مشاهده ی پیشرفت سرطان با شفاف کردن بدن

پانته آ توتونپیان
محققان ژاپنی شیوه‌ جدیدی برای شفاف‌شدن کامل بدن موش‌ها ارائه داده‌اند که می‌تواند چگونگی رشد سرطان را به نمایش بگذارد.

محققان ژاپنی شیوه‌ جدیدی برای شفاف‌شدن کامل بدن موش‌ها ارائه داده‌اند که می‌تواند چگونگی رشد سرطان را به نمایش بگذارد.

دانشمندان با استفاده از روشی که رنگ را کاملا از بافت برداشته، می‌توانند تک تک اندام‌ها یا حتی تمام بدن موش‌ها را بدون تشریح‌ آن‌ها بررسی کنند. این شیوه درک جدیدی از ساختار سه‌بعدی اندام‌ها و میزان بیان‌شدن ژن‌ها را در بافت‌های مختلف ارائه می‌دهد.

آن‌ها موفق شدند تمامی بدن موش‌های نوزاد یا بزرگسال را تقریبا شفاف کنند. این تحقیق که دانشمندانی از دانشگاه توکیو و آژانس علم و فناوری ژاپن در آن حضور داشتند، بر ترکیبی به نام haem تمرکز کرد. این ماده رنگ قرمز را به خون می‌دهد و در تمامی بافت‌های بدن وجود دارد.

فرآیند ابداعی شامل پمپاژکردن محلول سالین به قلب موش و بیرون‌راندن خون از سیستم گردش خون است و چنین فرآیندی موش را می‌کشد. سپس واکنشگر ناب وارد بدن می‌شود که haem را از هموگلوبینی که در اندام‌های بدن حیوان باقی مانده، جدا می‌کند. پوست موش مرده به مرور کنده شده و به مدت دو هفته و تا پایان تکمیل فرآیند در این واکنشگر ناب جذب می‌شود.

سپس ورقه‌ای از نور لیزر تصویری کامل از بدن را ارائه می‌دهد، درست مانند وقتی که یک چاپگر سه‌بعدی اشیایی فیزیکی را در لایه‌هایی خلق می‌کند.

شیوه جدید را نمی‌توان به موجودات زنده اعمال کرد. اما می‌توان از آن برای بررسی چگونگی رشد جنین و شکل‌گیری بیماری‌های خودایمنی یا سرطان در سطح سلولی و بدون نیاز به تشریح استفاده کرد. دانشمندان امیدوارند این شیوه به درک عمیق‌تری از چنین بیماری‌هایی و ارائه رویکردهای درمانی جدید بیانجامد.

نتایج این پژوهش در مجله Cell منتشر شده است.(ایسنا)

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ