فست‌فود چه تاثیری بر حافظه می‌گذارد؟

نتایج یک تحقیق نشان داد که مصرف بیش از حد هله هوله و فست‌فود می‌تواند حافظه را نابود کند.

جو ویلی- نتایج یک تحقیق نشان داد که مصرف بیش از حد هله هوله و فست‌فود می‌تواند حافظه را نابود کند.
در این تحقیق مشخص شده که یک رژیم غذایی متشکل از کیک‌های با چربی بالا،‌ شیرینی، چیپس و فست‌فود، تاثیری مخرب بر ذهن می‌گذارد. همچنین گفته شد که جوانان سالم و مردان میانسال تاثیر بدتری از این غذاها می‌گیرند.
چربی‌های ترنس خطرناک، خطر ابتلا به دیابت، حمله قلبی و زوال عقل را افزایش می‌دهند. اما این نخستین بار است که مستقیماً به تاثیر مخرب هله هوله و فست‌فود بر مغز اشاره دارد.
در یک تست که محققان ترتیب داده بودند مردانی که چربی ترنس بیشتری می‌خوردند در تست ضعیف‌تر بودند، حتا وقتی به گفته محققان، فاکتورهایی نظیر سن، تحصیلات، نژاد و افسردگی نیز در نظر گرفته شد.
نویسنده ارشد تحقیق، دکتر بئاتریس گلمب از دانشگاه سن‌دیه‌گوی کالیفرنیا گفت: «چربی‌های ترنس حافظه مردان جوان و میانسال را در دوره حیاتی شغل‌شان بیشتر مخدوش می‌کنند. مصرف چربی‌ ترنس باعث افزایش وزن شخص و پرخاشگری بیشتر و بیماری قلبی می‌شود. همان‌طور که به بیماران گفتم، وقتی چربی‌های ترنس در غذاهای روزانه بیشتر می‌شود، طول عمر انسان‌ها کاهش می‌یابد.»
در این تحقیق که نتایجش در اجلاس انجمن‌ قلب آمریکا در شکاگو ارائه شد، بزرگسالانی را که بیماری قلبی نداشتند مورد ارزیابی قرار گرفتند، از جمله مردان ۲۰ ساله یا مسن‌تر و زنانی که دوران پس از یائسگی‌شان را می‌گذراندند.
پس از ارزیابی مقدار چربی ترنس مصرفی این بزرگسالان، مجموعه‌ای از تست حافظه کلمات روی آن‌ها انجام شد. نتایج نشان داد که در بین مردان زیر ۴۵ سال که چربی ترنس بیشتری خورده بودند، نتیجه تست‌ها به مراتب ضعیف‌تر بود. هر گرم چربی‌های ترنس بیشتری ک فرد در یک روز مصرف می‌کرد، باعث می‌شد تقریباً ۰.۷۵ کلمات را کمتر درست به یاد بیاورند.
افرادی که بیشترین مقدار چربی‌های ترنس را می‌خوردند ۱۰ درصد کمتر از کسانی که حداقل مفدار چربی ترنس را مصرف کرده بودند، کلمات را به یاد می‌آوردند.
(منبع: express

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ