جوانسازی پوست با میکرونیدلینگ - دکتر کشاورز

جوانسازی پوست با میکرونیدلینگ

جوانسازی پوست با میکرونیدلینگ

میکرونیدلینگ یکی از موثرترین روش های جوانسازی و ترمیم پوست است که امروزه در تمام دنیا استفاده می شد. اگر بخواهیم به مهم ترین مزیت میکرونیدلینگ اشاره کنیم، بایستی بگوییم جوانسازی و ترمیم پوست. در این روش از فرآیندهای ترمیم طبیعی خود بدن جهت درمان استفاده می شود. بعد از انجام میکرونیدلینگ، به سرعت ظاهر پوست ترمیم می شود. فرد به راحتی می تواند فعالیت های روزانه خودش را انجام دهد.

دکتر کشاورز نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با دکتر کشاورز کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

میکرونیدلینگ نوعی روش تحریک مکانیکال پوست است. در این روش با استفاده از سوزن های بسیار ریز، میلیون ها میکروکانال در پوست به وجود می آید. در روش میکرونیدلینگ با تحریک کلاژن سازی، ساختار و کارکرد پوست آسیب دیده و تغییر یافته ترمیم می شود.

برخلاف بیشتر روش های درمانی در میکرونیدلینگ اپیدرم پوست فقط بازسازی و ترمیم می شود. انجام میکرونیدلینگ کاملا بدون درد و زخم است. میکرونیدلینگ هیچ عارضه جانبی ماندگار ندارد. تنها پس از انجام مقداری قرمزی بر روی پوست به جای می گذارد که این قرمزی بعد از چند ساعت بهبود می یابد.

در روش میکرونیدلینگ سوزن های بسیار ریز و استریل دارای عمق و سرعت تعیین شده توسط پزشک (این میزان و مقدار بر اساس نوع پوست و چگونگی هدف مشخص می شود) به صورت همزمان به لایه دوم پوست یا درم وارد می شوند. در این زمان فعال سازی سیستم ایمنی بدن انجام می شود. به همین علت موجب افزایش دادن ضخامت لایه اول پوست (اپیدرم) و یا افزایش انتشار فاکتورهای رشد و تولید رشته های کلاژن و الاستین می شود.

همانند تمام درمان ها، میکرونیدلینگ نیز ممکن است عوارض جانبی در پی داشته باشد، اما این عوارض معمولا 72 ساعت پس از درمان رفع خواهند شد.

این عوارض عبارتند از:

  • قرمزی و تورم: در طول روزهای اول پس از درمان ممکن است تورم و قرمزی در پوست ایجاد شود. دلیل این امر آن است که نفوذ سوزن به داخل پوست باعث ایجاد کانال های بسیار ریز در پوست شده که طی فرایند بهبود پس از درمان برطرف خواهند شد. زخم های کوچک ایجاد شده بلافاصله بسته شده و حدود 3 ساعت پس از درمان می توان از لوازم آرایشی استاندارد استفاده نمود.
  • کلوئید: اگر پوست بیمار مستعد کلوئید سازی باشد، زخم های بسیار ریزی که حین درمان در پوست ایجاد می شود ممکن است منجر به بروز کلوئید در پوست شود.
  • هایپرپیگمنتیشن: در صورت قرار گرفتن در معرض آفتاب پس از درمان، ممکن است هایپرپیگمنتیشن ایجاد شود، اگرچه احتمال آن بسیار کم است. استفاده از کرم ضدآفتاب با SPF بالای 30 می تواند از بروز آن جلوگیری کند.
  • تبخال: در صورتی که بیمار سابقه تبخال داشته باشد انجام میکرونیدلینگ ممکن است باعث ایجاد این ضایعه شود. استفاده از داروهای پیشگیری کننده (ضد تبخال) می تواند در جلوگیری از بروز آن موثر باشد.
  • هماتوم (کبودی)
  • التهاب
  • خارش و درد خفیف

مراقبت ‌های قبل از میکرونیدلینگ

– قبل از انجام میکرونیدلینگ پوست محل موردنظر را از هرگونه کرم، لوسیون و مواد آرایشی پاک کنید.

– اگر از داروی خاصی استفاده می‌کنید یا هرگونه بیماری و ضایعه‌ پوستی مثل تبخال دارید، قبل از انجام میکرونیدلینگ حتما پزشک خود را از این مسئله مطلع کنید.

– درصورتی‌که پیش از این، از روش‌های درمانی دیگر برای جوان‌سازی پوست ‌تان استفاده کرده ‌اید، حتما با پزشک خود در میان بگذارید.

مراقبت های بعد از میکرونیدلینگ

میکرونیدلینگ یک روش جوان ‌سازی و درمانی با دوره‌ نقاهت کوتاه است، اما رعایت برخی نکات به بهبود سریع ‌تر پوست بعد از انجام میکرونیدلینگ کمک می ‌کند.

بعد از انجام میکرونیدلینگ پوست دچار التهاب، سرخی و گاهی کبودی می ‌شود. اگرچه این التهاب در مدت زمان اندکی (۱۲ تا ۴۸ ساعت) بهبود پیدا می‌ کند، بهتر است با دست ‌زدن به پوست، آن را تحریک نکنید. خوردن میوه‌هایی مثل آناناس به تسریع درمان التهاب و درمان کبودی پوست کمک می‌کند.

برای کاهش التهاب و قرمزی پوست به ‌هیچ ‌وجه از داروهای ضدالتهاب مثل ادویل یا ایپوبروفن استفاده نکنید و اجازه بدهید مراحل بهبود روند طبیعی‌اش را طی کند.

۲۴ تا ۴۸ ساعت بعد از میکرونیدلینگ حمام نکنید، از ورزش و کارهایی که سبب تعریق پوست می‌ شود اجتناب کنید و حداقل سه تا ده روز بعد از میکرونیدلینگ از ماندن زیر آفتاب جز در موارد ضروری اجتناب کنید.

اگر مجبور به حضور در خارج از منزل هستید، حتما از بهترین کرم ضد آفتاب مناسب پوست خودتان که حاوی زینک باشد، استفاده کنید.

اگر بعد از میکرونیدلینگ پوست صورت‌تان پوسته‌ پوسته شد، به‌ هیچ‌ وجه آن‌ ها را دست‌کاری نکنید و برای بهبود از کرم ‌های مرطوب‌کننده استفاده کنید.

بهتر است ۲ تا ۳ روز از محصولات AHA (اسید گلیکولیک)، رتینول و مواد حاوی اسید یا فعال‌کننده استفاده نکنید.

ازآنجایی‌که پزشکان این روش درمانی را برای تمام افراد مناسب نمی ‌دانند، بهتر است حتما قبل از انجام این روش درمانی تمام سوابق درمانی خود را برای پزشک شرح دهید.

دکتر کشاورز

خانم دکتر کشاورز، پزشک پوست، مو و زیبایی. دارای دکترای عمومی، شروع تجربه کاری پزشکی از سال 1380، سابقه کاری در شهرهای کردستان، رشت، کرمان، تهران در عرصه و زیبایی...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • الهه باوفا

    سلام من 40 سالم هست و احساس ميكنم پوست صورتم چروك شده و منافذ صورتم بيشتر باز شده تزريق كلاژن براي بهبود اوضاع پوست صورتم ميخوام خانم دكتر عزيز

  • کریمیان

    سلام خانم دکتر،من چندین سال هست که روی گونه هام لک های کمرنگ افتاده و مونده و نمیدونم به چه صورت از این لک صورت راحت بشم و سوال دیگه اینکه من تازگی ها صورتم شروع به جوش زدن کرده و جاشون هم روی صورتم میمونه در این نکردم نمیدونم چیکار کنم و افتادگی پلک هم دارم،سنم هم۴۲ سال هست حالا میخاستم بپرسم از نظر شما من چه کاری باید روی صورتم انجام بدم که از دست لک و جای جوش و افتادگی پلک نجات پیدا کنم و پوست صورتم هم شاداب تر و جوانتر بشه؟ممنون میشم راهنمایی کنید و هزینه ها و تعداد جلسات هر روش را هم بفرمایید

  • کریمیان

    سلام،صورت من چندین ساله روی گونه هام لک داره و همچنین جدیدن جوش میزنم و جای جوش روی صورتم میمونه و افتادگی پلک هم دارم ،سنم ۴۲ هست میخاستم ببینم بهترین روش برای از بین بردن این عیوب چیه و هزینه و تعداد جلسات را هم بفرمایید،ممنون میشم

  • معصومه صادقی

    با سلام کسی که قبلا یک دوره 6 جلسه ای لیزر پوست صورت شده آیا برای منافذ باقیمانده با میکرونیدلینگ به نتیجه ای میرسه؟؟

  • لغو پاسخ