آیا حامد بهداد دچار اختلال شخصیتی نمایشی است+‌ویدیو+توضیح روانشناس

mojtaba
الو دکتر- دلیل حرکات عجیب و غریب حامد بهداد در نشست خبری فیلمش چیست؟ او پیش از این نیز سعی کرده با سخنان عجیب جنجال‌ساز شود. دکتر وحید خوش روش، روانشناس و مشاور سایت الودکتر رفتارهای حامد بهداد را تحلیل کرده و به نکته جالبی اشاره می‌کند.

نشست خبری فیلم «خانه دختر» ساخته شهرام شاه‌حسینی نیز می‌توانست مثل چندین و چند نشست خبری فیلم‌های اکران شده در جشنواره فجر باشد، اما حضور حامد بهداد، بازیگر جنجالی سینمای ایران با رفتار و حرکات عجیبش، آن را بیش از بقیه فیلم‌ها در کانون اخبار قرار داد.
در این نشست در حالی که کارگردان و تهیه‌کننده فیلم به سوالات منتقدان جواب می‌دادند، حامد بهداد هم برای سینمای ایران آرزوی «شفا» کرد و هم با حرکات نامتعارفش حاضران را بهت‌زده کرد.
قبلاً هم حرف‌های بهداد که خود را بهترین بازیگر سینمای ایران می‌دانست -و الحق یکی از بهترین بازیگران هم هست- جنجال‌برانگیز شد.
اما حامد بهداد چرا اینگونه رفتار می‌کند؟ رفتار او در کجا ریشه دارد؟ 

ویدیوی حرکات عجیب حامد بهداد در نشست خبری فیلم «خانه دختر»
دکتر وحید خوش روش، روانشناس و مشاور سایت الودکتر در تحلیل روانشناختی رفتار حامد بهداد اینچنین گفته است:
برای تحلیل دقیق رفتار حامد بهداد باید از نزدیک و به تفصیل با او یا هر فرد دیگری صحبت کرد. اما براساس فیلمی که از نشست خبری فیلمی پخش شد که آقای بهداد در آن حضور داشت، می‌توان گفت که ایشان دچار اختلال شخصیت نمایشی است. بیمارانی که به این اختلال دچار هستند میل عجیبی به دیده شدن و قرار گرفتن در کانون توجه دارند. شاخص اصلی اختلال شخصیت نمایشی، رفتار توجه‌طلبانه و هیجان‌پذیری مفرط و فراگیر است.
شاید گفته شود حامد بهداد به عنوان بازیگری سرشناس که محبوبیت فراوانی دارد، نیازی به جلب توجه ندارد. اما این معیار درستی نیست. چون اختلال شخصیت نمایشی همراه با هیجاناتی است که خارج از مسیر معمول حرکت می‌کند. فرد مبتلا به این شخصیت ممکن است در جمع بیش از همه مورد توجه باشد، اما در یک رفتار هیجانی کمیت و کیفیت معمولاً سقف ندارد. بنابراین شهرت بالا و محبوبیت او نمی‌تواند دلیلی برای عدم اختلال شخصیت نمایشگر باشد.
اختلال شخصیت نمایشگر، مشخصه‌هایی دارد که سه مورد آن را می‌توان به وضوح در رفتاری که او در نشست خبری از خود بروز داده دید. تعامل فرد مبتلا‌ به این اختلال شخصیتی با دیگران همراه با رفتاری اغواکننده است؛ هیجانات را به‌طور سطحی و با تغییرات سریع بروز می‌دهد و دائماً از ظاهر خود برای جلب توجه استفاده می‌کند. حرکات حامد بهداد نشان‌دهنده این سه ویژگی است. او بیش از آنچه دوربین از او فیلم می‌گیرد نیاز به توجه دارد.
در پایان این نکته را هم باید گفت که اختلال شخصیت نمایشگر همراه با خودشیفتگی یا همان نارسیسیسم است. درصد کمی از خودشیفتگی در اکثر هنرمندان وجود دارد، اما وقتی از حد معمول فراتر می‌رود، زمینه‌ساز اختلالات شخصیتی می‌شود.

مطلب مرتبط: 
چرا علی کریمی با هیچکس نمی‌سازد+ پاسخ روانشناس

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ