مهم ترین خواص کره بادام زمینی

mahdie.mohtashami
آیا از مهم ترین خواص کره بادام زمینی با خبر هستید؟ در این مقاله مهم ترین خواص کره بادام زمینی را به شما معرفی می کنیم.

کره بادام زمینی یکی از پر مصرف‌ترین خوراکی‌هایی است که در جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته این خوراکی خوشمزه برای بخشی از افراد جامعه حساسیت زا بوده و برای برخی کشنده است! اما آیا با خواص کره بادام زمینی آشنا هستید؟ در این مقاله قصد داریم به شما را با دلایلی که باعث می‌شد آن را بخورید صحبت کنیم.

کره بادام زمینی چیست؟

کره بادام زمینی در واقع یک غذای بدون فرآوری است. البته نه صددرصد بلکه تا حدودی! حرارت دادن و برشته کردن بادام زمینی تا جایی ادامه پیدا می‌کند تا به یک خمیر نسبتا سفت تبدیل شود. البته برخی از پرندهای تولید کننده کره بادام زمینی به آن شکر، روغن گیاهی نیز اضافه می‌کنند. البته وجود نمک و شکر و سایر مواد افزودنی به کره بادام زمینی می‌تواند باعث بروز مشکلات مانند سکته‌های قلبی در بدن شود که باید به آن توجه کرد.

ارزش غذایی کره بادام زمینی

کره بادام زمینی دارای ویتامین‌ها و مواد معدنی بسیار غنی هستند که در حفظ سلامت افراد بسیار موثر است. در این بخش قصد داریم با این مواد معدنی بیشتر صحبت کنیم.
ویتامین E: حدود ۴۵ درصد رژیم غذایی توصیه شده
ویتامین B3: حدود ۶۷ درصد رژیم غذایی توصیه شده
ویتامین B6: حدود ۲۷ درصد رژیم غذایی توصیه شده
فولات: حدود ۱۷ درصد رژیم غذایی توصیه شده
منیزیم: حدود ۳۹ درصد رژیم غذایی توصیه شده
مس: حدود ۲۴ درصد رژیم غذایی توصیه شده
منگنز: حدود ۷۳ درصد رژیم غذایی توصیه شده
گرچه کره بادام زمینی دارای مواد معدی و ویتامین‌های بسیار زیادی است اما به علت داشتن کالری بالا باید با دقت بیشتری مورد استفاده قرار گیرد.

خواص کره بادام زمینی

خواص کره بادام زمینی بسیار زیاد است. در این بخش قصد داریم به معرفی مهمترین خواص این فراورده گیاهی بپردازیم.

غنی از پروتئین
کره بادام زمینی یک منبع غنی از انرژی بوده و دارای هر سه منبع مواد مغذی برای بدن است. هر ۱۰۰ گرم از این کره دارای موارد زیر خواهد بود با جیمیتو همراه باشید:
کربوهیدرات: که ۲۰ گرم از آن در در هر ۱۰۰ گرم کره وجود دارد.
پروتئین: که ۲۵ گرم از آن در در هر ۱۰۰ گرم کره وجود دارد.
چربی: که ۵۰ گرم از آن در در هر ۱۰۰ گرم کره وجود دارد.
بادام زمینی، عدس و لوبیا از یک خانواده بوده و علی رقم مقادیر بالای پروتئین در اسید آمینه متیونین و سیستئین فقیرتر از پروتئین حیوانی هستند. بنابراین افرادی که گیاهخوار هستند و مصرف پروتئین حیوانی در آن‌ها کم است می‌توانند به علت کمبود این مواد دچار بیماری شوند. تحقیقات انجام شده بر روی موش‌هایی که این دو ماده را دریافت کرده‌اند نشان می‌دهند طول عمر آن‌ها نسبت به موش‌هایی که دریافت نکرده بودند بیشتر بوده است.

افزایش کلسترول خوب

اگرچه این کرده غنی از چربی است و شاید در نگاه اول بسیار ناسالم باشد، اما چربی کره بادام زمینی غیر اشباع بوده و برای سلامتی ضرر ندارد. چربی موجود در این کره دقیقا مشابه چربی موجود در آووکادو و زیتون است و باعث کاهش کلسترول بد خون شده و میزان کلسترول خوب را افزایش می‌دهد.

جلوگیری از دیابت

 امروزه بسیاری از افراد با بیماری دیابت دست و پنجه نرم می‌کنند که یکی از مهمترین دلایل آن داشتن رژیم غذایی نامناسب است. چنانچه به طور منظم و با نظر پزشک از کره بادام زمینی استفاده کنید شانس بروز دیابت نوع ۲ در شما به شدت کاهش می‌یابد. البته توجه داشته باشید که این کره دارای مواد افزودنی مانند شکر نباشد.

سرشار از آنتی اکسیدان

بسیاری از افرادی نمی‌دانند که یکی از خواص کره بادام زمینی داشتن مقادیر بالای آنتی اکسیدان است. کره بادام زمینی دارای فولات، نیاسین، اسید پانتوتنیک، پیریدوکسین، ریبوفلاوین و تیامین هستند که به آن خاصیت آنتی اکسیدانی می‌دهد. این خواص کره بادام زمینی مانع از بروز بیماری‌های عفونی، سکته قلبی و همچنین بسیاری از سرطان‌ها و آلزایمر می‌شود.

سرشار از فیبر

کره بادام زمینی غنی از فیبر است. به طوری که یک فنجان از آن بیش از ۲۰ گرم فیبر دارد. رژیم غذایی که به مقدار کافی فیبر ندارد باعث بروز بیماری‌هایی مانند یبوست، دیابت و کلسترول بالا خون می‌شود. همچنین رژیم غذایی دارای فیبر بالا به باکتری‌های کوچک در رود کمک می‌کند تا سلامت بدن را حفظ کنند.

غنی از پتاسیم و منیزیم

کره بادام زمینی دارای ۷۰ میلی گرم پتاسیم و ۱۷۰ میلی گرم منیزیم است؛ پتاسیم نقش الکترولیتی در بدن داشته و از طرفی متعادل کننده آب موجود در بدن انسان است. این کارکرد پتاسیم باعث افزایش سلامت قلب، فشار خون و عروق می‌شود. و از طرفی منیزیم در رشد استخوان، ماهیچه و تقویت سیستم ایمنی بدن نقش بسیار موثری دارد. تنظیم قند خون و کاهش فشار خون از دیگر خواص کره بادام زمینی است که خوردن آن را تایید می‌کند.

بهبود هوش

 مطالعات نشان می‌دهند که چربی غیر اشباع موجود در کره بادام زمینی، به حفظ سلامت و عملکرد مغز کمک می‌کند. ویژگی آنتی‌اکسیدانی و ضد التهابی آن نیز به کاهش استرس مغز کمک می‌کند.

مزایای کره بادام زمینی برای ورزشکاران

وقتی کره بادام‌زمینی می‌خورید چه اتفاقی برای بدن‌تان می‌افتد؟

         

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ