ارتودنسی را به چند روش می‌توان انجام داد؟! - دکتر محمد نیکزاد

ارتودنسی را به چند روش می‌توان انجام داد؟!

ارتودنسی را به چند روش می‌توان انجام داد؟!

 

دکتر محمد نیکزاد نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با دکتر محمد نیکزاد کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

به‌طور کلی درمان‌های ارتودنسی به دو روش دستگاه‌های ثابت و دستگاه‌های متحرک تقسیم می‌شوند. درمان‌های ثابت در اغلب موارد در دوره دندانی دائمی به کار می‌رود و ممکن است بسته به شدت ناهنجاری در مواردی نیاز به کشیدن تعدادی از دندان‌های دائمی و جراحی فک باشد. درمان‌های متحرک بیشتر در سنین رشد فکین و رویشی دندان‌ها به کار می‌رود. این نوع درمان نیاز به همکاری مناسب و دقیق بیمار در استفاده صحیح از پلاک متحرک دارد.

ارتودنسی بادستگاه ثابت به چه صورت است؟

مانند بسیاری از معالجات پزشکی، همکاری بیمار طی درمان ارتودنسی بسیار مهم بوده و بیشترین نقش را طی درمان، بیمار برعهده دارد. درمان با دستگاه‌های ثابت برای اصلاح انحراف‌های دندانی انجام می‌شود که به‌طور میانگین دو سال‌ونیم طول می‌کشد. بعد از آن باید از پلاک‌های متحرک برای جهت وضعیت موجود تا محکم شدن استخوان‌های اطراف ریشه دندان‌ها استفاده کرد.

آیا ارتودنسی ثابت درد دارد؟

در روزهای اول که دستگاه ارتودنسی در دهان شما قرار می‌گیرد، ممکن است دندان‌ها حساس شده یا کمی درد و ناراحتی داشته باشید. در اغلب موارد این درد طبیعی بوده و هنگام جویدن غذا زیادتر می‌شود. اگر درد شدید یا مداوم داشتید با ما تماس بگیرید. در صورتی که مشکل پیش آمده باعث ناراحتی، درد یا آزردگی مخاط دهان شما نشده ضرورتی برای مراجعه خارج از وقت مقرر وجود ندارد.

رژیم غذایی باید به چه صورت باشد؟

روز اول بعد از قرار دادن براکت‌ها (نگین‌ها) روی دندان‌ها، از خوردن و آشامیدن مواد رنگی مانند چای، نوشابه، سس، رب و… خودداری کنید. طی دوره درمان جهت جلوگیری از آسیب به وسایل باید از خوردن غذاهای سفت مثل یخ، ته‌دیگ، نان‌خشک، آجیل، خشکبار و … و غذاهای چسبناک مثل شکلات، گز، آدامس، پنیرپیتزا، آبنبات و… اجتناب شود. از گاز زدن موادغذایی مانند ساندویچ، سیب، هویج و میوه‌های مشابه با دندان‌های جلو خودداری و قبل از خوردن آنها را با کارد تکه‌تکه کنید. دانه‌های بلال را نیز با کارد جدا کرده سپس میل کنید. هسته میوه‌های هسته‌دار مانند هلو، شلیل، زردآلو، گوجه‌سبز و … باید قبل از خوردن جدا شود. تنقلات مانند تخمه، پسته، فندق و بادام ابتدا باید خرد یا آسیاب شده سپس میل شوند.

بهداشت دستگاه ثابت چقدر اهمیت دارد؟

تمیز کردن موادغذایی از اطراف دستگاه‌های ثابت نیاز به رعایت کامل بهداشت دهان دارد، لذا پس از میل كردن هر ماده غذایی، دندان‌های خود را به‌طور صحیح و کامل مسواک زده و هنگامی که در خانه نیستید حتما مسواک ارتودنسی خود را به‌همراه داشته باشید و طبق روش آموزش داده شده، مسواک و نخ بزنید. هر دندان باید به تنهایی و با دقت مسواک شود. درصورتی که درست مسواک نزده باشید، مورد ویزیت قرار نمی‌گیرید. همواره در تمام ویزیت‌ها مسواک خود را به‌همراه داشته باشید. در غیر این‌صورت در صورت نیاز در همان جلسه باید مسواک تهیه كنيد. درصورتی که نحوه مسواک زدن خیلی بد باشد:

اولا: نیاز به پرداخت (پولیش) توسط ارتودنتیست یا دستیاران وی بوده و مستلزم پرداخت هزینه‌ای توسط شما خواهد بود.

ثانیا: برای کنترل بهداشت دهان به جای کنترل‌های ماهانه باید به طور هفتگی مراجعه كنيد.

با دستگاه ثابت می‌توان ورزش کرد؟

عموما بچه‌ها می‌توانند با داشتن دستگاه‌های ارتودنسی در دهان به‌راحتی بدوند، شنا یا بازی کنند، ولی باید توجه داشت که در مواردی این فعالیت‌ها عدم تجویز دارند. بهتر است باتوجه به نوع دستگاه و نوع ورزش دستورات ویژه را دریافت کنید. درصورت بروز مشکلات غیرعادی با ارتودنتیست تماس بگیرید.

دکتر محمد نیکزاد

دکتر محمد نیک زاد، جراح دندانپزشک و فارغ‌التحصیل دانشگاه تهران است. وی عضو انجمن ایمپلنتولوژیست های ایران است. دارای گواهینامه فلوشیپ لیزر از دانشگاه جنوای ایتالیا، گواهینامه ایمپلنت از آلمان...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • آسنا صمدی

    سلام وقت بخیر آقای دکتر دختر من ۹سالشه دوتا از دندونای شیرش لق شده لطفا راهنمایم کنید من چطور میتونم برای بیماریهای باباش استفاده کنم ممنون

  • Kimia

    سلام آقای دکتر من خیلی وقته مدام افت می زنم خیلی دکتر رفتم وازمایش دادم ولی نتیجه رفتم می خواستم ببینم آیا ممکنه خطرناک باشه

  • لغو پاسخ