دوای این درد گریه است+توضیح دکتر ربابه غفاری

مهرناز زاوه
۱۰ تا ۲۵ درصد افراد سوگوار ممکن است دچار افسردگی‌های شدید شوند که درمانشان الزامی است. طولانی شدن مدت سوگواری به مدت بیشتر از شش ماه می‌تواند با خودکشی همراه باشد.

سوگ، واکنشی کاملا طبیعی است که در اغلب موارد زمانی ایجاد می‌شود که فرد شخص مهمی را در زندگی‌اش از دست می‌دهد، اما امکان ایجاد این بیماری به صورت‌های دیگر نیز وجود دارد. از جمله قطع رابطه عاطفی  یا کاری. واکنش‌هایی که افراد هنگام مرگ عزیزان خود بروز می‌دهند بر اساس ویژگی‌های شخصیتی فرد، تجربیات گذشته، سابقه اختلالات روانپزشکی، سلامت جسمانی، شغل، اهمیت فرد از دست رفته و نوع ارتباط وی با فرد سوگوار متفاوت است. بی‌قراری، احساس تنهایی و نداشتن انگیزه برای انجام کارهای روزمره از علائم افرادی است که دچار سوگ می‌شوند. ۱۰ تا ۲۵ درصد افراد سوگوار ممکن است دچار افسردگی‌های شدید شوند که درمانشان الزامی است. طولانی شدن مدت سوگواری به مدت بیشتر از شش ماه می‌تواند با خودکشی همراه باشد. شرکت در مراسم تشییع جنازه، حضور بر مزار فرد از دست رفته و بیان احساسات به صورت گریه می‌تواند موجب بهبود این افراد شود.
دکتر ربابه غفار تبریزی، روانشناس بالینی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: بیماری سوگ شامل سه مرحله است، به این شکل که ابتدا با شوک و ناباوری برای فرد همراه بوده، سپس او دچار بی‌احساسی می‌شود که این واکنش طبیعی بدن است تا فرد مبتلا عذاب نکشد. پس از این فرد به حالت پذیرش می‌رسد که با خشم همراه است، این حالت نیاز به تخلیه داشته که می‌تواند آن را با انجام کارهایی چون کوبیدن به بالش و یا گله کردن عملی کند، بعد از گذشت مدت زمانی فرد افسرده شده و بسته به شرایط با دارو درمان می‌پذیرد.
او با اشاره به اینکه فرد سوگوار نیاز به تشویق دارد، افزود: لازم است فرد برای به دست آوردن مجدد روحیه‌اش، تفریحات مناسبی داشته باشد. همچنین با انجام فعالیت‌های متنوع و آشنایی با افراد جدید، جای خلا به وجود آمده را پر کند، این بیماری در زنان حادتر است، البته آنها با گریه و سوگواری تا حدی خود را تخلیه می‌کنند،‌ اما بیماری سوگ در مردان به شکل ناراحتی‌های معده، سرخ شدن صورت و یا دردهای بدنی بروز پیدا می‌کند،‌ اگر این بیماری سوگ مرضی نباشد، ظرف چند ماه قابل درمان است.
دکتر تبریزی رفتارهای فرد مبتلا به بیماری سوگ را این گونه عنوان کرد: فرد به تدریج از آدم‌ها کناره‌گیری کرده و دچار خشم و بد رفتاری می‌شود، همچنین از فعالیت‌های سازنده و لذت‌بخش دوری می‌کند.
او در پایان گفت: اطرافیان نباید فرد مبتلا را مورد قضاوت قرار دهند. باید به او اجازه گریه کردن بدهند، همدردی خود را به او نشان دهند و در برنامه ریزی‌ هر چه بهتر برای روند بهبود به او کمک کنند.

مطالب مرتبط: 
تست تشخیص افسردگی دکتر دیوید برنز 
شاید از این ۵ نشانه افسردگی خبر نداشته باشید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ