عوارض استفاده از مخدرها برای کاهش کمردرد

maryam01
مخدرها می‌توانند برای کنترل کمردرد مفید و مؤثر باشند٬ اما استفاده از آنها ممکن است به بروز یک‌سری مشکلات و سوء‌مصرف بینجامد.

مخدرها می‌توانند برای کنترل کمردرد مفید و مؤثر باشند، اما استفاده از آنها ممکن است به بروز یک‌سری مشکلات و سوء‌مصرف بینجامد. بنابراین پزشکان باید تعیین کنند که چه زمانی برای تجویز آن‌ها مناسب است.
تنها در یک درصد از موارد کمردرد به خاطر یک بیماری جدی سیستماتیک بوده و پزشکان، درمان با مخدرها را بدون در نظر گرفتن بیماری جدی سیستمیک بیمار انجام می‌دهند.
با آن‌که استفاده از مخدرها به خاطر تلاش‌ بازار برای سودآوری سازندگان دارو به طور چشمگیری افزایش یافته اما باید گفت که شواهد مربوط به تأثیر مخدرها برای این نوع درد از کیفیت و صحت کافی برخوردار نیست.
در کمال ناامیدی این محققان ابراز داشتند که در مقابل سایر داروها مانند NSAID ها، داروهای ضد افسردگی و داروهای شکل‌دهنده‌ی ماهیچه‌ها، تنها تعداد کمی آزمایشات کنترل‌شده‌ی تصادفی مربوط به مواد مخدر صورت می‌گیرد.
با توجه به تأثیر کوتاه‌مدت مختصری که مخدّرها برای دردهای مزمن دارند، هنوز چندان مشخص نیست که آیا درمان طولانی‌مدت با مخدرها مزایای درمانی مفیدی دارد یا خیر. نتایج یک آزمایش پزشکی برای کمردرد نشان می‌دهد که عوارض وابستگی به آن‌ها تنها ۱ تا ۳ ماه پس از مصرف روزانه خود را نشان می‌دهد. خطر وابستگی مانع از این نمی‌شود که دکترها با دانستن سابقه‌ی سوء‌مصرف و یا اختلالات رفتاری حاصل از آن، آن را تجویز نکنند.
با این حال محققان در جستجوی آنند تا از گزینه‌های مؤثر دیگری مانند ورزش‌درمانی و درمان‌های رفتارشناختی برای کاهش درد به جای مخدرها استفاده کنند. هر چند نمی‌توان به سادگی به دکترهایی که این گزینه‌ی تجویزی خود را مؤثر می‌دانند پاسخی داد، با این حال محققان معتقدند که بیمار باید یاد بگیرد که «مراقبت شخصی مؤثرترین کار پیشگیری از کمردرد» است.
(منبع: webmd)

مطلب مرتبط:
۱۰ راه پیشگیری از کمردرد

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ