نفس اهواز گرفت، مدارس تعطیل شد

مهرناز زاوه
سازمان محیط زیست، گرد وغبار در شهرهای خوزستان در برخی مناطق را تا ۶۶ برابر حد مجاز نیز گزارش کرده است.

حالا دیگر اهواز تبدیل به شهری شده که باید در آن نفس را حبس کرد. ریزگردها شهرهای استان خوزستان را فلج کرده‌اند. مسئولان بار دیگر از مردم خواسته‌اند خانه‌هایشان را ترک نکنند. 
آلودگی هوای خوزستان منجر به تعطیلی مدارس ۱۳ شهر و بسیاری از ادارات و کسب و کار مردم شد. سازمان محیط زیست، گرد وغبار در شهرهای خوزستان در برخی مناطق را تا ۶۶ برابر حد مجاز نیز گزارش کرده است. بنا به گفته وزارت بهداشت تاکنون چندین هزار اهوازی به دلیل مشکلات تنفسی راهی بیمارستان شده‌اند. تداوم آلودگی هوا و گرد و غبار شدید باعث شده است تا تماس شهروندان با اورژانس در اهواز ۳۰ درصد افزایش پیدا کند. همچنین تصادفات شهری نیز بر اثر کاهش دید رانندگان بسیار زیاد شده است.
پیش از این، مقام‌های بهداشتی ایران در پی افزایش گرد و غبار و آلودگی هوای اهواز، به مبتلایان به بیماری‌های قلبی و عروقی و ریوی، سالمندان، زنان باردار و کودکان هشدار داده بودند که تا حد امکان از خانه خارج نشوند.
آلودگی هوا براثر گرد و غبار در اهواز پدیده جدیدی نیست. چند سالی است که در دو مقطع در فصل تابستان و زمستان، گرد و غبار در هوا به حدی می رسد که حتی شعاع دید کاهش می یابد. آلودگی مداوم هوای اهواز بر اثر گرد و غبار این شهر را به یکی از آلوده‌ترین شهرهای دنیا تبدیل کرده است. 


به گفته مقام‌های سازمان حفاظت محیط زیست، عوامل داخلی از جمله نابودی تالاب‌های منطقه و خشکسالی‌های اخیر، از عوامل اصلی توفان ریزگردها است. استاندار خوزستان نیز عدم بارندگی در ماه‌های اخیر و مشکل مربوط به مالچ‌پاشی در بیابان‌های کشورعراق را باعث شدت یافتن آلودگی هوا درخوزستان دانسته است. مسئولان می‌گویند ریزگردها از عراق و عربستان سعودی می‌آیند و بدون کمک کشورهای منطقه، مهار آلاینده‌ها غیرممکن است. 
برخی نمایندگان مجلس سال گذشته هشدار دادند که افزایش ریزگردها، به موج جدیدی از بیماری سرطان دامن زده است. در همین حال حسن روحانی رئیس جمهوری ایران دستور رسیدگی ویژه و تهیه گزارش این مشکل جدی محیط زیستی در خوزستان را صادر کرده است.
گرد و غبار هوا اگر چه از اهواز آغاز شده، اما به اهواز منحصر نمی‌شود و اکنون با غلظت‌های متفاوت بیش از ۲۰ استان ایران را آلوده است. تا آن جا که در سال گذشته، تهران نیز شاهد افزایش آلودگی هوای ناشی از گرد و غبار بود. پدیده ای که برای بسیاری از پایتخت‌نشینان تازگی داشت. اما به گفته برخی کارشناسان هر سال که  برای فرونشاندن ریزگردها کاری انجام نمی‌شود، سال بعد ریزگردها با شدت بیشتری به شهرها بازمی‌گردند.

مطلب مرتبط: 
خطری که زنان باردار را در هوای‌ آلوده تهدید می‌کند

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ