جرات مندی

a.mahammadi
رفتار جرات مندانه به این صورت هست که ما در واقع هم به حق خودمان احترام می گذاریم و هم به حق طرف مقابلمان اهمیت می دهیم.

با سلام عربی هستم کارشناس ارشد روانشناسی بالینی

یکی از سوالات متداول مخاطبان سایت الودکتر در رابطه با ارتباط موثر و رفتار جرات مندانه و گفتگوی جرات مندانه در مواقعی هست که حقی از ما خورده می شود و به گونه ای رفتار و برخورد می شود که ما را ناراحت می کند و ما  می خواهیم احساس خودمان را بیان کنیم

در رابطه با چگونگی بیان احساسمان، رفتار جرات مندانه به این صورت هست که ما در واقع هم به حق خودمان احترام می گذاریم و هم به حق طرف مقابلمان اهمیت می دهیم.

به این صورت است که ما چند آیتم را باید در گفتگویمان رعایت کنیم یکی فاصله است. در مواقعی که رفتاری نسبت به ما نشان داده می شود که ما را ناراحت می کند ما حتما نیاز به این داریم که حضوری در کنار طرفی که ناراحتمان کرده برویم و با رعایت فاصله حداکثر یک متری تا دو متری روبروی شخص مقابلمان قرار بگیریم و بعد از رعایت فاصله سعی کنیم تماس چشمی برقرار کنیم. تماس چشمی ما به این صورت باشد که  نگاه کنیم به صورت و چشمش و به صورت خیره وار نباشد که طرف مقابل احساس کند که ما عصبانی هستیم یا موقعی که می خواهیم صحبت کنیم سرمان را خیلی پایین نندازیم که فکر کند از حرف خودمان می ترسیم یا احساس شرمندگی می کنیم. پس تماس چشمی خیلی می تواند تاثیر گذار باشد در صحبتمان. بعد از اینکه فاصله و تماس چشمی را رعایت کردیم  آیتم بعدی در رابطه با تن صدا است. تن صدایمان باید خیلی قاطعانه باشد نه خیلی بلند باشد که بصورت پرخاشگری نشان داده شود و نه خیلی آرام باشد که طرف مقابل احساس کند ما به حرفمان اعتماد کامل نداریم. بعد از اینکه تن صدایمان بصورت مقتدرانه بود اول از همه رفتاری که طرف مقابل داشته را توصیف می کنیم بدون اینکه جمله ای را به رفتار طرف مقابل زیاد یا کم کنیم در واقع آن رفتار را توصیف می کنیم و بعد احساس خودمان را در مقابل آن رفتار بیان می کنیم.

بعد از اینکه احساس ناراحتی خودمان را بیان کردیم خواسته مان را می گوییم و بعد در آخر در بعضی مواقع تعهد می گیریم و به طرف مقابل می گوییم اگر این رفتار مجددا تکرار شود ما این رفتار را خواهیم کرد.

پس ما به چند آیتم اشاره کردیم، ابتدا فاصله مناسب بعد تماس چشمی، و بعد تن صدا و بعد بیان رفتاری که طرف مقابل داشته بدون اینکه قضاوتش کنیم بدون اینکه نصیحت و سرزنشش کنیم و بعد بیان احساسمان هست و در آخر بیان خواسته مان و در بعضی مواقع گرفتن تعهد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ