ژان کلود واندام مبتلا به بیماری روانی است

mojtaba
ژان کلود واندام، بازیگر بلژیکی معروف فیلم‌های اکشن در فیلم های مختلفی از جمله مرگ ناگهانی و سرباز جهانی بازی کرده است. اگر از زندگی حرفه‌ای واندام بگذریم، او زندگی شخصی از هم پاشیده‌ای داشته است.

او تاکنون چهار بار طلاق گرفته و متهم به اذیت و آزار همسرانش شده است و به کوکایین اعتیاد دارد.
اگرچه از وقتی که متوجه شد به اختلال دوقطبی با تناوب سریع مبتلاست اوضاع فرق کرد. او در یک مصاحبه گفت: «فقط باید مقداری نمک (دارو سدیم والپروات) بخورید، و وقتی من می‌خورم‌، بوم! در یک هفته حس کردم آزاد شدم. همه‌ی هیاهوها و همه‌ی آب‌های دور و برم از راست و چپ من حرکت می‌کردند مثل یک دریاچه!»
اختلالات دوقطبی چیست‌؟
از اختلال دو قطبی با عنوان افسردگی شیدائی نام برده می‌شد. همانگونه که از نام قبلی استنباط می‌شود کسی که دچار اختلال دوقطبی است دچار نوسانات خلقی شدید است. این نوسانات معمولاً هفته‌ها یا ماه‌ها طول می‌کشد و با آن‌چه مردم عادی در زندگی روزمره تجربه می‌کنند بسیارمتفاوت است.
خلق افسرده: احساس شدید افسردگی
خلق شیدا: احساس شادمانی بسیار
خلق مختلط: به عنوان مثال خلق افسرده همراه با بی‌قراری و فعالیت بیش از اندازه ناشی از شیدائی.
در حدود یک نفر از هر ۱۰۰بزرگسال در طول زندگی خود دچار این اختلال می‌شود. معمولا این اختلالات بعد از سنین نوجوانی اتفاق می‌افتد. در سنین بالاتر از ۴۰ سال این اختلالات غیر‌معمول است. مردان و زنان به یک اندازه در معرض ابتلا به این اختلالات قرار دارند.

خبرنامه‌های رایگان الودکتر را ‌روزانه دریافت کنید
انواع اختلال دو قطبی‌:
اختلال دو قطبی نوع ۱
حد‌اقل یک دوره خلق شیدا به مدت یک هفته وجود دارد. اگرچه بیشتر مبتلایان دوره افسردگی را هم تجربه می‌کنند ولی بعضی از آن‌ها فقط دوره شیدائی را تجربه می‌کنند. دوره‌های شیدایی بدون درمان بین 3 تا 6 ماه به طول می‌انجامند. دوره‌های افسردگی در صورتی که مداوا نشوند ۶ تا ۱۲ ماه ادامه پیدا می‌کنند.
اختلال دو قطبی نوع ۲ 
در این نوع بیش از یک دوره افسردگی شدید وجود دارد. در صورتی که شدت خلق شیدایی کم است. این نوع به نام شیدائی خفیف ‌نامیده می‌شود.
اختلال دو قطبی با تناوب سریع ‌ 
در این دسته بیش از ۴ بار نوسان روحی در طول یکسال وجود دارد. این نوع در حدود ۱۰ درصد افراد مبتلا به اختلالات دوقطبی دیده می‌شود و می‌تواند با هر کدام از انواع ۱ یا ۲ همراه باشد.
اختلال خلق ادواری ‌
در این نوع شدت نوسان خلق به اندازه اختلال دوقطبی نیست، اما می‌تواند زمان طولانی‌تری ادامه یابد. این حالت می‌تواند منجر به اختلالات دو قطبی شود.
(منبع: celebhealth)

خبر مرتبط:
نویسندگانی که بیماری روانی داشتند: ارنست همینگوی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ