مشکلات ستون فقرات و دردهای عضلانی - کلینیک مغز و اعصاب و ستون فقرات

مشکلات ستون فقرات و دردهای عضلانی

مشکلات ستون فقرات و دردهای عضلانی

مشکلات ستون فقرات و دردهای عضلانی و اسکلتی شامل دردهای عضلانی و اسکلتی است.

کلینیک ستون فقرات نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با کلینیک مغز و اعصاب و ستون فقرات کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

دردهای عضلانی بیشتر مربوط به انقباض های عضلانی می شود. این انقباضات می تواند مشکلات عدیده ای را به وجود بیاورد که به طور خلاصه به این موارد اشاره می کنیم:

  1. دردهای عضلانی
  2. کشیدگی عضله، فیبرومیالژیا (یک بیماری مزمن است که فرد را دچار خستگی عمومی و دردهای گسترده در عضلات و مفاصل می‌کند).
  3. عفونت ها (عفونت‌هایی مثل سرماخوردگی، آنفلوانزا، فلج اطفال و عفونت‌های میکروبی می‌توانند با درد عضلانی همراه باشند. درد عضلانی ناشی از سرماخوردگی و آنفلوانزا بیشتر در گردن، پشت، دست‌ها و پاها احساس می‌شود).
  4. بیماری های خودایمنی مانند لوپوس (لوپوس معمولا باعث خستگی شدید، درد و تورم مفاصل، دردهای عضلانی، سردرد، حساسیت پوستی، ریزش مو، کم‌خونی، مشکل در انعقاد خون و… می‌شود).
  5. درماتوموتیسیت (نوعی بیماری التهابی نادر است که با حساسیت پوستی، ضعف عضلانی، التهاب، سفتی و حساسیت در عضلات، مشکلات ریه، خستگی، کاهش وزن بی‌دلیل و تب همراه است).
  6. روماتیسم مفصلی (باعث دردهای مفصلی و عضلانی، آسیب به مفاصل و تورم در مفاصل می‌شود).
  7. کمبود پتاسیم یا هیپوکالمی (پتاسیم در عملکرد سلول‌های عصبی و قلبی و انتقال مواد از غشای سلول نقش بسیار مهمی دارد. از علائم آن می توان به احساس خستگی، انقباض، ضعف و درد عضلانی، خواب‌آلودگی، یبوست و بی‌نظمی ضربان قلب اشاره کرد).
  8. گرفتگی عروق و رگ های خونی و اختلال در گردش خون. همانطور که می دانیم وظیفه خون، رساندن خون مصرف شده توسط بدن به قلب و برگرداندن خون تصفیه شده و حاوی مواد غذایی و اکسیژن به اندام ها است. همچنین خون وظیفه گرم کردن اندام را دارد. هنگامی که اسپاسم عضلات روی رگ ها فشار وارد کرده و آنها را تنگ کند این وظایف به درستی انجام نمی شوند. از طرفی معمولا بیماران دچار کم آبی هستند که به نوبه خود باعث غلیظ شدن خون و مشکل در سرعت جریان خون می شود. به تدریج املاح و مواد مضر داخل خون ته نشین شده و به جداره داخلی رگ ها می چسبند. و از داخل، عروق خونی دچار گرفتگی می شود. فشار بیرونی و فشار درونی همزمان باعث نرسیدن اکسیژن به بافت های بدن می گردد و درد ایجاد می شود.

فشار عضلات روی اعصاب حسی و حرکتی و عصب سیاتیک نیز باعث ایجاد درد می شود. این فشار نیز باعث کاهش میزان اکسیژن به این اعصاب شده و آنها را تحریک می کند.

  • با اختلال در سیستم عصبی، در سیستم ایمنی بدن نیز اختلال به وجود می آید. همچنین ترشح هورمون ها نیز دچار اختلال می شود.
  • یکی دیگر از مشکلاتی که به وجود می آید خشکی مفصل و کاهش دامنه حرکتی به علت درد است. این کمبود حرکت منجر به خشکی عضلات و درد بیشتر می شود و این چرخه مرتب تکرار می شود.

دردهای اسکلتی

آرتریت و التهاب مفاصل، بورسیت (التهاب بورس)، تاندنیت (التهاب تاندون)، کشیدگی رباط، مشکلات بیومکانیک مفصل مانند اشکالاتی در شکل مفصل و یا اشکال در کارکرد رباط های صلیبی، منیسک، رباط ها و عضلات اطراف مفصل، کندرومالاسی کشکک، نقرس، چند عامل نیز باعث دردهای اسکلتی است. یک علت، خارج شدن دیسک و فشار روی اعصاب نخاعی و اعصاب سیاتیک است. علت دیگر مربوط به نزدیک شدن فاصله مهره¬ها (به علت کم آب شدن و نازک شدن دیسک) و تغییر شکل مهره ای است. از عوامل دیگر می توان به فشار دیسک به نخاع و تحریک آن اشاره کرد. مشکل کج شدن ستون فقرات و فشار نامتعادل روی آنها به علت اسپاسم عضلات یک طرف ستون فقرات نیز از عوامل دیگر این دردها است.

آسیب و ضربه، کمبود مواد معدنی از جمله کلسیم و ویتامین D، سرطان، اختلال در خون رسانی مانند کم خونی، بارداری نیز از جمله مشکلاتی هستند که باعث دردهای اسکلتی می شوند.

کلینیک ستون فقرات

ارائه خدمات درمانی زیر نظر متخصص ستون فقرات. درمان قطعی دیسک، سیاتیک، آرتروز، روماتیسم، تنگی کانال نخاع، میگرن، اختلالات خواب،مشکلات عصبی و....

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • یونس گودرزی

    سلام دکتر جان من چند ساله دچار کمر درد شدم عکس گرفتم گفتن دیسک مهره ال یک تا ال پنج بین اینا دیسک زده بیرون و من دکتر راست که وا میسم از جلو نگاه میکنن کمرم و ستون فقراتم از زیر لباس هم معلومه کج شده و یه کج راه میرم و من تا نزدیک صد متر راه میرم یکی از پاهام فرق نمیکنه سر سر میشه و باید بشینم و از سری بره که دوباره راه برم و کمر درد ندارم فقط راه میرم پام سر میشه باید بشینم که از سری بره و کمرم یه کم کج شده و من ۳۳ساله هستم و در محل کار چون زیاد رو صندلی بودم و میخابیدم روش این طوری شدم حالا چیکار کنم که بدون عمل خوب بشه چون همه دکتر ها گفتن عمل بکن

  • یزدان گرگیج خواه

    سلام من پسرم دوساله همه ازمایشاتش سالمه راه نمیره فقط امارا گفت موقع زایمان اکسیژن ب مغزش نرسیده الان راه نمیره فقط میخزه بدنش شله و نمیتونه خودش نگه داره و بایسته لطفا بگین من چ کنم اینجا هر چی بهش دارو ویتامین و پیراستن و الکاتبین دادن روش اثر نکرد لطفا بگین من چ کنم و چ دارو لهش بدم ک وضعش بهتر شه

  • نرگس

    مادرم بیش از بیست سال است که کمردرد دائمیییی در دنبالچه دارد. آیا بدون نیاز به عمل امکان بهبودی هست؟ متشکرم

  • مریم متین صفت

    سلام دکتر من کمرم به شدت درد میکنه به هیچ عنوان نمیتونم صاف بخوابم از هر دو طرف فقط به پلو و کار هم نمیتونم زیاد انجام بدم میگن سیاتیکه اوایل به پام میزد سمت چپ الان نمیزنه ولی اندازه یه سکه درد میکنه بالای باسنم تو گودی کمر وایمیسم پنج دقیقه درد میگیره ورزش نمیتونم بکنم میفتم تو رختخواب بعدش یا حتی یه یه چیز کوچیک بر میدارم ممنون میشم راهنماییم کنید راستی سرما هم بدترش میکنه و گرم میکنم خوب میشه یکم الانم از روغن سیاه دانه استفاده میکنم

  • لغو پاسخ