ارتباط بستن چشم با حافظه

مهرناز زاوه
وقتی افراد چشم‌شان را می‌بندند تقریبا ۴۰ درصد بیشتر قادر به یادآوردن جزئیات خواهند بود.

مطالعات جدید در روانشناسی حقوقی و کیفری نشان می‌دهد که برای به یادآوردن چیزی، وقتی چشمانتان را می‌بندید، جزئیات بیشتری را به خاطر می‌آورید. مثل وقتی که شاهد عینی یک جنایت هستید.

محققان دانشگاه سوری ۱۷۸ نفر را برای شرکت در دو آزمایش به کار گرفتند. آزمایش اول شامل تماشای فیلمی بود که دزدی یک تعمیرکار برق را به تصویر می‌کشید. پس از آن شرکت‌کنندگان باید با چشمان بسته و باز به این سوال پاسخ می‌دادند که جلوی وانت چه نوشته شده بود؟»

در آزمایش دوم، شرکت‌کنندگان فیلم یک دزدی را تماشا کردند. تنها به جای به یادآوردن تصویر، از آنها خواسته شد چیزی که شنیده بودند به خاطر بیاورند. یک هفته بعد دوباره از آنها خواسته شد جزئیات را به خاطر بیاورند. بلافاصله پس از اینکه شرکت‌کنندگان چشم‌شان را بستند، تاثیر قابل توجهی مشاهده نشد، اما پژوهشگران به مرور شاهد اثرگذاری آن بودند. وقتی افراد چشم‌شان را می‌بستند تقریبا ۴۰ درصد از جزئیات را، شامل آنهایی که دفعه‌ی پیش ذکر نکرده بودند، آسان‌تر به خاطر می‌آوردند.

همچنین تکنیک بستن چشم، وقتی که شاهدان بارها و بارها مصاحبه می‌شوند، می‌تواند اطلاعات به دست آمده را گسترش دهد. چون فرد در برخی از موارد، جزئیات جدیدی را به خاطر می‌آورد.

عنصر دیگری هم در این رابطه موثر است و آن شخصی است که از شما می‌خواهد جزئیات را به خاطر بیاورید. علاوه بر بستن چشمان، شرکت‌کنندگانی که با محقق خود رابطه‌ی دوستانه‌ای ایجاد کردند، در یادآوری خاطرات موفقیت بیشتری کسب کردند.

دکتر رابرت نش، پژوهشگر اصلی این تحقیق می‌گوید: «تحقیقات ما نشان می‌دهد که وقتی افراد با کسی که از آنها سوال می‌کند رابطه بهتری برقرار می‌کنند، موقع بستن چشم‌ها در مقابل او بیشتر احساس راحتی می‌کنند. که به کاربردن این تکنیک در طول مصاحبه برای تشویق شاهدان بسیار مفید و حیاتی است.»

(منبع: گاردین)

مطلب مرتبط:

روش‌های گوناگون تقویت حافظه

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ