چرا باید به دندان های شیری اهمیت داد؟ - ندا تفضلی هرندی

چرا باید به دندان های شیری اهمیت داد؟

چرا باید به دندان های شیری اهمیت داد؟

چرا باید به دندان های شیری اهمیت داد؟

به گفته دکتر ندا تفضلی :مراقبت از اولین دندانها یعنی همان دندانهاى   شیری و دندانهاى دائمی مهم است. تمیز و سالم نگه داشتن دندانها، لثه ها و دهان می تواند از بیماری و عفونت جلوگیری کند و می تواند به جلوگیری از درد و بیماری کمک کند. همچنین دهان سالم و تمیز احساس خوبی دارد، به نظر خوب می رسد و نفس شما را تازه نگه می دارد.

دکتر ندا تفضلی هرندی نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با ندا تفضلی هرندی کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

باور عمومی بر این است كه دندانهای شیری به خاطر عمر كوتاهشان اهمیت چندانی ندارد و به مراقبت از آنها نیازی نیست. اما واقعیت غیر از این است. دندانهای شیری به دلایل مختلفی، دندانهای بسیار با اهمیتی هستند و مراقبت و نگهداری از آنها بسیار لازم است.

یکی از معضلاتی که اکثر افراد با آن روبرو هستند پوسیدگی دندانهای شيرى است. بر اساس آماری که سازمان بهداشت جهانی منتشر کرده است بین 60 تا 90 درصد افراد در سراسر جهان با مشکل پوسیدگی دندانهای شيرى مواجه هستند و این مقوله یک مشکل عمومی است .

دندانهاى شیری نقش مهمی در رشد و شکل گیری فک دارند.در واقع دندانهای شيرى کودک طول قوس در فک را حفظ مى كند و جایگزینى دندانهاى دائمى بر اساس دندانهای شيرى تعيين می شود.دندانهای شيرى راهنمايى برای مسیر رشد دندانهای دائمی هستند.دندانهای شيرى در گفتار کودک،در ظاهر و لبخند کودک و در جویدن غذا نقش مهمی دارند.

دندانهاى شیری از هنگام رویش در دهان نیاز به مراقبت دارند.از زمانی كه دندانهای شیری در دهان رویش پیدا می كنند، باید تمیز شوند تا امكان پوسیدگی آنها كاهش یابد.

برای كودكان زیر ۲ سال امكان مسواك زدن به روش های معمول وجود ندارد. دندانهای كودكان زیر ۲ سال باید به كمك يك تكه گاز یا پارچه تمیز مرطوب، تمیز شود و یا از مسواك های مخصوصی به نام مسواك انگشتی كه در انگشتان والدین قرار گرفته و به كمك موهای نرم آن، دندانهای كودك تمیز می شود، استفاده كرد.

شیرمادر، از غنی ترین مواد غذایی است كه در جهان هستی وجود دارد. این ماده غذایی سرشار از ویتامین ها، املاح، پروتئین ها و سایر موادی است كه در حفظ سلامت آدمی مؤثر است.شير مادر به خاطر سازگاری زیادی كه با بدن انسان دارد، امكان آلرژی ها را به حداقل می رساند.

مادرانی كه كودكان خود را با شير مادر تغذیه می كنند، به علت تماس كامل بدنی مادر و فرزند، رابطه عاطفی عمیق و كاملی را با كودك خود برقرار می كنند.

كودكانی كه با شیر مادر تغذیه می شوند كمتر دچار مشكلات گوارشی و دل دردهای شبانه می شوند.شير مادر خطر آلودگی ندارد و از نظر اقتصادی نیز نسبت به شير خشك بسیار به صرفه تر است.

ارزش غذایی شير مادر بسیار بالاست.شير مادر منبع غنی از قند لاكتوز است به جذب كلسیم كمك كرده و در تراكم استخوانها و استحكام دندانهای كودكان بسیار مؤثر مى باشد.

سدیم، پتاسیم، فسفات، پروتئین، آهن و انواع ویتامین ها از سایر مواد مفید موجود در شير مادر است. اما به یاد داشته باشید كه شير مادر نیز با تمام مزایا و فوایدش، به خاطر داشتن قند قابل تخمیر لاكتوز، پوسیدگی زاست و به تمام مادرانی كه كودكان خود را با شير مادر تغذیه می كنند توصیه می شود حتما بعد از آنكه كودكشان شیر نوشید، به او آب بخورانند تا دندانها تمیز شود و سطح دندانهای كودكشان را با یك گاز یا پارچه مرطوب، تمیز كنند.

با توجه به اینکه شکل گیری دندان شيرى از دوره جنینی آغاز می شود،اولین قدم در ارتقاى سلامت دندان شیری اطفال،مراقبت مادر است. زیرا سلامت و تغذیه مادر بر کیفیت شکل گیری اندام های استخوانی، به خصوص دندان نوزاد بسیار مؤثر است بنابراین وضعیت روحی، داروها و موادی که مادر مصرف می کند اهمیت بالايى در سلامت دندانهای شیری فرزند در حین بارداری دارد.

مقوله بعدی،اثر پوسیدگی دندان مادر بر فرزند است. از آنجا که میکروبهای پوسیدگی می تواند از طریق دهان مادر به فرزند انتقال یابد  پوسیدگی دندانهای مادر در خرابی دندان فرزند نقش به سزايى دارد،زیرا مادر بیشتر ارتباط دهانی را از لحاظ محبت و بوسیدن با فرزند دارد. بنابراين مادرانی با دندانهای سالم یا حداقل فاقد پوسیدگی دارای فرزندانی با دندان های سالم تر هستند.

 

توصیه دیگر برای ارتقاى سلامت دندانهای شيرى مراجعه و چکاپ دندانهای كودكان است. اولین چکاپ دندانهای كودكان باید در سن يك سالگی توسط دندانپزشک اطفال صورت پذیرد.این مراجعه هم سبب پیشگیری از پوسیدگی دندانهای شیری مى شود و هم در صورت لزوم ترمیم های اولیه برای دندانهای  طفل را صورت مى دهد تا از ازدیاد پوسیدگی و خرابی سایر دندانها جلوگیری شود. باید توجه داشت چكاپ دندان كودكان باید بیش از چكاپ دندانهای افراد بالغ مورد توجه قرار گيرد.زیرا دندانهای شیری بیشتر در معرض پوسیدگی قرار دارند.

دندانهای شیری سالم، كودكان زیبا

یكی از مهم ترین دلایل اهمیت دندانهای شیری كه شاید كمترین توجه به آن شده است، نقش آنها در زیبایی كودكان است. پوسیدگی دندانهای شیری و یا تیره شدن آنها توسط داروهای مختلف (مثلا قطره آهن) تأثير نامطلوبی در زیبایی كودكان می گذارد و به دنبال آن كودك از ظاهر خود خجالت می كشد و اعتماد به نفس خود را از دست خواهد داد.

كودكانی كه به علت دندان دردهای مداوم، پوسیدگی های شدید و از بین رفتن نسج سالم دندانهای شیری، قادر به تغذیه مناسب نیستند، به مشكلات جسمی، اختلالات رشد و گاهی سوء تغذیه دچار می شوند. داشتن دندانهای شیری سالم، به كودكان این توانایی را می دهد كه در یكی از بااهمیت ترین مراحل رشد، تغذیه ای مناسب و كافی داشته باشند.

دکتر ندا تفضلی هرندی

دکتر ندا تفضلى هرندى، تخصص دندانپزشکی بانوان و کودکان خدمات ارائه شده در بخش دندانپزشکی کودکان: معاینه تشخیص و پرتونگاری کنترل رفتار کودکان درمان ریشه دندان های شیری و دائمی جوان...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • ماه نوش نظری

    سلام. روزتون بخیر. من پسرم 7 سالش تموم شد از دو ماه پیش پشت دندان شیری پایین دندان اصلیش نیش زد و کم کم دندانش لق شد و شیری افتاد. دندان دائمی هم سر جاش اومد. تقریبا سه هفته پیش دندان شیری بغلیش هم همون حالت شد دندان دائمش در اومد دندان شیری هم کمی لق شده ولی نیوفتاده. نگرانم کرده لطفا تو این وضعیت کرونا منو راهنمایی کنید که چه باید کنم؟

  • لغو پاسخ
دکتر ندا تفضلی هرندی