هفت توصیه برای تقویت حافظه

کلید ماشین‌تان را پیدا نمی‌کنید؟ لیست خریدتان را فراموش می‌کنید؟ نام مربی‌ محبوب‌تان در باشگاه را به یاد نمی‌آورید؟ شما در این زمینه تنها نیستید. همه گهگاهی چیزهایی را فراموش می‌کنند.

کلید ماشین‌تان را پیدا نمی‌کنید؟ لیست خریدتان را فراموش می‌کنید؟ نام مربی‌ محبوب‌تان در باشگاه را به یاد نمی‌آورید؟ شما در این زمینه تنها نیستید. همه گهگاهی چیزهایی را فراموش می‌کنند.
اگرچه هیچ تضمینی نیست که مانع از فراموشی شوند، اما ترفندهای حافظه می‌توانند مفید باشند. به این هفت روش ساده برای تقویت حافظه توجه کنید.
۱- از نظر فکری فعال بمانید
همان‌طور که فعالیت فیزیکی بدن‌تان روی فرم نگه می‌دارد، فعالیت‌هایی که ذهن را تحریک می‌کند می‌تواند مغز را سرپا نگه دارد. جدول حل کنید. بخشی از روزنامه را که به‌طور معمول از قلم می‌اندازید بخوانید. مسیرای رانندگی‌تان را عوض کنید. نواختن یک ساز مووسیقی را یاد بگیرید.
۲- به طور منظم مشغول کارهای اجتماعی شوید
فعل و انفعالات اجتماعی به مقابله با افسردگی و اضطراب که هر دو در از دست رفتن حافظه نقش دارند، کمک می‌کند. دنبال فرصت برای بودن با عزیزان و دوستان‌تان بگردید، بخصوص اگر تنها زندگی می‌کنید. وقتی به ک وعده غذایی یا شرکت در یک رخداد دعوت می‌شوید، بروید!
۳- منظم باشید
احتمالش زیاد است که بعضی چیزها را فراموش کنید بخصوص وقتی خانه‌تان بهم ریخته و یادداست‌هایتان درهم و برهم  است. کارها و قرارها و دیگر رویدادها را در یک دفترچه یا تقویم ویژه بنویسید. هر کدام‌شان را که می‌نویسید با صدای بلند تکرارش کنید تا به حافظه‌تان بچسبد. یک جای مشخص برای کیف جیبی، کلیدها و چیزهای‌تان اختصاص دهید. حواس‌پرتی‌ها را محدود کنید و سعی نکنید که کارهای زیادی را با هم انجام دهید.
۴- خوب بخوابید
خواب نقش مهمی در کمک به تحکیم حافظه‌تان بازی می‌کند، چنان‌که می‌توانید بعداً خواب‌هایتان را به یاد بیاورید. خواب کافی یک اولویت است. اکثر بزرگسالان به هفت یا هشت ساعت خواب روزانه نیاز دارند.
۵- غذای سالم بخورید
یک رژیم غذایی سالم همان‌قدر که برای قلب‌تان خوب است، برای مغزتان هم مفید است. میوه و سبزیجات بخورید. منابعی با پروتئین پایین نظیر ماهی و مرغ بدون پوست بخورید. آنچه می‌نوشید هم اهمیت دارد. اگر به اندازه کافی آب نخورید ممکن است حافظه‌تان آسیب ببیند.
۶- فعالیت فیزیکی را در روال زندگی روزانه‌تان بگنجانید
فعالیت فیزیکی جریان خون را در همه بدن‌تان از جمله مغز افزایش می‌دهد. این شاید کمک کند که حافظه‌تان هشیار بماند. وزارت بهداشت و خدمات انسانی ۱۵۰ دقیقه در هفته فعالیت هوازی ملایم (مثل تند قدم زدن) را پیشنهاد می‌کند و ۷۵ دقیقه فعالیت هوازی شدید (مثل آهسته دویدن) در هفته را مفید می‌داند.
۷- شرایط مزمن را مدیریت کنید
درمان‌های پیشنهادی دکترتان را برای هر شرایط مزمن، ازجمله افسردگی و یا مشکلات کلیوی و تیروئید پی بگیرید. هرچقدر بیشتر مراقب خودتان باشید، حافظه‌تان بهتر خواهد بود. همچنین به‌طور منظم داروهای‌تان را با دکترتان مرور کنید. داروهای گوناگون می‌تواند بر حافظه تاثیر بگذارد.
(منبع: mayoclinic)

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ