آیا تمام افراد چاق در خطرند؟

مهرناز زاوه
تحقیقات نشان می‌دهد همه افراد چاق سلامتی‌شان در خطر نیست.

محققان ایالات متحده٬ ۲۰ فرد چاق را تشویق کردند تا برای چند ماه بیشتر از حد عادی غذا بخورند٬ و دریافتند که حدود یک‌چهارم از آنها بر خلاف اضافه وزنی که پیدا کرده بودند وضعیت سلامتشان خوب بود.
یافته‌ها نشان می‌دهد که در آغاز این تحقیق آنها بیماری خاصی مربوط به چاقی نداشتند—مانند مقاومت به انسولین٬ کلسترول بالا٬ فشار خون بالا و چربی زیاد کبد—و حتی پس از اضافه شدن وزنشان نیز مشکلی برایشان پیش نیامد.
ژن‌های تنظیم‌کننده‌ی چاقی
نویسندگان این تحقیق ابراز داشتند که اکنون بهتر می‌دانند که چگونه افراد چاقی را که بیشتر مستعد بیماری هستند از آنهایی که بیشتر تحت مراقبت‌اند تشخیص دهند. برای مثال آنهایی که سوخت‌و‌ساز غیرطبیعی باعث انباشت چربی در کبدشان می‌شود٬ در شرایطی که در افراد سالم‌تر وضعیت بدین‌گونه نیست٬ حتی زمانی که اضافه وزن پیدا می‌کنند.
این مطالعه نشان می‌دهد که فعالیت آن ژن‌ها بیشتر می‌شود حتی زمانی‌که افرادی که سوخت‌وساز مناسبی دارند٬ وزنشان زیاد می‌شود. این مسئله از دید مردمی که سوخت‌و‌ساز غیرطبیعی دارند چندان معقول نیست.
ساموئل کلین٬ کارشناس تغذیه سؤالی در این‌باره مطرح کرده: آیا این مسئله ژنتیکی است٬ خصوصا مصرف رژیم غذایی خاص٬ شیوه‌ی زندگی به لحاظ فیزیکی٬ سلامت عاطفی و حتی میکروب‌هایی که در معده زندگی می‌کنند؟ وی افزود: ما به مطالعات بیشتر نیاز داریم تا درک کنیم که چرا چاقی در برخی از مردم باعث بروز بیماری خاصی می‌شود و در برخی نه.
(منبع: ایندیپندنت)

مطالب مرتبط:
فکرش را هم نمی‌کنید که این‌ها دلیل چاقی‌تان باشند
مردان در رژیم گرفتن بهترند یا زنان؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ