تایید تست جدید برای پیش‌بینی خطر حمله قلبی

سازمان غذا و دارو تست خونی را تایید کرده که میزان خطر بیماری قلبی، ایست قلبی و پتانسیل لازم برای ابتلا به بیماری‌های دیگر را مشخص می‌کند.

بروکس هیس- سازمان غذا و دارو تست خونی را تایید کرده که میزان خطر بیماری قلبی، ایست قلبی و پتانسیل لازم برای ابتلا به بیماری‌های دیگر را مشخص می‌کند.
این تست که افرادی را هدف قرار داده که نشانه یا سابقه بیماری قلبی ندارند، از طریق تشخیص نشانگری به نام Lp-PLA2، خطر حمله قلبی را می‌سنجد. Lp-PLA2 سیگنال التهاب عروقی است که با انباشت پلاک‌های سرخرگ‌های بسته مرتبط است. افرادی که رگ‌های خونی‌شان با شکل‌گیری پلاک باریک و باریک‌تر می‌شود، خطر حمله قلبی در آن‌ها بالاست.
سازمان غذا و دارو در بیانیه‌ای اعلام کرد: «بیمارانی که فعالیت Lp-PLA2 بزرگ‌تر از سطح ۲۲۵ نانومول در دقیقه در میلی‌لیتر است، در معرض خطر بالای ابتلا به بیماری قلبی هستند.»
محققان می‌گویند این تست مشخصاً در پیش‌بینی خطر حمله قلبی در زنان، و به‌ویژه زنان آفریقایی-آمریکایی موثر است.
کارایی تست خون روی ۴۵۰۰ بیماری که سابقه بیماری قلبی نداشتند آزمایش شد. محققان بعد از حدوداً پنج سال و چهار ماه با کسانی که تست داده بودند تماس گرفتند. کسانی که سطح Lp-PLA2 آن‌ها از ۲۲۵ نانومول بیشتر بود، ۷ درصدشان بیماری قلبی را تجربه کرده بودند. اما افرادی که سطح Lp-PLA2 آن‌ها کمتر از ۲۲۵ نانومول بود، ۳.۵ درصدشان بیماری قلبی گرفته بودند.
تابه حال پزشکان با تکیه بر سطح کلسترول احتمال حمله قلبی یا سکته را  پیش‌بینی می‌کردند، اما مطالعات نشان داده که حتا ارزش پیش‌بینی تست کلسترول پایین است.
بیماری شریان‌های کرونری بیشترین علت مرگ و میر در جهان است و سالانه ۳۸۵ هزار نفر بر اثر این بیماری جان می‌سپارند.
(منبع: upi)

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ