خرافه‌های بارداری؛ مادر باردار باید به اندازه دو نفر غذا بخورد!

مهرناز زاوه
همیشه از قدیم باورها و خرافه‌های زیادی در مورد مسایل مختلف شنیده‌ایم. خرافه‌های بارداری هم از این قاعده مستثنا نیست و به‌جز اضطراب و ناراحتی مادر باردار، چیز دیگری به ارمغان نمی‌آورد. چند مورد از رایج‌ترین باورها در مورد بارداری را با هم بررسی می‌کنیم تا بدانید چندان جای نگرانی نیست.

همیشه از قدیم باورها و خرافه‌های زیادی در مورد مسایل مختلف شنیده‌ایم و با گذشت زمان متوجه شدیم که خیلی از آنها درست نیستند. خرافه‌های بارداری هم از این قاعده مستثنا نیست و به‌جز اضطراب و ناراحتی مادر باردار، چیز دیگری به ارمغان نمی‌آورد. چند مورد از رایج‌ترین باورها در مورد بارداری را با هم بررسی می‌کنیم تا بدانید چندان جای نگرانی نیست.
اگر زیاد گرمی بخوری، نوزادت یرقان می‌گیرد!
دکتر سولماز پیری، متخصص زنان و زایمان و فلوشیپ طب مادر و جنین، درباره این باور رایج می‌گوید: علت این‌که نوزادان زردی می‌گیرند این است که جنین خودش تنفس نمی‌کند. جنین از طریق بندناف، اکسیژنی را که مادر تنفس می‌کند، می‌گیرد؛ بنابراین محتوای اکسیژنی که به جنین می‌رسد، کم است. برای جبران این کمبود، خون جنین خیلی غلیظ می‌شود. وقتی جنین به دنیا می‌آید، دیگر خودش نفس می‌کشد و اکسیژن هوا را که درصدش بالاتر از خون بندناف است، مستقیم دریافت می‌کند، بنابراین دیگر به آن خون غلیظ نیاز ندارد و باید غلظت آن از بین برود. 
این روند از بین رفتن خون قبلی با تولید رنگدانه‌ای به اسم بیلی‌روبین همراه است که رنگ زردی دارد و باعث زردی پوست می‌شود. اگر سطح بیلی‌روبین در حد طبیعی بالا برود، نوزاد کمی زرد می‌شود و نیاز به بستری، ماندن در دستگاه و تعویض خون نخواهد داشت، اما اگر از حدی بالاتر باشد نوزاد باید بستری شود و اقدام‌های درمانی طبق نظر متخصص اطفال برایش انجام شود.
اگر موهایت را رنگ کنی، فرزندت نابینا می‌شود!
رنگ‌ها اصولا اکسیدان دارند و اکسیدان‌ ماده مطلوبی برای بدن نیست. دکتر پیری در این‌باره می‌گوید: در مطالعه‌ها نشان داده نشده رنگ‌کردن موها باعث ایجاد نقص در جنین می‌شود، ولی چون اکسیدان‌ها مواد چندان بی‌ضرری برای بدن نیستند، توصیه می‌شود مادران باردار، به‌خصوص در سه ماهه اول بارداری از رنگ‌کردن موهایشان، چه رنگ طبیعی و چه رنگ مصنوعی خودداری کنند چون حتی رنگ‌های طبیعی و بدون آمونیاک هم خاصیت اکسیدانی دارند.
او توصیه می‌کند: بهتر است مادران اگر تمایل به رنگ کردن مو دارند، با استفاده از کلاه یا فویل، موهایشان را مش یا هایلات یا همان رنگ معمولی بزنند تا مواد رنگی و اکسیدان به‌هیچ‌وجه با پوست سر تماس پیدا نکند. در این صورت می‌توان با اطمینان گفت این کار ضرری نخواهد داشت. چون مواد اکسیدانی از طریق پوست جذب می‌شوند. 
حرکات نادرست مادر باعث چرخش بندناف می‌شود!
دکتر پیری می‌گوید: پیچیده‌شدن بندناف دور گردن جنین اصلا ربطی به حرکات مادر ندارد و جنین از همان ابتدای بارداری مثل هر موجود زنده‌ دیگری در حال حرکت است و علت این‌که مادر دیرتر متوجه این حرکات می‌شود، این است که قدرت جنین ابتدا کم است.
علت پیچیده شدن بندناف به دور بدن جنین هم حرکات اوست، اما آنچنان گره و پیچیدگی محکمی دور بدنش ایجاد نمی‌شود، چون آب خاصیت ضربه‌گیر دارد و اصلا بندناف آن‌قدر سفت نمی‌شود که مثلا جریان خون جنین را مختل کند. 
باید به پهلو بخوابی وگرنه جنین صدمه می‌بیند!
دکتر پیری با اشاره به این‌که برخی معتقدند مادر باردار برای هر بار پهلو به پهلو شدن باید ابتدا بنشیند، می‌گوید: درست این است که خانم‌های باردار از پنج ماهگی به پهلوی چپ بخوابند، به این دلیل که وقتی وزن جنین و رحم زیاد می‌شود، اگر مادر به پشت و طاقباز بخوابد، رحم سنگین‌ به رگ‌های خون‌رسان فشار می‌آورد و جریان خون مختل می‌شود. مختل‌شدن جریان خون هم باعث افت فشارخون مادر می‌شود که به طور ثانویه امکان دارد خون‌رسانی به جنین را مختل کند. علت این‌که می‌گویند خانم‌های باردار به پهلوی چپ بخوابند هم این است که کبد در سمت راست وجود دارد و خوابیدن به پهلوی راست، به این اندام فشار وارد می‌کند. با این حال، خیلی سخت است خانمی بخواهد ۹ ماه فقط به پهلوی چپ بخوابد، بنابراین خوابیدن به پهلوی راست هم چندان اشکالی ندارد. مساله مهم این است که فشار رحم از عروق برداشته شود.
شکم را در هوای سرد نپوشانی‌ جنین قولنج می‌کند!
دکتر پیری با بیان این‌که چنین باوری به‌هیچ‌وجه جنبه علمی ندارد، می‌گوید: اصلا لازم نیست خانم باردار شکمش را در هوای سرد بیش از حد بپوشاند و باید به اندازه‌ای که احساس می‌کند راحت است، لباس بپوشد. او در پاسخ به این سوال که به فرض سرد شدن بدن مادر، امکان قولنج یا سرماخوردگی جنین وجود دارد یا نه، می‌گوید: حتی اگر مادر سردش شود، جای جنین گرم است چون درجه حرارت محیط جنین ۳۷درجه سانتی‌گراد است.
بارداران باید شلوار بارداری و لباس گشاد بپوشند!
برخی معتقدند اگر کمر شلوار خانم باردار کمی تنگ باشد، جنین یا بالا نمی‌رود یا ممکن است صدمه ببیند و اذیت شود. دکتر پیری درباره این اعتقاد می‌گوید: این باورها درست نیست. خانم باردار می‌تواند هر لباسی که در آن احساس راحتی می‌کند، بپوشد. البته وقتی شکم بزرگ می‌شود، مسلما نباید فشار بیش از حد به آن بیاید.
مادر باید به اندازه دو نفر و فقط غذای مقوی بخورد!
این باور اشتباه را خیلی از بزرگ‌ترها دارند و به خانم باردار می‌گویند؛ تو الان دو نفر هستی پس باید بیشتر بخوری و خیلی از خوراکی‌ها را از برنامه‌ غذایی‌اش حذف می‌کنند. دکتر پیری در مورد تغذیه خانم‌های باردار توضیح می‌دهد: به‌طور کلی این خانم‌ها باید سه خوراکی را از برنامه غذایی‌شان حذف کنند؛ اول جگر، چون ویتامین A آن بیش از حد مورد نیاز آنهاست و اضافه‌اش از بدن خوب دفع نمی‌شود. دوم، تمام خوراکی‌هایی که تخم‌مرغ خام دارند، مثل سس مایونز یا برخی دسرها که قنادی‌ها می‌فروشند. سوم، ماهی‌های اقیانوسی مثل ماهی جنوب و تن ماهی چون مقدار جیوه آنها از حدی که برای خانم باردار مناسب است، بیشتر است. خوردن بقیه خوراکی‌ها برای بارداران آزاد است و فقط باید اصول تغذیه را رعایت کنند. علاوه بر این لازم نیست خوردنی‌های به نظرشان مقوی مثل خاویار و… که تا حالا اصلا خیلی هم نخورده‌اند، مصرف کنند. واقعیت این است که این خوراکی‌ها تاثیر چندانی در رشد و هوش جنین ندارند. اگر در هر وعده غذایی در نهایت دو قاشق بیشتر از قبل غذا بخورند، کافی است، زیرا جنین به یک بشقاب غذای اضافی نیاز ندارد.

مطلب مرتبط: 
۷ درمان طبیعی نازایی در زنان

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ