سرطان معده جان مجری جوان تلویزیون را گرفت+عکس

مهرناز زاوه
الهام حاجی ابراهیم زرگر که جزو اولین مجریان مجله خبری شبکه یک سیما بود، پس از چند ماه تحمل بیماری سرطان معده روز گذشته درگذشت.

الهام حاجی ابراهیم زرگر که جزو اولین مجریان مجله خبری شبکه یک سیما بود، پس از چند ماه تحمل بیماری سرطان معده روز گذشته درگذشت. پیکر او صبح امروز از مقابل بیمارستان تهران کلینیک تشییع و در قطعه ۲۲۵ بهشت زهرا (س) به خاک سپرده شد.
خانم زرگر در طول مدت فعالیت خود علاوه بر خبرنگاری، اجرای مجله خبری، سردبیری سرویس علمی باشگاه خبرنگاران را نیز برعهده داشت. از او دو فرزند شش ماهه و سه ساله به یادگار مانده است.

علایم سرطان معده چیست و چطور می‌توان از آن جلوگیری کرد؟
سرطان معده یک بیماری است که در آن سلول‌های سرطانی در معده افزایش پیدا می‌کنند و باعث ایجاد توده یا زخم در معده می‌شوند. منشأ این سلول‌های سرطانی معمولاً سلول‌های مخاط معده هستند. 
عوامل زمینه ساز این بیماری عبارتند از سابقه رادیوتراپی معده (به هر علتی که باشد)، مصرف زیاد و طولانی‌مدت غذاهای کنسرو‌شده، غذاهای دودی و غذاهایی که مواد نگهدارنده در آنها به کار برده شده است. مصرف غذاهای مانده نیز می‌تواند زمینه ابتلا به سرطان معده را بیشتر کند. سرطان معده با توجه به پیشرفت بهداشت در کشورهای غربی کاهش پیدا کرده (به جز سرطان کاردیا و فوندوس معده)، ولی در کشورهای جهان سوم نه تنها کاهش پیدا نکرده، بلکه در بعضی از نقاط افزایش نیز یافته است. 
سرطان معده بیشتر در افراد میانسال و مسن دیده می‌شود و در آقایان بیشتر از خانم‌ها شایع است. سابقه عفونت‌های هلیکو باکتر پیلوری می‌تواند علت مهمی در ابتلا به این بیماری باشد، همچنین ژنتیک نیز می‌تواند سبب ایجاد سرطان در افراد جوان و میانسال باشد. این سرطان ممکن است همراه سرطان‌هایی مانند سرطان کلیه، مغز و پوست نیز دیده شود.
کاهش اشتها و کاهش وزن، درد معده، علائم سوءهاضمه مانند آروغ زدن و تهوع، احساس پری معده حتی پس از خوردن مقادیر کم غذا، تهوع و استفراغ، سوزش سردل و علائم شبیه به زخم معده، ورم معده، مدفوع سیاه، کم‌خونی و توده قابل لمس در بالای شکم ازجمله علائم بروز سرطان معده است، اما ممکن است همه این علائم در بیمار مبتلا قابل مشاهده نباشد. همچنین این احتمال وجود دارد که بیمار با علائم گفته شده به متخصص مراجعه کند و تشخیص پزشک بیماری‌ها و مشکلات خوش‌خیم مانند گاستریت یا ورم معده ساده یا حداکثر زخم گوارشی باشد. با وجود این توصیه می‌شود در صورت بروز این علائم بلافاصله به مراکز درمانی مراجعه کنید.
بهترین روش تشخیص سرطان معده، آندوسکوپی است، اما عکسبرداری از معده به شیوه دبل کنتراست نیز می‌تواند به تشخیص این بیماری کمک کند. اگر سرطان معده به موقع تشخیص داده شود، درمان‌پذیر است، اما با پیشرفت بیماری احتمال بهبودی کاهش می‌یابد.

مطلب مرتبط:
دلیل افزایش آمار سرطان معده در ایران چیست؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ