چرا بعضی‌ها زیاد می‌خوابند؟

mojtaba
‌درست است که خوب خوابیدن برای سلامتی مفید است، اما زیادخوابیدن مشکلات زیادی از جمله دیابت، بیماری قلبی و بالا رفتن خطر مرگ را به همراه دارد.

درست است که خوب خوابیدن برای سلامتی مفید است، اما زیادخوابیدن مشکلات زیادی از جمله دیابت، بیماری قلبی و بالا رفتن خطر مرگ را به همراه دارد.
با این حال محققان دریافته‌اند که دو عامل دیگر یعنی افسردگی و موقعیت اجتماعی‌اقتصادی پایین نیز با خواب زیاد مرتبط است. این دو عامل می‌تواند یکی از دلایل تأثیرات منفی بر سلامتی باشد. برای مثال افرادی که موقعیت اجتماعی‌اقصادی پایینی در جامعه دارند به خدمات درمانی دسترسی کمتری داشته و بنابراین میزان بیماری‌های تشخیص‌داده‌نشده در آنها بیشتر می‌شود، بیماری‌هایی نظیر بیماری قلبی، که به خوابیدن زیاد می‌انجامد.
زیاد خوابیدن: چه مقدار خواب را خوابِ زیاد می‌گویند؟
مقدار خوابی که نیاز دارید به طور چشمگیری در دوره‌های مختلف زندگی‌ تغییر می‌کند. این مسئله به سن و میزان فعالیت شما مثل سلامت عمومی و عادات زندگی‌تان ارتباط دارد. برای مثال در دورانی که اضطراب دارید یا بیمارید، احساس نیاز بیشتری به خواب دارید. هر چند نیاز به خواب در دوره‌های مختلف و از شخصی به شخص دیگر متفاوت است، متخصصان توصیه می‌کنند که بزرگسالان باید هر شب به طور متوسط بین هفت تا ۹ ساعت بخوابند.
افرادی که از پرخوابی رنج می‌برند، زیاد خوابیدن به واقع برایشان یک اختلال پزشکی محسوب می‌شود. این وضعیت باعث می‌شود که افراد از وضعیت خواب‌آلودگی مفرط در طی روز رنج بکشند، که حتی با چرت زدن هم درست نمی‌شود. هم‌چنین باعث می‌شود که در شب مدت زمان طولانی و به طور غیرعادی بخوابند. بسیاری از افرادی که دچار پرخوابی‌اند، علائمی نظیر نگرانی، انرژی کم و مشکلات حافظه را در نتیجه‌ی نیاز دائم‌شان به خواب تجربه می‌کنند.
ایست موقتی تنفس در خواب، اختلالی است که باعث می‌شود طی یک دم یا بادم، نفس فرد برای لحظه‌ای در خواب بند بیاید و این باعث شود که فرد نیاز داشته باشد بیشتر بخوابد. علتش این است که این مسئله چرخه‌ی عادی خواب را برهم می‌زند.
(منبع: webmd)

مطلب مرتبط:
چرا خوابیدن زیاد می‌تواند شما را به کشتن دهد؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ