مزوتراپی روشی موثر جهت درمان بسیاری از مشکلات پوست و مو - مرکز تزریق ژل و بوتاکس

مزوتراپی روشی موثر جهت درمان بسیاری از مشکلات پوست و مو

مزوتراپی روشی موثر جهت درمان بسیاری از مشکلات پوست و مو

مزوتراپی

مزوتراپی یکی از روش های موثر جهت درمان و رفع طیف وسیعی از مشکلات پوست و مو است که حداقل تهاجم را دارد. در ادامه این مطلب، توضیحات  و نکات کاربردی را در مورد کاربردها، نحوه عملکرد و محدودیت های روش مزوتراپی صحبت می کنیم.

کلینیک زیبایی آلند نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با مرکز تزریق ژل و بوتاکس کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

مقدمه ای بر روش مزوتراپی

مزوتراپی به زبان ساده تکنیک تزریق مکرر دارو با مقدار بسیار کم در انواع لایه‌های پوست است. بدین طریق می‌توان با تزریق، نتایج درمانی مختلفی را به دست آورد. از آنجایی‌ که پوست، عضله، غضروف، استخوان و بافت‌های نرم بدن از لایه مزودرم (میانی) منشأ گرفته‌اند این روش می‌تواند برای درمان بیماری‌های مربوط به این قسمت‌ها مفید باشد.

 

از این روش برای مقاصد مختلف استفاده می‌شود برای مثال: درمان بیماری‌های موضعی مختلف، دسترسی سریع و مستقیم به موضع هدف برای درمان فوری، استفاده از مقادیر کم دارو برای درمان سریع‌تر بیماری‌هایی که به دُز کم‌نیاز دارند به‌طوری‌که در تزریق بین یک‌دهم تا یک‌شصتم مقادیر خوراکی دارو مصرف شود، تزریق‌های پی‌درپی و مختلف به نقاط مورد نظر که می‌توان حتی بین 100 تا 200 تزریق نیز در ناحیه صورت انجام داد.

مزوتراپی و کاربردهای آن

چربی زدایی و رفع سلولیت ها

در این روش بعد از انجام و تزریق دارو به بافت هدف سلول‌های حاوی چربی در زیر پوست آزادشده و شکسته می‌شوند و درنهایت ضعیف و منهدم می‌شوند. بعد از انهدام سلول‌های مرده، چربی‌های آزادشده درون جریان خون قرار گرفته و در نهایت از طریق روده و کلیه از بدن دفع می‌شوند.

از بین بردن چین‌ و چروک

وقتی سلول‌های چربی بعد از درمان به این روش منهدم شده و از بدن خارج می‌شوند سایر مواد و ویتامین‌های موجود در داروی مزوتراپی که به درون بدن تزریق‌شده است باعث افزایش قابلیت ارتجاعی پوست می شوند و آسیب های ایجاد شده در پوست را که به‌ وسیله مواد مضری به نام رادیکال‌های آزاد به وجود می آیند را خنثی می‌کنند. علاوه بر خنثی کردن اثر نامناسب این مواد، ظاهر طبیعی‌تر و زیباتر را به‌خصوص در ناحیه پلک‌ها، صورت و گردن ایجاد کرده و باعث درمان چین و چروک صورت می شوند.

مزوتراپی و درمان ریزش مو

در افرادی که به دلایل مختلف دچار ریزش مو شده اند می‌توان به روش مزوتراپی مواد مورد نیاز و داروهای مناسب را با تزریق به بافت موردنظر در پوست سر انتقال داد و سریع‌تر جلوی ریزش مو را گرفت. در این روش علاوه بر قطع ریزش مو، در صورت استفاده صحیح پزشک از مزوتراپی، رشد دوباره مو آغازشده و فرد پرپشت شدن موی خود را نسبت به قبل از انجام این روش درمان به‌ صورت کاملا محسوسی مشاهده می کند. همچنین مزوتراپی در ناحیه سر باعث افزایش گردش خون در ناحیه پوست سر شده و به درخشندگی و مقاومت مو نیز کمک می‌کند.

از بین بردن اسکار، کلوئید و جای سوختگی با روش مزوتراپی

در بیشتر مواقع به دلیل به وجود آمدن بافت همبند در ناحیه زخم یا بخیه این قسمت پوست سخت شده، ظاهر نامناسب و برآمده پیدا می کند. درصورتی‌که در ناحیه مورد نظر از مزوتراپی استفاده شود و داروی مؤثری به این محل تزریق گردد بافت همبند به‌ شدت سست و شکسته شده و می‌توان سایر مراحل درمان را به‌ راحتی روی پوست انجام داد در مورد بافت‌های سوخته پوست نیز با انجام این روش می‌توان به بهبود ظاهر پوست کمک بسیار زیادی کرد.

مزوتراپی و جوانسازی پوست

هرچه سن فرد بالاتر رود به‌ صورت غیرارادی میزان ساخت کلاژن در پوست کاهش میابد. کلاژن مهم‌ترین عامل در حفظ جوانی و استحکام پوست است به‌ طوری‌ که کاهش آن به‌ مرور موجب ایجاد چین‌ و چروک و افتادگی پوست می‌شود. علاوه بر کاهش میزان کلاژن در اثر افزایش سن، قرارگیری در معرض نور آفتاب، تغذیه نامناسب، هوای آلوده، تغییرات جوی، سن، ارث و حتی استرس و فشارهای عصبی اثرات نامناسبی بر روی پوست می‌گذارند. شاید بسیاری از افراد استفاده از کرم‌ها و لوسیون ها را در دستور کار روزانه خود قرار دهند اما تأثیر این‌گونه موارد بسیار کند بوده و ممکن است تأثیرات چشم‌گیری بر سطح پوست نداشته باشند. همچنین تکرار استفاده از این مواد خود عاملی برای خستگی و عدم استفاده فرد می‌ شود. حتی در صورت استفاده مکرر از این مواد باید خاطرنشان کرد که این کرم‌ها قادر به کم کردن عمق چروک‌ها نیستند و فقط می‌توانند از بروز چروک‌های جدید جلوگیری کنند.

برای رفع این چروک‌ها یا باید عمل جراحی را انتخاب کرد که یک عمل تهاجمی با عوارض خاص خود است یا این‌که از روش مزوتراپی که یک عمل غیر تهاجمی است، استفاده کرد.

رفع چین و چروک پوست و رفع آکنه

این روش درمان خصوصاً اگر در کنار سایر روش‌ها مانند میکرودرم و بوتاکس مورد استفاده قرار گیرد نتایج بسیار عالی و ماندگاری را بر جای می‌گذارد. درمان‌های ترکیبی مزوتراپی به‌صورت بسیار مشهودی باعث کاهش چین‌وچروک پوست شده و ظاهر جوان‌تر و شاداب‌تری را برای افراد به ارمغان می‌آورد.

مزوتراپی در واقع به کشیدگی پوست نیز کمک می‌کند و باعث محو شدن چروک‌ها در نواحی مختلف صورت مثل پیشانی و اطراف چشم می‌شود.

معمولا در این روش  موادی مثل انواع آمینواسیدها، ویتامین‌ها، آنتی‌اکسیدان‌های ضد پیری و اسید هیالورونیک به پوست تزریق می‌شود. برای مثال مزوتراپی و استفاده از ویتامین سی در آن به بهبود رنگ پوست و روشن‌تر شدن آن کمک بسیار خواهد کرد.

همچنین درمان تکمیلی مزوتراپی می‌تواند کم‌کاری روش مورد استفاده درمانی را جبران کرده و حتی عوارض آن را التیام بخشد. برای مثال فردی که به دلیل آکنه، پوستی ناصاف و پر از فرورفتگی دارد، پس از استفاده از داروهای مختلف و میکرودرم دچار لایه‌برداری می‌شود. در این حال اثر پذیری پوست بالا رفته و پوست اقدام به ساخت سلول‌های جدید می‌کند. در این زمان بهترین روش ممکن برای تولید سلول‌های بهتر و تقویت لایه زیرین پوست استفاده از مزوتراپی است. به این شکل سلول‌های جدید تولید شده از کیفیت مناسب‌ تری برخوردار می‌شوند.

رفع و کاهش درد با مزوتراپی

مزوتراپی یک روش کارآمد برای کاهش و تسکین دردهایی مثل درد کمر و درد گردن، درد ناشی از آسیب‌های ورزشی، میگرن، تسکین دردهای عضلانی و اسکلتی، بیماری‌های دستگاه عصبی، بیماری‌های روماتیسمی، بیماری‌های عفونی، بیماری‌های مختلف پوستی، بیماری‌های عروقی، ترک سیگار و تقویت سیستم ایمنی بدن و … است.

نتیجه‌ کاهش درد با روش مزوتراپی به‌وضوح سریع‌تر از سایر روش‌ها در همان جلسه‌ی نخست مشخص می‌شود. در حقیقت مزوتراپی در سال‌های ابتدایی روشی موثر برای کنترل درد در اعمال دندانپزشکی و درمان طیف وسیعی از آسیب‌ها و بیماری‌هایی مثل سرطان، آرتریت یا درد مفاصل، مشکلات عضلانی اسکلتی و حتی استاز عروقی (تغییرات جریان خون در رگ‌ها) بود و بعدها به‌عنوان روشی برای جوان‌سازی پوست و اندام‌های مختلف بدن به‌کار گرفته شد.

روش انجام درمان مزوتراپی به چه صورت است؟

انجام مزوتراپی مو در افراد با توجه به شرایط بدنی و وضعیت شان متفاوت است. معمولا به شکل عادی درمان در سه جلسه با فاصله زمانی دو هفته  انجام می شود و مدت زمان آن یک تلورانس 20 الی 40 دقیقه است.

عموما یکی از مهمترین ملاک های انتخاب یک درمان زمان بازدهی و نتیجه آن است در مزوتراپی معمولا پس از اتمام جلسات و گذراندن 3 الی 4 روز تاثیر نسبی مثبت قابل مشاهده است، اما اگر زمان مناسبی را برای جواب دهی مزوتراپی مو بخواهیم تعیین کنیم، 3 ماه پس از انجام آن است.

انجام مزوتراپی برای چه افرادی خطرناک است و منع دارد؟

  • زنان باردار و شیرده
  • افراد مبتلا به سرطان
  • کسانی که سابقه‌ی سکته قلبی دارند
  • افراد مبتلا بیماری‌های قلبی و عروقی
  • افراد دارای تبخال فعال

بهترین سن برای انجام مزوتراپی

بهترین سن برای شروع مزوتراپی، سنین کمتر از 35 سال است. مزوتراپیست های اروپا درمان های جوانسازی با مزوتراپی را معمولا در سنین 30-20 سالگی شروع می ‏کنند با این حال مزوتراپی در هر سنی می تواند مفید باشد.

 آیا ماندگاری نتایج روش مزوتراپی دائمی است؟

پاسخ این سوال منفی است. در مجموع مزوتراپی در تمام موارد یک درمان موقتی است و برای حفظ نتیجه باید تکرار شود. معمولا توصیه می‌شود که دو جلسه‌ درمانی اول طی یک ماه انجام شود و پس از آن، جلسه‌ درمانی سوم با فاصله‌ی زمانی سه‌ماهه باشد. پس از آن، برای حفظ نتایج مزوتراپی باید این درمان را سالی یک‌بار تکرار کنید.

اقدامات مراقبتی پیش از انجام مزوتراپی

اگر قصد انجام مزوتراپی را دارید، یک هفته قبل از انجام آن مصرف آسپرین و داروهای ضد‌التهاب استروئیدی را قطع کنید چرا که این داروها خطر خونریزی و کبودی را بیشتر می‌کنند.

اقدامات مراقبتی بعد از انجام مزوتراپی

مزوتراپی یک عمل غیر تهاجمی و بدون درد است که در حالت هوشیاری کامل بیمار انجام می‌شود به همین دلیل بعد از عمل بیمار نیاز به استراحت ندارد و می‌تواند بلافاصله کارهای روزمره‌اش را از سر بگیرد. با این‌همه بعد از مزوتراپی موارد زیر را به خاطر داشته باشید:

 

  • برخی افراد ممکن است به دلیل کبودی و تورم و درد در محل تزریق نیاز به یک روز استراحت داشته باشند
  • نباید در روز اول حمام کنید
  • در صورت وجود درد یا سوزش از کمپرس سرد روی محل استفاده کنید
  • آفتاب گرفتن و برنزه کردن پس از مزوتراپی ممنوع است
  • هرگونه لایه‌برداری و الکترولیز در زمان درمان ممنوع است
  • شنا کردن تا ۲۴ ساعت ممنوع است
  • در صورت انجام مزوتراپی روی پوست از ضد‌آفتاب استفاده کنید
  • تا ۲۴ ساعت از انجام فعالیت‌های سنگین خودداری کنید

عوارض و خطرات احتمالی روش مزوتراپی

توصیه‌ اکید این است که مزوتراپی را در مطب یا کلینیک‌های معتبر زیر نظر پزشک انجام دهید و از انجام آن در مراکز زیبایی و آرایشگاه‌ها جدا خودداری کنید. مزوتراپی عوارض خاصی ندارد اما در برخی افراد گاهی با عوارض جانبی از جمله حالت تهوع، درد، حساسیت، ورم، خارش، قرمزی، کبودی، عفونت، تزریق، زخم و تیره شدن تکه‌ای پوست همراه است.

 

آیا انجام مزوتراپی با درد و ناراحتی همراه است؟

اگر از افراد مختلفی که تا کنون از این روش درمانی استفاده کرده اند در رابطه با تجربه مزوتراپی صورت سوال کنید، قطعا جواب های متنوعی خواهید گرفت چرا که درد از نظر هر کسی تعریف خاصی دارد!

 

معمولا درد ناشی از انجام مزوتراپی پوست صورت به اندازه ای نیست که فرد نتواند آن را تحمل کند! اما اگر شما جزء آن دسته از افرادی هستید که نسبت به درد حساسیت زیادی دارید، می توانید قبل از انجام این کار از کرمهای بی حس کننده استفاده کنید.

داروهای مورد استفاده در روش مزوتراپی

  • وازودیلاتورها و آنتی‌بیوتیک‌ها
  • هورمون‌هایی مثل کلسی‌تونین و تیروکسین
  • آنزیم‌هایی مثل کلاناژ و هیالورونیداز
  • عصاره‌های گیاهی، ویتامین‌ها و مواد معدنی

 

کلینیک زیبایی آلند

کلینیک زیبایی آلند کلیه خدمات زیبایی و درمانی توسط متخصص و جراح انجام می شود. هایفو جدیدترین روش برای جوانسازی فقط در یک جلسه با دستگاه دابلو خدمات زیبایی:  تزریق...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • لغو پاسخ