این گازها از بدن فواید بسیاری دارد که در ادامه به آنها اشاره شده است.

اگرچه تخلیه گاز معده (گوزیدن) می تواند شرم آور باشد، اما توجه داشته باشید که این عملکرد، بخش طبیعی از سیستم گوارشی انسان است. گازهایی که از راه گوزیدن خارج می شوند، از تولیدات جانبی واکنش های هضم غذا می باشند و یا هوایی است که در هنگام جویدن آدامس یا غذا خوردن بلعیده شده است. بیشتر این گاز ها در سیستم گوارش جذب می شود اما مابقی آن باید از طریق گوزیدن و یا آروغ زدن دفع شود و اگر دفع نشود باعث ایجاد درد و ناراحتی و ورم معده می‌شود.

فواید گوزیدن

 گوزیدن نشان می دهد که بدن شما به خصوص سیستم گوارشی شما همانگونه که باید، درست کار می کند. در واقع تخلیه گاز معده برای بدن شما مفید است. در ادامه بعضی از مزایای این عملکرد برای شما شرح داده شده است.

تخلیه گاز معده نشانه‌ای از متعادل بودن رژیم غذایی است

یک رژیم غذایی که حاوی مقدار کمی پروتئین، سبزیجات، میوه و حبوبات باشد یک رژیم غذایی متعادل و سالم است، اما از طرفی باعث تولید گازمعده در دستگاه گوارش می شود. تعدادی از کربوهیدرات‌های پیچیده در معده شکسته نمی شوند و در عوض در روده بزرگ به وسیله باکتری ها تخمیر می شوند. استفاده از کربوهیدرات های ساده باعث تولید کمتر گاز در دستگاه گوارش می شود، اما باید توجه کرد که همه کربوهیدرات ها برای بدن لازم هستند.

با غذا خوردن، نوشیدن، جویدن آدامس و هضم غذا مقادیری گاز در بدن شما جمع می شود، که افزایش این گاز ها باعث ایجاد درد و نفخ می شود. بدن از طریق گوزیدن، مقداری از این گازها را کاهش می دهد و از ایجاد درد جلوگیری می کند.

گوزیدن سلامت روده را افزایش می دهد

شما ممکن ست به لیل اینکه با یاسر افراد در یک اتاق قرار داشته باشید،مانع از تخلیه گاز معده ی خود شوید، اما انجام این کار به طور مکرر به روده شما آسیب وارد می کند و باعث تحریک هموروئید یا همان بواسیر می شود.

گوزیدن نفخ را کاهش می دهد

 جمع شدن مقدار زیادی گاز در روده ها باعث ایجاد نفخ، درد های شکمی و ورم معده می شود، که بسیار خطرناک است.

تخلیه گاز معده آلرژی و ناسازگاری غذایی را آشکار می کند

وقتی شما غذایی می خورید که به آن آلرژی دارید یا با دستگاه گوارش شما ناسازگار است، بدن شما علائمی مانند نفخ، اسهال، حالت تهوع و تولید گاز از خود نشان می دهد. هنگامی که بعد از خوردن یک غذای مشخص احساس می کنید گاز زیادی در بدن شما جمع شده است نشان‌ دهنده ناسازگاری یا آلرژی شما به آن نوع از غذا است. در این صورت به پزشک خود مراجعه کنید و نشانه ها را برای او توضیح دهید تا پس از چند آزمایش برای ایجاد یک رژیم غذایی مناسب به شما کمک کند.

گوزیدن نشان دهنده سلامت روده است

ایجاد صدای بیشتر بهایی برای سلامت میکروبیولوژیکی رود هاست. فعالیت روده سالم با تجمع مناسب باکتری ها، باعث تولید گازهای بیشتر در هنگام شکستن ساختار غذا در روند گوارش است.

گوزیدن مانند هشدار دهنده سلامتی در بدن عمل می کند

گوزیدن همراه با تولید بوی بد، راهی برای نشان دادن وجود یک مشکل توسط بدن است. این مشکل می‌تواند ناسازگاری غذایی یا وجود سرطان روده باشد.

تخلیه چه مقدار گاز معده طبیعی است؟

برای یک فرد سالم ۱۴ تا ۲۳ بار گوزیدن در روز عادی است. بیشتر اوقات گوزیدن با صدای خفیف اتفاق می‌افتد اما بعضی اوقات ممکن است بسته به سبک زندگی و غذاهایی که می خورید با صدای بلند تر و همراه با بوهای نامطبوع باشد.

بیشتر از تعداد ۲۵ بار گوزیدن در روز، بیشتر از حد عادی محسوب می‌شود و ممکن است نشان دهنده مشکلی در سیستم گوارشی باشد. با این وجود هیچ کس این تعداد دفعات را در روز حساب نمی‌کند، اما با توجه به تجربه شخصی می توانید احساس کنید که بعضی از روزها و در شرایط خاصی گاز تولید شده و خارج شده از بدن شما بیشتر از حد معمول می باشد.

آیا گوزیدن زیاد نشانه سلامتی است؟

گوزیدن های منظم نه تنها عادی بلکه نشانه ای از سلامتی است. تخلیه زیاد گاز معده لزوماً بد نیست، اما می تواند نشانه ای از وجود مشکلات گوارشی و یا تغذیه نامناسب باشد. سعی کنید یک رژیم غذایی متعادل همراه با مقدار مناسب از پروتئین، کربوهیدرات و سبزیجات داشته باشید. اگر احساس می کنید تولید گاز زیاد در بدن شما بیشتر از مقدار معمول و نامنظم است و باعث ناراحتی شما شده است سعی کنید مقدار بیشتری فیبر مصرف کنید. فیبر در میوه ها و سبزیجات و حبوبات یافت می شود. درست است که مصرف بیشتر میوه و سبزی باعث ایجاد گاز بیشتری در دستگاه گوارش می شود، اما برای سلامتی مفید است و مقدار باکتری های مفید درون دستگاه گوارشی را متعادل می کند. همچنین برای کاهش گازهای بلعیده شده بهتر است، مصرف نوشیدنی های گازدار را کاهش و یا قطع کنید و به جای جویدن آدامس بهتر است برای خوشبو کردن دهان از برگ نعناع استفاده کنید.

 چه وقت لازم است در مورد گازها گوارشی نگران بود و به دکتر مراجعه کرد؟

 اگر گازهای خروجی از بدن شما بسیار زیاد و آزاردهنده شده است و حاوی بوی نامطبوع، درد و نفخ است، بهتر است به دکتر مراجعه کنید تا علائم را بررسی کند.

منبع: الو دکتر

درمان‌‌خانگی‌ گاز شکم با دانه رازیانه و خرما

فواید باورنکردنی باد شکم برای سلامتی بدن!

راهکار هایی برای تخلیه گاز معده

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
مهیار محمدی

مهیار محمدی

1398-11-01 - 22:14 پاسخ

با سپاس از این مطالب با ارزش و مفید. من پس از مطالعه متوجه شدم دچار مشکل گوارشی هستم ، چون تعداد در روز بیش از ۲۵ عدد هست و حتی حدود صد عدد در روز میرسد. با این وجود باید به پزشک مراجعه کنم . چون بوی بد هم دارد😂